LittleBigPlanet
Alles wat je wil, maak je zelf!
Tussen het brute geweld van Resistance 2, Killzone 2 en de brullende vehikels in Motorstorm: Pacific Rift is het guitige spelletje LittleBigPlanet maar een vreemde eend in de bijt op de lijst van potentiële klappers waar Sony maar al te graag mee paradeert. De game past eigenlijk helemaal niet binnen het stoere imago waar Sony haar PlayStation-merk mee wilt profileren. LittleBigPlanet draait namelijk om creativiteit, die van jou en die van je medespeler met als uiteindelijk doel het hebben van zoveel mogelijk plezier. En laat nou net plezier een van de grootste kernelementen zijn waar games om moeten draaien, maar wat helaas al te vaak uit het oog wordt verloren. LittleBigPlanet is een project zoals we er nog nooit een hebben gezien en mag wat mij betreft nu al een prijs krijgen voor meest creatieve game van deze generatie.
Voor iedereen die de aankomende lijst van games van Sony een beetje in de gaten heeft gehouden, moet de titel LittleBigPlanet een belletje doen rinkelen. De game kenmerkt zich door het eigenzinnige uiterlijk; kleine mannetjes van stof denderen met zijn vieren door een kleurrijke wereld die niet eens zoveel van de onze verschilt. Tijdens de levels kunnen tot vier spelers het tegen elkaar opnemen om zo snel mogelijk door de knotsgekke omgevingen heen te crossen en zoveel mogelijk punten te behalen in de vorm van kleine power-ups. De echte egotrippers onder ons zullen echter al snel van een koude kermis thuiskomen; hulp van je medespelers is namelijk van cruciaal belang. Je zult meer dan eens je kompaan moeten helpen om over lastige obstakels heen te komen. Denk maar eens aan een grote voetbal waar je voorbij moet geraken, iets wat in je eentje een onmogelijke taak is, maar wat al een stuk gemakkelijker wordt wanneer iemand even een grote sinaasappel tegen de bal schuift, waardoor jij erop kunt klimmen. Dit is maar een simpel voorbeeld, maar de game zit vol met dit soort momenten waarin hulp van anderen van groot belang is.
Zoals eerder gezegd speelt creativiteit een grote rol in LittleBigPlanet en zullen bijgevolg de echte knutselaars hun hart volledig kunnen ophalen met deze game. Werkelijk alles is aan te passen en te ontwerpen. Van je eigen ‘sackboy’ die je qua uiterlijk volledig zelf kunt ontwerpen tot de levels om je heen, je eigen inventiviteit is de enige grens die aan je fantasie gesteld wordt. Via een simpel menuutje kun je verschillende sjabloontjes en items selecteren die je dan op je sackboy of ergens in de levels toe kunt passen. Op het eerste gezicht een redelijk platvloers systeem, maar het wordt pas echt interessant wanneer je merkt dat je meerdere dingen kunt combineren en op deze manier weer geheel nieuwe dingen gaat bekomen die je in je ‘kleinegroteplaneet’ toe kunt passen. Daarnaast kun je echt zelf aan de gang gaan door dingen uit karton te snijden en vervolgens je creaties toe te passen op reeds bestaande elementen in de omgeving. De ontwikkelaars lieten ons een skateboard zien dat voorzien was van een grote drakenkop aan het begin en een staart aan het einde van de plank, allebei van karton gemaakt en vervolgens beschilderd. Een fantastisch resultaat.
LittleBigPlanet is de eerste game die ik zie waarvan ik denk dat de uiteindelijke speelduur eindeloos is. Bij de release van de game in oktober dit jaar zullen er standaard rond de veertig levels beschikbaar zijn die je in je eentje of met meerdere mensen (over het internet of niet) kunt doorkruisen. Echter, zodra de spelers weet krijgen van de toegankelijkheid en diepgang van het creatie-systeem in het spel, zal het pas echt genieten worden. Denk bijvoorbeeld aan tientallen levels en nog veel meer exclusieve items die door spelers van over de hele wereld gemaakt zijn en die gratis te downloaden zijn via PlayStation Network. De mogelijkheden zijn in principe eindeloos. Daarnaast zullen de makers bij Media Molecule hard hun best doen om steeds tijdig nieuwe updates uit te brengen en op deze manier de inhoud van de game steeds vers en levendig te houden. Verder is het puur aan de speler zelf hoe hij de game wil spelen.
Wil je zo snel mogelijk door het level heen rennen? Dat kan. Wil je gewoon je tijd nemen en lekker met je vrienden dingen uitproberen? Geen probleem. Wil je het eigenlijke spel links laten liggen en gewoon aan de slag gaan met de verschillende hulpmiddelen en zo de mooiste creaties fabriceren? Ook dat is mogelijk. Er bestaat geen grens voor puur plezier en zo zou het altijd moeten zijn.