LittleBigPlanet Vita
Zakjongen in het nieuw.
Met een nieuwe console kunnen de paradepaardjes van Sony natuurlijk niet ontbreken. Waar eerder al een Uncharted game voor de PS Vita werd aangekondigd en uitgebreid getoond, komt ook de alom gekende Sackboy richting de nieuwe handheld. We kregen van Sony de mogelijkheid om de game al op voorhand eens uit te testen.
Wat onmiddellijk opvalt is dat de sfeer die we kennen uit de vorige iteraties in de reeks, hetzelfde is gebleven. Sackboy ziet er nog altijd even knullig uit, een tot wapen herleidende vorm van schattigheid, ideaal om een boze vriendin te overtuigen dat videogames best wel leuk kunnen zijn. Maar ook de omgevingen hebben hun uit karton en linnen gefabriceerde eigenschappen behouden.
Ook de vertrouwde platform gameplay waarvoor LittleBigPlanet bekende staat, is intact gebleven, doch ietwat aangepast om ten volle gebruik te maken van de mogelijkheden van de PS Vita. Nu is het namelijk de bedoeling dat jij als speler de spreekwoordelijke vierde muur doorbreekt en Sackboy helpt om doorheen een level te raken. Waar je bijvoorbeeld vroeger met de controller Sackboy een blokje liet vastgrijpen en deze versleepte om aan een hoger gelegen platform te raken, moet jij nu zelf met behulp van de touchscreen dat blokje aanraken en verplaatsen om het pad voor onze samen genaaide vriend te vervolledigen.
Dit is maar één van de vele mogelijkheden die de touchscreen van de Vita biedt om aan de slag te gaan in deze game. Toegegeven, deze nieuwe manier van interactie met het personage vraagt enige om eraan te wennen, doch zien we wel heel veel leuke mogelijkheden.
Opnieuw is creativiteit één van de pijlers die het fundament van deze game vormt. Zo zijn er niet enkel platformlevels, maar stelt de game spelers in staat om zelf aan de slag te gaan om hun eigen speelveld te creëren. En je kunt het zo gek niet bedenken. Heb je het niet zo voor platformers, maar ben je wel een groot racefanaat, dan ontwikkel je gewoon een racebaan en laat je Sackboy en zijn vrienden in zelfgemaakte bolides het tegen elkaar opnemen. Of speel je liever flipperkast, dan is dat ook mogelijk met de level creation tool in de game.
Opnieuw zal user generated content belangrijk worden in de game. Wees er maar zeker van dat de trouwe community opnieuw lang na de release, nog altijd nieuwe en zichzelf steeds overtreffende levels in elkaar zal knutselen en deze delen met alle spelers.
Hetgeen we tot nu toe van LittleBigPlanet voor de PS Vita hebben gezien en zelf hebben mogen spelen, was verrassend leuk. Niet enkel ziet de game eruit als een volwaardig deel in de reeks, maar de gameplay en creatiemogelijkheden lijken dermate geïntegreerd dat deze draagbare variant niet zal moeten onderdoen voor zijn grote broers op de huisconsole. We kijken vol spanning uit naar de release van deze game.
LittleBigPlanet Vita staat gepland voor 2012 en zal verschijnen op de PS Vita.