Skip to main content

"Lange ontwikkelperiode is oneerlijk naar klant"

Square Enix gooit het over een andere boeg na desastreus fiscaal jaar.

Square Enix wil haar titels gaan aankondigen met meer informatie in het ontwikkelproces. Lange stiltes vindt het bedrijf "oneerlijk" tegenover de consument. De Japanse ontwikkelaar en uitgever kiest hiervoor na een tegenvallend fiscaal jaar. Yosuke Matsuda (senior executive managing director) lichtte investeerders en aandeelhouders in.

Over HD (high-definition) games vertelde Matsuda dat "de Westerse markt voor verpakte games zeer uitdagend bleek. We brachten grote titels uit als Sleeping Dogs, Hitman en Tomb Raider. Deze titels ontvingen positieve kritieken wat betreft creativiteit, behaalden een hoge kwalitatieve standaard en ik ben van mening dat we onze primaire doelstelling hebben behaald: het verfrissen van bestaande IE's (intellectuele eigendommen) en het creëren van nieuwe IE's. Echter gekeken met een winstoogmerk, ondervinden we dit jaar hevige concurrentie van andere sterke titels en door de vele entertainment opties die consumenten ter beschikking hebben, heeft dit geresulteerd in tegenvallende resultaten." Matsuda vult aan dat de titels niet op langetermijn presteerden zoals het bedrijf voorspelde, waardoor extra advertentiekosten gemaakt werden.

De Square Enix medewerker vreest dat zulke resultaten niet eenmalig zijn maar vaker voorkomen tenzij het bedrijf een andere aanpak verkiest. Als eerste noemt Matsuda de lange ontwikkelperiodes van het bedrijf. Hij beaamt dat het bedrijf titels direct aankondigt wanneer ze in ontwikkeling zijn en dat het bedrijf tussentijds weinig loslaat over het product. "Klanten wachten vele jaren zonder het product te zien. Pas als het af is, ziet de klant het en wij moeten onze investering dan in een keer terug verdienen. Consumenten wachten te lang [op het product] en mogelijkheden tot winst schieten voorbij. Je kan stellen dat het oneerlijk is tegenover klanten hen jaren te laten wachten zonder enige informatie over het spel aan te bieden. We moeten ons bedrijfsmodel aanpassen opdat we geregeld communiceren met onze klanten over onze producten in ontwikkeling of vlak voor uitgave. Onze consument moet het product leren kennen tijdens de ontwikkelperiode zodat we weten te voldoen aan hun eisen." Als voorbeelden hiervan noemt Matsuda Kickstarter, Steam Greenlight en Steam Early Access.

Matsuda is ook van mening dat de draagbare markt meer games moet krijgen dan enkel sociale games of ports. Hij wil "console-kwaliteit games uitbrengen op smart devices." De uitgever mag de opkomst van draagbare technologie (draagbare consoles incluus) vergeten noch negeren. "In de toekomst willen we games die we normaliter enkel op consoles uit zouden brengen ook op smart phones en tablets uitbrengen. Hieronder verstaan we vooral ons sterktebod: singleplayer, verhaalgedreven games."

Het derde en laatste punt dat Matsuda voorstelt is regionaliteit: het ontwikkelen en aanbieden van games specifiek naar de smaken van verschillende regionen. "We waren voorheen in de veronderstelling dat grote titels wereldwijd goed zouden verkopen. Dit viel tegen. Onze budgetten waren op wereldwijde verkopen ingesteld. Spellen die de consument globaal aanspreken, zijn echter zeldzaam. We kunnen niet vooruit verwachtend dat ons product markten over de hele wereld aanspreekt. Uiteraard blijven we werken aan technologisch vooruitstrevende titels met globale allure. Hierover hebben we op de E3 verschillende aankondigingen. Niet elke titel is hier echter voor geschikt. De smaken van onze klanten zijn zo gevarieerd als de gebieden waarin ze wonen. We moeten onze ontwikkeling daarop afstemmen."

Het lijkt erop dat Square Enix een plan klaar heeft om dit fiscale jaar beter af te sluiten dan het vorige. Transparantie en communicatie klinken voor vele liefhebbers vast goed, vooral voor fans die al sinds 2007 wachten op Final Fantasy Versus XIII of mensen die sinds vanochtend hun hoofd breken over de Final Fantasy Agito trademark.

Vijf jaar oude Final Fantasy Versus XIII trailer.

Lees ook dit