EA-baas: 'Lancering Battlefield 4 onacceptabel'
Battlefield Hardline krijgt meer ontwikkelingstijd en testfases.
De lancering van Battlefield 4 is onacceptabel voor Electronic Arts. Dat zegt bestuursvoorzitter Andrew Wilson in een interview met onze Britse collega's van Eurogamer.
Battlefield 4 werd eind 2013 gelanceerd op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. In de eerste maanden kampten gamers echter met veel problemen. Voornamelijk in de multiplayer modus kwamen veel bugs voor waardoor spelen soms onmogelijk werd gemaakt.
"Voor de duidelijkheid, het was geen serverprobleem voor Battlefield 4", zegt Wilson in het interview. "Het was een probleem aan de client-zijde. Op dit moment werkt de game ontzettend goed en hebben spelers er veel plezier in."
De Australiër zegt dat de hoge ambitie uiteindelijk de valkuil is geweest. Zo zijn er volgens hem teveel nieuwe dingen in Battlefield 4 gestopt zonder dat ze eerst voldoende zijn getest. Toch spreekt Wilson tegen dat de ontwikkeling van de game is versneld zodat het als lanceringstitel voor de PlayStation 4 en Xbox One kon dienen.
"Je kunt het conservatieve pad bewandelen die enkele anderen in de industrie doen. Dan heb je niet de problemen, maar heb je wel een game die nagenoeg hetzelfde is. Of je verlegt je grenzen en komt in de situatie waarin wij verkeerden. Het is allebei niet goed, maar ik werk liever voor het bedrijf dat zijn grenzen verlegt."
Wilson zegt veel van de onacceptabele lancering van Battlefield 4 geleerd te hebben. Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, heeft Wilson de ontwikkelingstijd en testfases aangepast. Zo komt het Battlefield Hardline ten goede dat de game drie jaar in ontwikkeling is.
Momenteel is er een open bèta van Battlefield Hardline op pc en de PlayStation 4. De shooter komt op 21 oktober uit voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.