Skip to main content

LEGO Harry Potter: Jaren 1 - 4

Een magische first look met TT Games.

In mei dit jaar komt developer TT Games met een nieuwe telg in de LEGO-franchise. Deze keer worden de eerste vier films van Harry Potter heropgebouwd met LEGO-blokjes in LEGO Harry Potter: Jaren 1 - 4. Eurogamer België kreeg de kans om associate producer Matt Ellison van TT Games te interviewen over deze game. Onze reputatie was ons voorgegaan en de beste man begon bij het horen van de naam Eurogamer al spontaan te smeken om hem niet te zwaar aan te pakken. Wij waren genadevol.

Eurogamer België: Ik zal starten met een gemakkelijke: wie bent u?

Matt Ellison: Ik ben Matt Ellison en ben associate producer bij TT Games.

Eurogamer België: En wat houdt de job van associate producer precies in?

Matt Ellison: Ik sta de producer die er alles aan doet om de game zo goed mogelijk te maken bij tijdens de ontwikkeling van de game.

Eurogamer België: Ik heb wat geteld voordat ik naar hier kwam en zag dat TT Games in vijf jaar maar liefst negen LEGO-games gemaakt heeft.

Matt Ellison: Ik zal je daarop moeten vertrouwen - lacht - .

Net een hotdog in een wit broodje!

Eurogamer België: Net zoals ik op Wikipedia vertrouw. Word je het maken van deze game niet stilletjes aan beu?

Matt Ellison: We moeten erin geloven dat zolang [het merk] sterk is en we goed werk leveren, dat we hoogkwalitatieve games maken, we iets goed doen. Harry Potter is een enorme franchise. LEGO is ook een enorme franchise. Zet die twee bij mekaar en je hebt een magisch product. En zolang we kwaliteit leveren...

Eurogamer België: Wat maakt de LEGO-franchise zo populair denk je?

Matt Ellison: Ik denk dat het de humor van de reeks is. En iedereen houdt van de personages en iconische settings, zoals in Harry Potter, en hoe ze vertalen naar de LEGO-games. Diagon Alley [de Wegisweg – red.] en Hogwarts [Zweinstein – red.] zien in de LEGO-stijl, in het LEGO-universum, dat is erg cool.

Eurogamer België: De LEGO-games zijn ook erg populair bij kinderen. Veel kinderen spelen de games samen met hun ouders.

Matt Ellison: Yup

Eurogamer België: Is dat de doelgroep? Denk je aan de manier waarop kinderen de game zullen spelen terwijl je het maakt?

Matt Ellison: Absoluut. Dat is cruciaal. We spelen en ontwerpen het spel zo dat het toegankelijk is voor kinderen. Een achtjarige moet het spel kunnen spelen en de ouders moeten het spel kunnen spelen. En wanneer ze samen spelen, moet het ook werken. Het is oké als de ene af en toe vastzit en de andere moet komen helpen. Maar ja, we maken het spel voor kinderen en dan moet je denken aan hoe kinderen games spelen. Als ze er teveel moeite mee hebben, dan doen we iets verkeerd.

Eurogamer België: Denk je dat het moeilijker is om een spel voor kinderen te maken?

Matt Ellison: Zeer moeilijke vraag. Ik zou zeggen dat, voor wie je het spel ook maakt, je moet er altijd voor zorgen dat het juist is voor hen.

Zelfs de LEGO-Harry is uitgerust met zijn kenmerkende litteken.

Eurogamer België: Ik kan me inbeelden dat wanneer je een spel maakt voor de doelgroep 20- tot 30-jarigen, je je iets makkelijker kan inleven in je doelpubliek omdat je jezelf kunt gebruiken als referentie. Maar ik kan begrijpen dat het veel moeilijker is in te schatten of kinderen iets leuk zullen vinden.

Matt Ellison: Ja, je moet je bewust worden van een aantal verschillende regels en andere complexiteiten van een spel. Zelfs simpele dingen die ervaren gamers weten, zoals dat je meestal van links naar rechts op het scherm moet gaan. Sommige kinderen weten dat misschien niet als ze nieuw zijn met games. Dat is iets dat mensen, in de evolutie van games, opgepikt hebben maar het is niet altijd zo vanzelfsprekend voor kinderen. We zijn ons bewust van gelijkaardige dingen op grotere schaal.

Eurogamer België: Een LEGO-game is altijd een combinatie van de LEGO-franchise en een andere franchise zoals Star Wars, Indiana Jones en Batman. Je zit altijd vast tussen twee franchises die elk een eigen universum met vaste regels hebben. Geloof je dat je nog ten volle creatief kunt zijn met dergelijke beperkingen?

Matt Ellison: Hmm, dat is net het mooie eraan, denk ik. Want met Harry Potter bijvoorbeeld, we hebben vier films aan bronmateriaal tot onzer beschikking en er is zoveel dat je daarmee kunt doen. Echt enorm veel. Met zoveel materiaal is er altijd wel een manier om een authentieke game te maken dat vol zit met leuke dingen.