Legrand Legacy roept het erfgoed van de JRPG aan
Met alle voor- en nadelen van dien.
Het is je vergeven als je denkt dat de klassieke Japanse RPG in de vergetelheid raakt, als je kijkt naar de bombastische openwereld-RPG's van tegenwoordig. Lineaire verhaallijnen en omnipotente tieners lijken plaats te maken voor een ervaring op maat. De in Jakarta gevestigde gamestudio Semisoft denkt daar in ieder geval anders over, en is druk bezig met het ontwikkelen van Legrand Legacy. Momenteel is er een crowdfunding-campagne gaande voor deze liefdesbrief aan de JRPG's van weleer, maar de pre-alfaversie van de game is al beschikbaar.
Liefdesbrief is het gepaste woord. Semisoft geeft aan dat Legrand Legacy inspiratie haalt uit klassiekers zoals Suikoden en Shadow Hearts, met grootschalige oorlogsscenario's en een uitvalsbasis die door NPC's wordt gerund. Het verhaal gaat over Finn Oster, een aan geheugenverlies lijdende krijger met een mysterieuze kracht. Hij en zijn groeiende groep kornuiten krijgen de onverwachte opdracht om de wereld van totale ondergang te redden.
Hoe standaard die opzet ook klinkt, de game weet door de bijzondere grafische stijl de aandacht op te eisen. De art bestaat uit 3D-modellen voor de personages en handgetekende achtergronden. Hoewel sommige achtergronden er erg grof uitzien, vormen ze dankzij slim licht- en kleurgebruik toch een geheel met de modellen. De dialoog is met portretten van de sprekende hoofdfiguren vormgegeven, die dan letterlijk met kop en schouders boven de rest van het artwork uitstaan. Ze zijn expressief en tonen met subtiele animaties de persoonlijkheid van de spreker. De muziek maakt het pakket compleet, en voert je naar oosterse en Perzische sferen.
Het verhaal spreekt over een grootschalige oorlog maar neemt de tijd voor persoonlijke, intieme momenten. Het schrijfwerk ondersteunt dat echter nog niet. Opvallende moderne anachronismen in de dialogen contrasteren sterk met de setting, zoals een willekeurige 'For real?!'-kreet van een van de personages. Bovendien barst het script van de spel- en grammaticafouten. Wanneer je hier doorheen kijkt, vind je echter een verhaal dat het potentieel heeft om zich te ontpoppen tot een intrigerende vertelling over een bovennatuurlijke invasie.
De basis en de veldslagen zijn niet aan de alfaversie van Legrand Legacy toegevoegd, maar je krijgt wel al een indruk van het normale vechtsysteem. Je kunt de formatie van je helden bepalen, alsook welke spreuken, vaardigheden en voorwerpen ze in het gevecht meenemen. Wanneer ze een niveau stijgen, kun je punten aan hun statistieken toekennen. Nieuwe vaardigheden leer je afhankelijk van aan welke statistieken je de meeste punten geeft.
Het vechtsysteem gebruikt quicktime events die voor de meeste handelingen aan bod komen. Zo'n event ziet eruit als een cirkel met een sweet spot die je moet raken, voordat je aanvallen schade aanrichten. Voor verdedigen en speciale vaardigheden komt het systeem ook naar voren. Met een half oog je levels bij elkaar grinden, zit er dus niet in, aangezien er concentratie van je verlangd wordt. Het is nog even wachten of het vele gebruik van QTE's niet tot monotonie leidt.
Hoewel de pre-alfaversie van Legrand Legacy niet alle geplande gameplayelementen bevat, geeft het toch een duidelijk beeld van wat de ontwikkelaar met de game wil bereiken: een nostalgische trip naar de JRPG's van het PlayStation 1-tijdperk. De personages zijn karaktervol weergegeven, de muziek dikt de sfeer aan en de kiem van een sterk verhaal is ferm geplant. Het vechtsysteem kan echter snel monotoon worden, en het script heeft een kritisch oog nodig. Als Semisoft erin slaagt om die punten aan te pakken, is de kans groot dat de ontwikkelaar de klassieke JRPG weer een centrale plek tussen de moderne grootmeesters geeft.