Lead designer John Shafer over Civilization V
Een beschaafd gesprek over beschavingen.
Eurogamer België kreeg de kans om Jon Shafer te interviewen tijdens de voorbije Gamescom in Keulen. De lead designer sprak met zeer veel overtuiging over zijn laatste game Civilization V die na meer drie jaar ontwikkeling verschijnt op 24 september.
Eurogamer: Civilization V lijkt iets makkelijker te begrijpen dan zijn voorgangers. Is dit een bewuste keuze?
John Shafer: Die opmerking hoor ik wel vaker en ja, de game is overzichtelijker. Wij zijn erin geslaagd om alles makkelijk en begrijpbaar te houden, maar ondanks dat is de game toch diep en complex. Eigenlijk heeft het team veel geleerd uit de ontwikkeling van Civilization: Revolution (PS3, X360, DS, red). Voor de consoles moest alles toegankelijker worden, want je hebt nu éénmaal niet de luxe van een muis en keyboard.
Eurogamer: Ik neem aan dat de toegankelijkheid ook wordt versterkt door de adviseurs?
John Shafer: Inderdaad, want de AI is sterker. Je moet je niet meer door lange tutorials worstelen. De adviseurs (indien ingeschakeld) geven wanneer nodig wat tips of wijzen je op mogelijke problemen. Zo kan je direct starten en worden spelers niet van in het begin afgeschrikt.
Eurogamer: De AI van de leiders is ook aangepast. Vrees je niet dat zij teveel voor hun sterke punten kiezen en daardoor juist makkelijker te verslaan zijn?
John Shafer: Nee, want de beschaving en zijn leider is maar één element in het geheel. De map speelt een grotere rol dan je denkt. Een archipel is een totaal ander strijdtoneel dan bijvoorbeeld Pangea (waarbij alle continenten aan elkaar hangen).
Eurogamer: Nieuw in dit deel zijn de verschillende schematische weergaves. Waarom zit deze functie in de game?
John Shafer: Het is gewoon een manier om extra functionaliteiten aan te bieden aan de echte fans. Alles ziet er dan wel ruw en simpel uit, maar je krijgt zeer specifieke informatie over diverse aspecten. Dit komt echter ook van pas voor beginners die niet alles duidelijk overzien. Als je echt wil is de game ook volledig speelbaar op schematische wijze.
Eurogamer: Ook de culturele overwinning is aangepast. Wat was hiervoor de aanleiding?
John Shafer: Hoe meer verschillende manieren om te winnen, des te interessanter wordt het spel. Door eerst vijf elementen van vijf social trees te laten onderzoeken zou het nogal dom zijn om gewoon dan te winnen. Nee, in de plaats daar van moet je dan Utopia bereiken. Vergelijk het als iets van een wonder te bouwen. Dit alles maakt het iets dramatischer.
Eurogamer: Over drama gesproken, is de Giant Death Robot er niet een beetje over?
John Shafer: Ik weet wat je bedoelt, maar je moet toegeven de unit is wel zeer cool. Eigenlijk is het meer een grap die loopt op de communitysites van Civ V. Vaak werd er de vraag gesteld wanneer er nu eindelijk gigantische robots in de game zouden zitten. Wel, nu zitten ze er in en zijn ze wanneer je voor een militaire overwinning gaat een zeer goed wapen. Zo laat je zien dat je de beste bent, én krijgt de nieuwe grondstof uranium een nut.
Eurogamer: Er is dus ook gesleuteld aan de resources?
John Shafer: Om meer diepgang te voorzien zijn de resources niet meer onuitputbaar. Twee eenheden ijzer zijn dus twee units en geen honderden units. Je moet hierdoor dieper gaan nadenken wat je met de grondstoffen aan gaat vangen.
Eurogamer: Een leuk detail is het stemmenwerk van leiders. Dit wordt in de originele taal gedaan. Het was ongetwijfeld een moeilijke klus.
John Shafer: We hadden een wensenlijst van welke talen wij wilden, maar af en toe moesten we voor een andere taal gaan die dicht in de buurt kwam. De taal van de Azteken vindt je namelijk niet snel terug en als je al een native speaker vindt zijn deze niet altijd geschikt. Montezuma vertolken met een piepstemmetje krijg je niet verkocht aan het publiek.
Eurogamer: Hoe speelt de man achter Civilization V het liefst?
John Shafer: Ik kies altijd om random te spelen. Altijd met dezelfde beschaving spelen helpt je wel om alles uit die ene beschaving te halen, maar ik ga liever voor een totaalpakket. Er is een reden voor al die beschavingen.
Eurogamer: Hoe zit het met Civilization VI?
John Shafer: Rond een mogelijk vervolg mag ik geen vragen beantwoorden.
Eurogamer: Het was het proberen waard, maar toch bedankt voor je tijd?
John Shafer: Jij ook!