Skip to main content

KYN: Idyllische fantasy-tactiek van Nederlandse bodem

Kenneth gaat hands-on.

De dood is niet altijd het einde. Tenminste, niet voor de krijgers in KYN. De Nederlandse studio Tangrin levert met KYN een tactische RPG in een viking-fantasywereld. De eerste negen levels van de game zijn alleen voor de pers speelbaar. KYN komt niet eerst als Early Access-titel uit, zoals telkens gebruikelijker is bij pc-games. De hands-on tijd die toch voor de releasedatum is gegeven, is een goed moment om je wat meer over KYN te vertellen.

In de wereld van KYN zijn de Magni de grote helden. Deze mythische strijders sterven nadat ze een magische steen verorberen en staan daarna terug op uit de dood. Op die manier verkrijgen ze een hele resem bovennatuurlijke krachten. De game begint met twee personages die een dergelijke heropstanding meemaken. Ze ontdekken al snel dat een oorlog ophanden is tussen mensen en de Aeshir, een mysterieus ras. De Aeshir waren altijd vredelievend, maar iets drijft hen nu tot oorlog. Dat is het mysterie dat de strijders willen oplossen.

Bekijk op YouTube

Je bestuurt meerdere krijgers tegelijkertijd vanuit een isometrisch perspectief. Met de muis duid je hun doelwitten aan en met sneltoetsen ontketen je hun krachten. Wanneer de actie even te overweldigend wordt, kun je de tijd vertragen. Dit laat je toe je personages apart orders te geven. Je hebt hiervoor slechts beperkt de tijd, dus een adempauze is het zeker niet. Ieder karakter heeft ook slechts twee sneltoetsen ter beschikking, dus wordt het wikken en wegen hoe je personages op elkaar afstemt om de overwinning te behalen. Je bestuurt maximaal zes strijders tegelijkertijd, elk met hun eigen krachten en vaardigheden.

De magische krachten van je personages zijn simpel. Je geneest teamgenoten, voert een sterkere aanval uit en wekt dode NPC's terug tot leven. Naarmate je personages meer ervaring opdoen, speel je verdere ontwikkelingen vrij. Die zorgen niet alleen voor upgrades in de traditionele zin, maar versterken ook de synergie tussen verschillende karakters.

Een krijger met zwaard en schild trekt enkele vijanden naar zich toe, waarna je tweede personage een ontploffende pijl gebruikt om het hoopje snoodaards neer te halen. Daarnaast beschik je ook over zogenaamde 'Feed' krachten, die sterker worden naarmate je vijanden verslaat of bepaalde acties vervolledigt. Zo wordt ieder teamlid uniek.

De idyllische wereld schept een leuk contrast met de veelal donkere RPG's die vandaag op de markt zijn. De heroïsche soundtrack sluit aan bij de tocht van je Magni krijgers. Terwijl je het mysterie van de Aeshir onderzoekt, kom je ook allerlei zijmissies tegen. Die kunnen gemakkelijk zijn, zoals de pas omgekomen dochter van een boer terug tot leven wekken. Sommige vergen echter wat meer werk. Af en toe moet je zelfs puzzelen om de weg voorwaarts te vinden. In het eerste level bouw je bijvoorbeeld een brug over een rivier door op verschillende magische podia te gaan staan.

Tangrin werkt nog naarstig verder aan KYN, maar de game is al heel robuust. De presentatie is verzorgd, met toepasselijke heldhaftige muziek terwijl je door het sprookjesachtige landschap vecht. De game speelt vlot, zonder bugs die de weg versperren. KYN houdt je handje ook niet vast; voor puzzels en andere obstakels moet je zelf een oplossing vinden. Het verhaal van de Magni krijgt zeker nog een staartje, wanneer de game eind juli lanceert voor de pc.

KYN is vanaf 28 juli verkrijgbaar voor de pc. De game is ook in ontwikkeling voor de PlayStation 4.

Lees ook dit