LittleBigPlanet Vita Preview
De wereld in je hand.
Geschreven door Geert Vanderpijpen
Eén van de games waar ik persoonlijk het meeste naar uitkeek voor deze E3, is LittleBigPlanet Vita. Het spel is al lange tijd aangekondigd en zal binnenkort beschikbaar zijn. Bovendien is onlangs een beta gestart van het spel, dus veel details zijn al beschikbaar. Ik had persoonlijk echter nog geen quality time gehad met het spel en daar is op E3 nu verandering in gekomen. Ik was tijdens een hands-on in de mogelijkheid drie levels te spelen met elk een licht verschillende invalshoek op de gameplay.
Een eerste level dat ik kon spelen was heel standaard LittleBigPlanet. Het was een zogenaamde race level, waarin Sackboy aangemoedigd wordt zo snel mogelijk het level te voltooien en onderweg natuurlijk zoveel mogelijk prijsbubbels te doorprikken. De wereld waarin het level zich plaatsvond, was ook typisch LittleBigPlanet: fantasierijk en kleurrijk. Het Vita touchscreen kwam hier ook in het spel. Zo moest ik bijvoorbeeld platformen in een lagere stand zetten om ze bereikbaar te maken. Dit gebeurde door ze te verslepen met de touchscreen.
Het tweede level dat ik aan kon pakken, speelde zich in een soort mengpaneel en radiosfeer af. De sfeer van dit level was bijzonder charmant en alles was heel mooi vormgegeven. In dit level werd de grappling hook geïntroduceerd, een item dat je Sackboy op anders onbereikbare plekken kan brengen. Ook hier werd de touchscreen gebruikt om bepaalde elementen in de spelwereld te manipuleren. Dit level was veruit mijn favoriete level uit de demo.
Vervolgens ging ik over naar een soort pinball level. We bestuurden geen Sackboy voor dit level, maar we konden enkel de omgeving roteren waarin een bal zich voortbeweegt naar de uitgang. Door de Vita te kantelen, kan je de omgeving roteren en zo de bal snelheid geven om zich voort te bewegen. Met de rechtertrigger kan je de bal ook een tijdelijke boost geven om steile stukken en loopings door te komen. De bal zelf kan ook gecontroleerd worden door hem te laten opspringen. Op die manier kunnen delen van het parcours ontweken worden die dodelijk zijn voor de bal. Het level was zodanig opgebouwd dat je door een slimme combinatie van de controlemogelijkheden vrij gemakkelijk naar de uitgang raakt.
Sackboy is echter in geen velden of wegen te bekennen (tenzij de bal natuurlijk een abstracte voorstelling van Sackboy is) en ook de gameplay sluit niet meteen aan met wat ik van LittleBigPlanet gewend ben. Het gevolg was dat het level een beetje als vreemde eend in de bijt aanvoelt en mij niet echt kon overtuigen. Meer nog, het level haalde mij uit de beleveniswereld van het spel, iets waarin LittleBigPlanet normaal gezien geen problemen heeft. Afwachten dus of we meer van dergelijke levels mogen verwachten en of de mechanieken van deze levels nog zullen aangepast worden.
Globaal genomen heeft deze demo mijn hoge verwachtingen bevestigd. De graphics zien er heel mooi uit en zitten op hetzelfde niveau als de PS3 versies van het spel. De kleurrijke spelwereld laat de kwaliteit van het Vita-scherm mooi tot zijn recht komen. Alle elementen waarom de reeks zo geliefd is bij Playstation bezitters, zijn aanwezig in de Vita versie. De gameplay is nog steeds even vlot. Enkel spijtig van het laatste level dat ik gespeeld heb, opletten hoe dit verder nog uitdraait.