Levelende monsters in TES V: Skyrim
Meer Fallout 3, minder Oblivion.
Meeste RPG's hebben een ingebouwd beloningssysteem voor je aanslepende poging om sterker te worden dan de meedogenloze, gigantische rioolratten in de wereld. Je krijgt eindelijk de kans om het snot uit de smeerlappen te slaan die je vroeger als ware pestkoppen het leven zuur maakten.
The Elder Scrolls IV: Oblivion, daarentegen? Niet echt.
In plaats daarvan gingen de levels van de vijanden rechtlijnig omhoog met die van jezelf, of werden waardeloze vijanden vervangen met iets meer capabel om je te breken als een miezerig klein takje. Als gevolg klaagden heel wat spelers over het feit dat de game een waarneembaar gevoel van vooruitgang ontbrak. Voor hen was het een smet op het blazoen van een anders zeer uitstekende game. (Hetzelfde overkwam ook Final Fantasy VIII, zo'n zeven jaar eerder...)
Hoe dan ook, deze keer heeft Bethesda zijn lesje geleerd.
"Omdat mensen er er om bleven vragen, zullen we kort de level scaling toelichten. Alle onze games hebben een zekere hoeveelheid willekeurigheid/leveling gehad, gebaseerd op het level van de speler. Skyrims systeem is vergelijkbaar met dat van Fallout 3, niet dat van Oblivion," schreef een Bethesda community manager op de officiële forums van de game.
Fallout 3's level-scaling, natuurlijk, was een stuk minder uitgesproken en heel wat verfijnder. Met andere woorden: geen verschrikkelijke yeti-klonen met pinnen op het lijf, totdat je de nodige gear, statistieken en (hopelijk) mentale voorbereiding hebt verkregen.