Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues
De blokperiode is in het land.
Lego moet zowat de eerste grote overtreding op het ratingsysteem zijn ooit. Je beseft het misschien niet, maar de legoblokjes gaan een heel stuk verder dan aartsrivaal Grand Theft Auto. Terwijl GTA gebonden is aan de regels van de gameplay-engine, kan je in Lego alles doen wat je wil. Een oud vrouwtje meermaals overrijden met je zelfgemaakte 4x4? Doen! Of wat denk je van die gigantische kerk doen instorten met je vliegtuig, alles kon! De enige limiet was die van je verbeelding, en die van die irritante kleine blokjes waarvan er nooit genoeg waren.
Nu goed, dit probleem komen we alvast niet tegen in Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues. Het avontuur gaat verder…Waar dan? Wel, in de nieuwe film Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Dit spektakelstuk komt namelijk uitgebreid aan bod in de nieuwe Lego game.
Eigenlijk is de keuze voor Lego niet eens zo slecht voor dit type spel. In vorige titels wisten de makers keer op keer te bewijzen dat ze gigantisch veel levels op één disc konden plaatsen, met tal van extra’s om te unlocken en mogelijkheden om je collectie compleet te maken. Deze is alvast niet anders. In plaats van enkel te focusen op de gebieden uit de laatste film, heeft men terug alle voorgaande films aan de game toegevoegd. Het zijn geen nauwgezette recreaties, maar eerder leuke scènes en missies die een vette knipoog geven richting origineel. Sommigen vinden dit heiligschennis, wat ons betreft moet een game vooreerst dikke fun zijn.
Zo kom je meteen in gevechten terecht die nooit echt hebben plaatsgevonden, vertrek je in een grot om daarna in een compleet ander land uit te komen en ga je van grond met heel wat nieuwe dieren en voertuigen, maar echt storen doet dit niet. Lego Indiana Jones 2 is één van die titels die door zichzelf niet al te serieus te nemen een aangename en lichte ervaring weet neer te zetten.
Dat merk je nu ook aan het design van de hubs, de gebieden waarin je vertoeft tussen de missies. Deze hangen nu ook aan elkaar doordat je na elke missie nieuwe personages en abilities unlocked waardoor je bepaalde gebieden plots wel kan bereiken. Leuk, maar de game had je iets meer info mogen geven over de eigenlijke voortgang.
Zo is het niet meteen duidelijk wat je nu juist extra kan of waar je nu plots wel naartoe moet. Het is wat zoeken en zeker de bonusareas hebben hieronder te lijden. Pas wanneer je effectief het level start, krijg je te horen welke personages je nodig hebt, een onnodige complicatie naar onze mening.
Ook de eigenlijke gameplay zelf blinkt niet steeds uit in simpliciteit. Hoe moeten wij nu weten dat net die ene krat die er iets groter uitziet dan enkele andere, de nodige puzzelstukken bevat om verder te geraken? Lego leert je zeer snel om alles wat op beeld verschijnt kapot te slaan, andermaal de overtreffende trap van de GTA-reeks dus.
In essentie is een grote vernietigingsdrang aangevuld met heel wat puzzelwerk zeker geen slechte formule om een spel rond op te bouwen. Terwijl je lustig om je heen slaagt, verzamel je tal van munten en objecten. De munten zorgen ervoor dat je aan het einde van de rit extra personages unlockt, de objecten komen van pas tijdens de missies zelf om puzzels te voltooien.
De objecten doen bijvoorbeeld dienst als methode om schakelaars of een opstapje te bouwen, of om een voertuig in elkaar te steken, niet enorm complex dus. Af en toe krijg je echter verwijzingen naar de films die dan weer wel leuk in elkaar zitten, het geheel is ludiek opgevat en dankzij het gebruik van twee personages kom je hier en daar wel wat leuke combinaties tegen.
Verder heeft elk personage zijn unieke eigenschap, Indy beschikt uiteraard over zijn zweep waarmee hij vijanden kan uitschakelen en die bovendien uitstekend werkt als liaan, je voornaamste sidekick komt dan weer met een geweer waarmee je objecten in de verte kan raken. Bovendien kan je hier en daar gebruik maken van het decor om extra wapens te vinden, best leuk tenzij je ze sowieso nodig hebt, in dat geval dien je juist wat rond te zoeken tot je toevallig iets kan oppikken. Niets baanbrekend dus, maar wel fun.
Baanbrekend zijn echter wel de vele scènes met voertuigen in. Je kan voertuigen gebruiken om schakelaars mee te bedienen of om andere objecten te rammen, dit geeft je wederom heel wat coins en zorgt ervoor dat je naar de volgende missie kan.
Missies kan je nu trouwens ook zelf in elkaar puzzelen. De game komt met een volledige level-editor, maar de ontwikkelaars missen wel het doel van deze. Editors blinken namelijk uit doordat gewone mensen zoals jij en ik levels gaan maken, ze delen met elkaar en erover vertellen. Driewerf helaas, want er zit geen optie in de editor om deze levels online te delen. Het enige wat je kan doen is ze maken, opslaan en later aan je vrienden tonen wanneer ze langs komen. Een gemiste kans, bovendien is de editor niet bijzonder uitgebreid.
Lego Indiana Jones 2 The Adventure Continues is niet de beste uit de reeks en er zitten weinig memorabele scènes in, maar we hebben ons wel goed geamuseerd. De puzzels en de combat zijn vrij simplistisch, maar dit maakt het geheel ook enorm toegankelijk. We zijn bovendien erg tevreden over de grote hoeveelheid content die meekomt met dit doosje. De game zit echt propvol levels en er zijn tal van unlockables en bonus levels te vinden. De titel is ook nog eens bijzonder kindvriendelijk waardoor dit een ideale aanrader is voor onder de kerstboom en je bij de score gerust een punt mag bijtellen.