Skip to main content

Killing Floor 2 - 5 dingen die je moet weten

Veeg de vloer met ze aan.

De originele Killing Floor dateert alweer van 2009. Ontwikkelaar Tripwire Interactive bracht het vervolg in april 2015 op Steam Early Access uit. Sindsdien zijn er drie grote content-updates geweest. Wat kun je in de aanloop naar de release van Killing Floor 2 verwachten? De vijf belangrijkste dingen lees je hier.

Nieuwe perks, nieuw systeem

Killing Floor 2 bevat zeven klassen die je in de oorspronkelijke game al vond: Field Medic, Support Specialist, Sharpshooter, Commando, Berserker, Firebug en Demolition. Daar komen Gunslinger, SWAT en Survivalist bij.

Als Gunslinger gebruik je vooral pistolen waarmee je headshots probeert te maken. De SWAT-klasse specialiseert zich in machinepistolen, kogelvrije vesten en Zeds omverstoten. Ten slotte laat Survivalist je toe om een hybride klasse te maken door perks uit de andere klassen te combineren. De Survivalist is niet zo effectief als een gespecialiseerde klasse, maar kan wel meerdere rollen in het team met succes vervullen.

Daarnaast is het perk-systeem zelf veranderd. Je krijgt ervaringspunten voor een perk door met een wapen binnen die klasse Zeds te doden. Bovendien heeft elke klasse evenveel XP nodig om het volgende level te halen.

Bekijk op YouTube

Ontdek je innerlijke Zed

Tripwire Interactive heeft aan de multiplayer de Versus Survival-modus toegevoegd. Daarin ben je zelf een mutant en neem je het online tegen spelers op. Er zijn verschillende soorten Zeds, elk met hun eigen aanvallen en vaardigheden. In Versus Survival spelen twee teams van elk maximaal zes spelers tegen elkaar.

Bloed, bloed en nog eens bloed

Killing Floor 2 ziet er scherper, gedetailleerder en kleurrijker uit dan zijn voorganger. Dat laatste mag je letterlijk nemen, want het bloed spat nog meer alle kanten op. De gore is namelijk beter uitgewerkt. Je schiet of hakt hoofden en ledematen af, en ziet duidelijk waar je kogels de Zeds doorboord hebben.

Gemuteerde setting

Omdat Europa door Zeds overspoeld is, is de samenleving compleet in chaos gestort. Een groep huurlingen heeft zich verzameld om de uitbraak te stoppen en op verschillende plaatsen uitvalsbasissen gebouwd. Je bezoekt onder andere Volter Manor, een modern fort op een Zwitserse heuvel. Of je gaat naar de mistige en slecht belichte Farmhouse, ergens in het woud en ver van de bewoonde wereld. Probeer ten slotte uit de Prison te ontsnappen, een grauw complex dat uit de Sovjettijd stamt.

Te wapen, burgers!

Agressieve mutanten vragen om brutale wapens. Daarom heeft Killing Floor 2 een gepimpt wapenarsenaal. Je vindt er onder andere een 'lawn-mower blade', Crovel (half koevoet, half schop), sloophamer met explosief effect, kettingzaag die messen spuwt, kruisboog, railgun en Winchester. Dat allemaal om zeker te zijn dat de Zeds hun slijmerige tocht niet kunnen voortzetten, en om daar heel veel plezier aan te beleven. Het is echter ook nodig, want de moeilijkheidsgraden hebben een apart effect op de game. De Zeds gedragen zich anders bij verschillende moeilijkheden. Ze hebben nieuwe aanvallen, nieuwe strategieën en nieuwe manieren om tot bij jou te raken.

Lees ook dit