Karos Online
Een succes in Azië, nu ook hier?
Eén van de grootste belemmeringen voor het MMO-genre was de terugkerende kostprijs. Veel gamers hadden het er namelijk niet voor over om maandelijks een deel van hun spaarcentjes neer te tellen, beschikken nog niet over een kredietkaart of vinden de game time cards veel te omslachtig. Aha, daar is een gat in de markt aldus enkele slimme marketeers en zodus werd het Free 2 Play genre geboren. We kregen de kans om een veelbelovende titel zelf te spelen op de GamesCom, Karos Online.
Hoewel de titel je misschien nog niets zegt, zou daar wel eens snel verandering in kunnen komen. Karos Online is namelijk gigantisch populair in het Verre Oosten, vooral de Koreanen zijn er verzot op. Het moederbedrijf NHN baat nu meteen ook de grootste zoekmachine en het grootste gameportaal uit in die contreien. Geen evidente kwestie, we waren dan ook benieuwd of ze ons uit het lood konden slagen met hun videogames.
Het kernconcept van Karos is Pick up and Play. Na een eenvoudige download en een korte installatie ben je klaar om de spelwereld te betreden. De game ziet er leuk uit, maar draait zeker niet op de laatste nieuwe Crytek engine. Je kan je personage er zo funky laten uitzien als je wil, maar er zijn grenzen aan je creativiteit. Volgens de makers is dit ontwikkeld om de systeemeisen zo laag mogelijk te houden. Wanneer je in grote gevechten verwikkeld zit, zal je machine zeker niet vertragen waardoor je delen van de actie had kunnen missen.
Toch ziet de game er zeker niet slecht uit, de dorpen en steden hebben elk hun eigen stijl meegekregen, de omgeving is rijkelijk voorzien van natuur en sfeervolle objecten en er is veel aandacht gestoken in de items die je personage zal meezeulen. De verschillende klasses hebben namelijk hun geprefereerde wapentuig, een boogschutter opteert uiteraard voor pijl en boog terwijl de blader gaat voor een lang tweehandig zwaard. De rogue van dienst houdt het liever close-range met korte dolken en zwaarden..Elke class heeft bovendien zo zijn unieke tricks and trade zoals we van elke normale MMO gewend zijn.
Het leuke aan de klassen in Karos is het keuzesysteem. Je start namelijk met een bepaalde klasse en zal op level 10 en 45 een specialisatie kunnen kiezen. Zo krijg je een beter idee van wat je personage juist kan, maar eveneens wat jij zelf als speler wil doen. Een andere feature om als personage te evolueren gebeurt via attributes. Wanneer je levelt en heel wat monsters of spelers doodt, verdien je attribute points om te investeren in je personage, zijn skills te verbeteren of net extra effecten bij te krijgen. Je kan bijvoorbeeld een verhoogde health regeneratie verdienen of je slagkracht met je zwaard een stevig stuk verhogen, maar er is nog meer.
Via de attribute points die je verdient kan je ook betere wapens en armor verdienen. Je kan namelijk in steden deze punten spenderen om armorsets te verkrijgen. Dit armor zal essentieel zijn voor je personage en zal ook sterker worden naarmate je verder levelt. Dat niet alleen, maar ook de look verandert spectaculair en sommige delen bevatten extra effecten. Zo zullen bepaalde armors ook gekoppeld worden aan vervoersmiddelen. Op een gegeven moment zagen we de boog van je avatar veranderen in een heuse tijger. Karos Online zit vol van deze details, maar heeft dit effect op de eigenlijke gameplay?
Wel, Karos lijkt een volwaardige MMO en de verschillende klassen bieden genoeg variatie om het geheel interessant te houden, maar wij zijn nog niet geheel overtuigd van de funfactor van dit alles. De combat leek wel spectaculair maar niet meteen uitdagend en de AI van de vijanden is nog in ontwikkeling. De makers wensen dit bewust aan te pakken tijdens de closed beta, die ondertussen van start is gegaan, dus hopelijk zien we hier verbetering in.
Voor de rest bevat de titel ook een heel aantal zaken die in elke MMO zitten, je kan samen met enkele vrienden dungeons binnentrekken. De ontwikkelaars legden veel nadruk op het feit dat de instances zeker niet statisch overkomen. In een oude ruïne zagen we paden instorten en dienden spelers alternatieve manieren te vinden om verder te geraken. In een andere crypte kreeg de groep een klein doolhof voorgeschoteld waarin vijanden elkaar constant opvolgden, snel een uitweg zoeken is dus de boodschap.
Uiteraard bevat Karos ook uitgebreide PvP mogelijkheden en kan je zelfs met je guild vestigingen innemen en verdedigen. Deze vestigingen zorgen voor een constante stroom Fletta, één van de speciale resources van het spel. Het is namelijk met deze Fletta dat je betere items kan vergaren of je uitrusting kan upgraden met speciale eigenschappen.
De beta van Karos Online is nog maar net van start gegaan dus er kan nog heel wat veranderen. Toch ziet het basisconcept er voldoende uit om een leuke spelervaring te verwezenlijken. Alles zal echter afhangen van de community. Pikken ze deze MMO op of niet, voor een gratis spel, waarin de devs geen nadruk op microtransacties leggen, is de barrière alvast erg klein.