LEGO Pirates of the Caribbean (hands-on)
Vier films in één game.
Alle hens aan dek! Hijs de zeilen en maak de kannonen gereed om te vuren! In mei verschijnt de nieuwe film in de Pirates of the Caribbean-serie en om al goed in de nautische sferen te geraken, doet ontwikkelaar Traveller's Tales hetgeen zij het best doen: de reeks in een Lego-jasje gieten en er een leuke game van maken.
Het is een traditie die de Britse studio in 2005 gestart is met Star Wars. Later volgden Indiana Jones, Batman, Harry Potter en zelfs Rock Band. Aangezien er deze zomer een blockbuster van Pirates of the Caribbean in de bioscoop draait, is het dit jaar de beurt om Jack Sparrow en consorten te 'ver-Legoën'.
De sfeer van de game is gelijk aan die van de vorige delen: luchtig en humorvol, vaak met iets te flauwe grapjes waar je toch om moet lachen, omdat het afhakken van een Lego-hoofd net iets aandoenlijker is dan wanneer dat gebeurt met realistische graphics en bloed en gore. Maar moet gezegd worden: van alle Lego-titels lijkt de karakteristieke sfeer het best tot uiting te komen in deze nieuwe game.
Dit komt met name omdat het personage van Jack Sparrow heel goed uitgewerkt is. Het karakter, de mimiek en gezichtsuitdrukkingen lijken (zelfs) in virtuele Lego-vorm prima tot uiting te komen. Maar natuurlijk zien we niet alleen Jack terug in de game. In totaal worden er rond de zeventig speelbare personages uit de films beloofd. Lego Pirates of the Caribbean verricht namelijk geen half werk, want de gehele filmreeks wordt onder handen genomen en daartoe behoort ook de vierde film die een paar dagen na de game uitkomt.
Net als eerdere delen begin je in een centrale hub. Geheel in stijl is dat in dit geval een haven waar je een level selecteert om te spelen bij een van vier schatkaarten – elke kaart staat voor één van de vier films. Er zullen vijf levels voor elke film zijn. Natuurlijk zul je alle bekende scènes uit de films kunnen doorlopen en voor fans zal het dan ook een feest van herkenning zijn. Zo zul je vast komen te zitten in de kannibalistische bottenkooien met Will en gestrand op een eiland komen te zitten met Jack en Elizabeth.
Zoals je van de Lego-titels kunt verwachten zullen er weer heel wat puzzels opgelost moeten worden. Daarbij moet gebruikt worden gemaakt van verschillende personages, want ieder heeft zo zijn of haar eigen vaardigheden. Zo moesten we tijdens een speelsessie vuur zien te maken op het strand waar Jack en Elizabeth vastzitten. Hiervoor moesten we eerst het kompas van Jack gebruiken om te tonen waar ons volgende objective is. Vervolgens moest er gegraven worden om in een grot te komen, waar we radertjes in elkaar moesten zetten om een brug te laten zakken (waar alleen Elizabeth bijkwam doordat zij hoger kan springen), om daarna een spiegel waar licht op valt te draaien, zodat een berg dynamiet in de hens vliegt en er een gat geslagen wordt in de grot. Het licht dat hierdoor naar binnen valt moet weer doorgekaatst worden op meerdere panelen totdat de felle straal uiteindelijk op een brandstapel uitkomt en er een vuurtje ontstaat.
Het zijn over het algemeen allemaal vrij simpele losse concepten, die samen een grote, leuke puzzel en speurtocht vormen. Bovendien zorgen de verschillende vaardigheden ervoor dat je telkens aan het wisselen bent tussen personages – wat overigens heel vlug, met een druk op de knop, gebeurt - en allerlei bekende gezichten ziet. Maar eigenlijk is het veel leuker om met z'n tweeën te spelen, waarbij ieder met één personage speelt en je elkaar moet aanvullen. Via een 'drop-in drop-out systeem' is het mogelijk om eenvoudig in te schakelen of juist af te haken als je er genoeg van hebt.
Bovendien kun je na het uitspelen van een level, later terugkeren met andere personages. Er is namelijk weer genoeg te verzamelen in deze game om een 'echte piraat' te worden, zoals flessen whiskey en rum of heel veel goud. In één playthrough zul je lang niet alles vinden, dus moet je over de juiste personages met de juiste vaardigheden beschikken om het onderste uit de kan te halen.
Grafisch kent de game een grappige stijl. Het grotere deel van de omgeving, zoals het strand en het water, zijn realistisch gemaakt terwijl de wereld bezaaid ligt met Lego-blokjes of palmbomen uit de Lego-collectie. Het zijn twee elementen die aanvankelijk tegen elkaar af steken maar wanneer je er aan gewend bent, één mooie omgeving vormen.
Hoewel wij met een goed gevoel afscheid namen van de game, rest wel de vraag of LEGO Pirates of the Caribbean vernieuwing brengt ten opzichte van de eerdere delen. Vooralsnog konden wij dit niet ontdekken. De formule is nog altijd hetzelfde: (het liefst) met twee personen puzzels oplossen en een Lego-avontuur beleven in de setting van een populaire franchise met karakteristieke personages. Is dat een probleem? Niet persé, want we stonden stuk vrolijker op in vergelijking met toen we gingen zitten, en dat is altijd een goed teken.