Killzone 3 (multiplayer hands-on)
In the Zone!
Onlangs, na enig uitstel wegens een aan overgewicht lijdende agenda , was het weer eens tijd om mijn portefeuille uit te kuisen. Je weet wel, alle oude klanten- en spaarkaartjes eruit nemen, zodat er plaats is voor nieuwe rommel. Rijkelijk was ik de vuilnisemmer aan het vullen wanneer ik plots, tussen een spaarkaart voor een gratis broodje bij de Panos en korting op een manicure bij het plaatselijke schoonheidssalon, een kasticket vond. En niet zomaar een kasticket, maar één uit het jaar 2004, 3 december om precies te zijn. Klinkt op zich vrij betekenisloos, was dit niet de datum waarop de allereerste Killzone in de winkelrekken kwam te liggen. Jeugdnostalgie ten top, aangezien dit de eerste game was waarmee ik online ben beginnen spelen op de PlayStation 2. Het kasticketje van de allereerste Killzone bekleed dan ook een ereplaatsje in mijn portefeuille.
Nu zijn we zes jaar later en drie Killzone games later (de eerste Killzone, Killzone: Liberation voor de PSP en Killzone 2 op PS3). Door het grote succes die de games doorheen de jaren kenden, lijkt een volgende deel niet meer dan logisch. Wanneer de Nederlandse ontwikkelaar Guerrilla Games dan ook Killzone 3 aankondigde, waren we in een extatische bui (ik vooral, aangezien ik een grote fan ben van de serie). En dankzij onze goede vrienden bij Guerilla mogen wij aan jullie een indruk geven van de Killzone 3 Multiplayer Beta, die nu uitsluitend loopt voor PSN Plus abonnees.
In de multiplayer beta kun je aan de slag in drie verschillende modi, op een drietal maps. Allereerst is er de Guerrilla Warfare mode, die het best te vergelijken valt met een klassieke Team Deathmatch mode. Vervolgens maakt Warzone opnieuw zijn opwachting. Mensen die Killzone 2 gespeeld hebben zullen deze Warzone het best kennen als de spelmode die dynamisch van objectief veranderd. Het ene moment ben je druk in de weer een medespeler met een propagandaradio te escorteren naar een droppunt op de map, wanneer je bij voltooiing van die opdracht onmiddellijk de taak krijgt om twee ventielen op de map te beschermen van vijandige troepen. Non stop actie gegarandeerd omdat je niet constant naar het hoofdmenu moet terugkeren.
Nieuw in de beta en ook in de serie is de Operations spelmode. Dit valt het best te vergelijking met een kruising tussen singleplayer en multiplayer. Een soort crossplay, als we zelf even een oude nieuwe gameterm mogen herlanceren (knipoog naar The Crossing). Je wordt zoals in een gewone multiplayer match verdeeld in twee rivaliserende facties. De missie die in de beta speelbaar is, beslaat een scenario waarin de ISA (Interplanetary Space Alliance) een olieplatform dat onder controle van de Helghast is, moet weten te veroveren. Dit doe je door stap voor stap een zeker doel te behalen. Leuke aan dit alles is dat er gewerkt wordt met dynamische cutscenes. Weet jij als engineer een strategische bom te plaatsen die het tij van de strijd doet keren, dan zal jouw personage en jouw naam een hoofdrol spelen in de cutscene waarin die handeling zichtbaar is. Ook interessant is hoe eenzelfde scenario op verschillende manieren kan eindigen, afhankelijk van de factie waarvoor je speelt. We hopen dan ook ten zeerste dat Guerilla heel wat van deze missie in de finale game zal stoppen.
Verder zijn er nog heel wat aanpassingen gebeurt in vergelijking met Killzone 2. Je kunt bij het begin van een multiplayer potje knallen nog altijd kiezen uit verschillende klassen. Iedere klasse die in de vorige game zat, is ook nu weer van de partij. Maar in tegenstelling tot deeltje twee, kun je nu onmiddellijk met je favoriete klasse aan de slag gaan. Iedere klasse heeft opnieuw zijn eigen speciale mogelijkheden, twee in totaal. Zo kun je met een medic gesneuvelde teamleden defibrilleren, kan de engineer voorwerpen herstellen en verdedigingsturrets maken en kan de scout voor bepaalde tijd onzichtbaar worden. Om de tweede speciale vaardigheid vrij te spelen, of je eerste te specialiseren, maak je gebruik van het nieuwe levelsysteem.
Per rank die je omhoog gaat krijg je een Unlock Point. Deze punten kun je vervolgens gebruiken om je favoriete klasse te upgraden of upgrades te kopen die alle beroepen in de game beïnvloeden. Ook kun je nieuwe wapens vrijspelen die een bepaalde klasse vervolgens kan gebruiken. Er zijn een paar nieuwe oorlogstuigen op het slachtveld, waaronder de Revolver Shotgun veruit de meest spraakmakende is. In plaats van een standaard revolver met bijvoorbeeld wat 9mm-patronen, bezit dit handwapen een cilinder met drie shotgun shells, die compleet vernietigend zijn vanaf korte afstand.
Niet helemaal nieuw in het Killzone wapenarsenaal, maar wel nieuw op het multiplayer slachtveld, zijn de Exosuits. Op de map Corinth Highway vind je in iedere beginbasis één van deze mechanische pakken. "Oh nee" horen we vele onder jullie denken, "dat zal wel voor een zeer ongebalanceerde multiplayer zorgen". Antwoord: nee, totaal niet. Toegegeven, de Exosuits kunnen in de handen van de juiste piloot een vrij geduchte tegenstand vormen. Maar met één welgeplaatst sluipschutterschot tussen de ogen van de bestuurders zijn ze al onschadelijk te maken.
Maar hoe voelt het feitelijke spelen van de game nu precies aan? Mensen die Killzone 2 gespeeld hebben, zullen zeker kunnen beamen dat de besturing van je personage ietwat log aanvoelde. Een iets zwaardere, realistische feel als het ware, die het schieten een vrij eigen, al dan niet vaak vervelend gevoel gaf. Dit is in Killzone 3 niet langer zo. De besturing voelt veel vlotter en vloeiender aan, waardoor het spelen in het algemeen aangenamer wordt.
Ook zijn de animaties van de personages weer top. Dit is zeker en vast iets wat merkbaar is in het nieuwe mêleekill systeem in de game. Kun je dicht genoeg bij een vijand komen om hem te doden met een mêleeaanval, dan krijg je in een korte cinematische scene te zien hoe jouw personage de vijand de nek omwringt, of vakkundig zijn gevechtsmes in de oogkas van de tegenstander ramt. Het klinkt zo alvast even leuk als het is.
Wat ook nieuw is aan de multiplayer, is dat je dit keer ribbons kunt verdienen voor het voltooien van bepaalde handelingen. Kritische lezers zullen wel opmerken dat deze feature ook aanwezig was in de vorige Killzone game. Maar deze keer veranderen de ribbons echt iets aan de manier waarop je speelt. Weet je bijvoorbeeld tien vijanden te doden, dan krijg je de Fast Aim Ribbon. Als je vervolgens inzoomt met je wapen, zal het zoomen veel sneller gaan. Loop je een bepaalde afstand op het speelveld, dan krijg je een ribbon die ervoor zorgt dat je voetstappen heel wat minder lawaai maken voor de resterende duur van de multiplayermatch. Je personage leert dus al het ware bepaalde handelingen die steeds beter en effectiever toe te passen zijn.
Verder ziet de game er opnieuw schitterend uit. Niettegenstaande dat dit nog maar de beta versie is, draait de game al op een stabiele framerate. Hierdoor worden alle kleine details des te zichtbaarder. Van het opwaaiend stof op Corinth Highway, tot het sneeuwtapijt op de Frozen Dam map is er blijk dat Guerrilla Games met een oog voor detail aan deze game sleutelt. Ook klinkt alles zeer indrukwekkend. De wapens maken realistische geluiden en je zult zeker met enige angst achter een stuk muur wegduiken als je een Exosuit hoort afkomen.
Killzone 3 laat nog een tijdje op zich wachten, maar hetgeen we nu al gezien hebben doet ons wel hunkeren naar meer. We mochten nu al een kleine fractie van de multiplayer uitproberen, maar als Guerrilla Games met dergelijk kwaliteit ook nog een singleplayer (ook hiermee gingen we een tijdje terug aan de slag) kan neerzetten, dan zou Killzone 3 wel eens een zeer spraakmakende game kunnen zijn. 2011 kan niet snel genoeg komen.
Killzone 3 staat gepland voor februari 2011 en zal exclusief verschijnen op de PlayStation 3.