Kinect viert eerste verjaardag
Commerciële Kinect for Windows onderweg.
Microsofts bewegingsgestuurde Kinect-controller doet het allesbehalve slecht. In maart las je hier bijvoorbeeld al dat Microsoft in de eerste maanden na de release een kleine tien miljoen Kinect-exemplaren aan de man bracht, het haalde met dat getal zelfs het Guiness Book of World Records.
Dit voorjaar stelde Microsoft ook een Kinect for Windows SDK beschikbaar als reactie op de vele programmeurs en onderzoekers die voorheen enkel door gebruik te maken van allerlei hacks konden spelen met de mogelijkheden die Kinect bood. Voortaan zou dat dus ook op een veel makkelijkere manier kunnen.
Enkele van de vele originele toepassingen die mogelijk zijn dankzij Kinect komen aan bod in onderstaand filmpje waarin Microsoft het fenomeen het 'Kinect Effect' doopt.
Net voor de eerste verjaardag van Kinect op 4 november kondigden ze ook aan dat er begin volgend jaar een commerciële versie van de Kinect for Windows SDK volgt waarmee bedrijven aan de slag zullen kunnen om toepassingen gebruikmakende van Kinect voor hun eigen sector te ontwikkelen. Het doet wat denken aan de commentaar die we een jaar geleden regelmatig hoorden terugkomen: "Kinect is een indrukwekkend stukje hardware waarvan het zonde zou zijn het enkel in te zetten bij games."
De originele doelgroep, wij gamers, lijkt ondanks het grote succes wat in de kou te blijven staan. De aangekondigde topgames die van Kinect gebruik zouden gaan maken, blijven alvast uit. Mocht het aanbod op dat vlak niet beteren, kan je je Kinect alvast inzetten om vriendin- of vrouwlief voortaan wat minder lang in de garderobe te laten snuisteren.