Skip to main content

League of Legends (hands-on)

De nieuwe multiplayer hit!

De Warcraft 3 spelers onder jullie zijn vast vertrouwd met DotA. Defense of the Ancients is voor RTS guru’s wat Counterstrike was voor FPS-fans. De mod zag voor het eerst het levenslicht in 2003, maar het duurde even vooraleer de game doorbrak. Het succes van DotA kan echter niet meer onderkend worden anno 2009, de game heeft het zelfs tot één van de kerngames gebracht van de World Cyber Games, de Olympische spelen der e-sports zeg maar.

Toch had de Warcraft 3 engine beperkingen. De game was vanuit de grond ontworpen als RTS-titel dus was het lang niet evident om alle opties goed te ontwikkelen. League of Legends werd beter toen W3: The Frozen Throne gelanceerd werd, maar het was zeker geen sinecure om de titel in de richting te ontwikkelen waarin het modteam naartoe wilde.

De keuze was dan ook snel gemaakt om een eigen titel te ontwerpen zodat men niet langer vastzat aan een engine, een beetje zoals de evolutie van een straatmadeliefje naar een eigen vriendin. League of Legends is één van de titels die door mensen van het DotA team wordt ontwikkeld en net zoals hun oude broertje is deze volledig gratis te spelen. Je kan de client hier downloaden en meteen meedoen. Voorlopig zit de game nog in een betafase, maar ze is perfect speelbaar en wordt niet geplaagd door een groot aantal bugs of crashes.

De creeps geven experience waardoor je levelt en meer skills krijgt.

Wat is League of Legends nu eigenlijk? LoL is een team-based RPG/RTS met actieve Tower-Defense mode. Elke map bevat twee teams met elk een basis. Deze basis wordt verdedigd door torens, NPC’s en helden, jij bent één van deze helden. Om de zoveel tijd sturen beide basissen eenheden uit en deze proberen de vijandelijke basis in puin te leggen. Het leeuwendeel zal echter worden tegen gehouden door de torens tenzij ze uiteraard worden bijgestaan door jou, een held van formaat.

Je tegenstrever krijgt echter net dezelfde opties en zo ontstaat er een boeiende tactische mix. De ene held wordt belaagd door grondtroepen bijgestaan door een andere held dus loop je terug tot je toren waar jij wederom het overwicht kan behalen en de andere held doet weglopen. Goed, dit scenario zelf klinkt niet zo uitdagend, maar als je weet dat er maximum tien helden rondlopen per map en dat elk level verscheidene paden heeft naar de vijandige basis kan je wel inbeelden dat hier heel wat gevechten zullen ontstaan.

Een belangrijk deel van het spel bestaat uit monsters vinden die je kan neermeppen voor geld.

Je helden zelf zijn ook enorm uitgebreid en divers. Hoewel de makers toch de moeite hebben gedaan om je helden in te delen in rollen zoals tank, fighter, assassin, mage, support blijven er onmenselijk veel combinaties mogelijk. In totaal zijn er reeds een veertigtal helden, elk met compleet unieke skills, abilities en vechtstijl. Binnen elke rol kom je wel boeiende spelers tegen en, als één personage je niet ligt, kan je uiteraard makkelijk rond zoeken naar een ander waarmee je vlotter overweg kan.

Er zijn de klassieke combinaties van een heilige strijder die met veel toewijding zijn vijanden met de hulp van een gigantisch slagzwaard doormidden klieft en af en toe rechtstreeks beroep doet op zijn godheid voor een stevige boost of de kleine getalenteerde magiër die alles in het rond in vuur en vlam zet. League of Legends gaat echter ook wat creatiever om soms getuige het kleine meisje dat een Yeti bestuurt die vijanden oppeuzelt, maar even goed verderf zaait met een ware poolstorm of de Lombax-lookalike die compleet voorzien van een groot kanon vijanden ver voor zich heen omver blaast en af en toe zelf uithaalt met een gigantische sprong gevolgd door een knockback blast.

Ben je niet tevreden met de variatie in personages dan kan je er nog een extra twist aan geven door gebruik te maken van een talenttree. In deze boom kan je skills selecteren die jou sterker maken, complementeren of zelfs nieuwe skills geven, zeer interessant. Uiteraard is een held niets zonder uitrusting en dus is er een grote selectie aan wapens, armor, drankjes en wat nog allemaal voorzien. Het assortiment is lekker uitgebreid, maar de interface werd iets makkelijker voorgesteld door de ‘recommended items’ tab die items voorstelt ideaal voor jouw personage. Het staat nog niet helemaal op punt, maar de optie is leuk bedacht.

Een held doden zorgt ervoor dat deze een tijdje niet meer kan meedoen aan de combat, je mist dus heel wat experience en goud.

Dit is echter de enige keer dat je ons lof zal horen spreken over de interface. Zowel aan de lobby als aan de ingame interface is er nog bijzonder veel werk. Het hele ding is log, onlogisch opgebouwd en bevat veel te veel schermen vooraleer je echt aan de informatie komt. Bovendien kan je niet makkelijk naar de meest belangrijke schermen gaan. De ingame interface kan ook iets beter en de optie om je camera te locken moet zowat het slechtste idee zijn van een maandagochtend teammeeting, gelukkig kan je deze makkelijk uitschakelen.

Grafisch gezien is deze titel wel degelijk. De engine zelf is misschien niet van hetzelfde niveau als een Dawn of War 2 en er mogen gerust nog wat extra details bij om de omgevingen op te fleuren, maar de engine brengt wel het spel goed in beeld en reageert ook op de vingervlugge skills die nodig zijn om een held in laatste instantie nog neer te krijgen of zelf te ontsnappen van een gewisse dood.

League of Legends heeft dus alle eigenschappen van een topper in wording. De game bouwt bovendien verder op een community ervaren spelers die nu reeds alle bugs weg werken. De gameplay heeft hier en daar wat extra opties met als gevolg dat er meer diepgang in verwerkt zit, maar aan het kernconcept is niets gewijzigd. Hoog tijd om een nieuwe Belgische competitie te organiseren.

Lees ook dit