Kinect Adventures
Krijg je gratis bij de nieuwe X360-sensor.
De lancering van de Kinect sensor is achter de rug, en als we de verkoopcijfers mogen geloven doet het nieuwe stukje hardware voor de Xbox 360 het niet bepaald slecht. Ook bij Eurogamer België hebben we na lang wachten het vroegere Project Natal ontvangen, en bij het openen van de doos waarin de pikzwarte camera verpakt zit viel er al meteen een spel in onze schoot: Kinect Adventures. Deze compilatie van vijf bewegingsspelletjes krijg je namelijk gratis en voor niets bij de sensor, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat we geen kritische blik mogen werpen op deze bundelgame.
Waarom Microsoft net Kinect Adventures koos om samen met de bewegingsgevoelige sensor te bundelen wordt meteen duidelijk wanneer je het spel opstart. Qua opzet doet alles namelijk hard denken aan Wii Sports, het stukje software dat je bij de lancering van de Wii kreeg. Nintendo gaf de early adopters van hun witte console in de vorm van vijf sporten een voorsmaakje van de mogelijkheden van de Wiimote en nunchuck, terwijl Microsoft het kunnen van de Kinect uit de doeken doet aan de hand van precies evenveel activiteiten.
Het zijn echter geen sporten waarmee je aan de slag mag gaan, maar eerder veredelde minigames die je moet spelen door van je lichaam gebruik te maken. Qua omkadering zijn er twee grote en twee minder grote spelmodi aanwezig, met als voornaamste de Adventure Mode. Hierin moet je de vijf activiteiten in een bepaalde volgorde afwerken, om telkens verschillende objectieven te behalen. Denk aan het verzamelen van een bepaald aantal medailles of het afwerken van een spelletje binnen een vastgelegde tijd. Slaag je in je opdracht, dan krijg je een beloning in de vorm van een Avatar Award (je speelt Kinect Adventures ten alle tijden met je persoonlijk Avatar) of een action figure. Die laatste beloning is best grappig gezien je het speelgoedje – meestal een dier – mag voorzien van een eigen stemgeluid en animaties. Zo verdiende ik op een bepaald moment een dinosaurus, die na het inspreek- en animatiemoment nu wild in het rond springt terwijl hij "Gozillaaaaaaahhhh" brult.
Zeker een leuke toevoeging voor de jongere gamers onder ons, maar stiekem vond ik het ook best leuk om tijdens het doorlopen van de Adventure Mode regelmatig voorzien te worden van beloningen. Iets wat trouwens helemaal ontbrak binnen Wii Sports, al is die vergelijking niet helemaal eerlijk gezien Nintendo dat spel alweer vier jaar geleden uitbracht. Bovendien kun je je ingesproken en van bewegingen voorziene action figure online delen met je Xbox Live vrienden, wat het sociale aspect van Kinect Adventures onderstreept. Akkoord, heel indrukwekkend is het allemaal niet, maar het is een mooi gebaar.
De andere belangrijke modus is Free Play. De naam verklapt meteen al dat je hier helemaal vrij bent om met de vijf activiteiten aan de slag te gaan, en de hierop volgende alinea's belichamen dan ook het voornaamste gedeelte van deze recensie: uitmaken of de minigames überhaupt wel leuk zijn om te spelen. Daar gaan we!
Allereerst is er het spelletje 20,000 Leaks. Neen, dit heeft niets te maken met het veelbesproken WikiLeaks, want jij kruipt namelijk in de huid van je Avater die in een glazen doos zit onder de zeespiegel. Mooi zicht, we geven het toe, totdat een eerst nog onschuldig uitziende vis opeens beslist om een gat in het glas te rammen waardoor er water naar binnen stroomt. Al snel komen zijn geschubde makkers meedoen, en het is vervolgens aan jou om alle lekken te dichten door ze met je handen, voeten of soms zelf hoofd te bedekken. Een uniek concept dat ook nog eens leuk blijft doordat je nooit precies weet op welke plek vissen het glas stuk zullen rammen. Wel is het zo dat je om dit spel te kunnen spelen aardig wat ruimte nodig hebt – en dit zullen we nog vaak gaan herhalen -, zeker wanneer er gaten in de vloer van de glazen kooi ontstaan. Heb je bewegingsruimte zat, dan is dit zeker een van de leukste minigames binnen het pakket.
Het tweede spelletje heet River Rush en is samen met de minigame die we hierna zullen bespreken minder interessant. Jij neemt met je Avatar plaats in een rubber bootje dat na het startschot in de stroom van een wilde rivier valt. Het is aan jou om onderweg zoveel mogelijk punten te sprokkelen totdat je uiteindelijk over de finish drijft. De rivier kent echter meerdere te volgen paden, en het één herbergt natuurlijk meer punten dat het ander. Sturen doe je door voor de Kinect van links naar rechts te stappen, waarna je bootje zal overhellen naar je gekozen kant en dus naar links of rechts zal drijven. Om dit naar behoren te doen heb je erg veel plaats nodig, en we snappen eigenlijk niet goed waarom het niet mogelijk is om te sturen door gewoon met je bovenlichaam naar een bepaalde kant te leunen. Bovendien is de besturing van je bootje niet bepaald accuraat waardoor je vaker tegen obstakels opbotst dan wat anders. Ook je bootje laten hoppen – dat doe je door zelf in de lucht te springen – werkt niet altijd even vlotjes doordat er een kleine vertraging zit tussen het maken van de beweging en de bijhorende reactie op het scherm. River Rush is leuk voor even, maar meer ook niet.