LocoRoco: Midnight Carnival (hands-on)
Boing!, Boing! en nog eens Boing!
LocoRoco is al sinds het eerste deel een spel dat de PSP perfect begrijpt, en omgekeerd. Meer dan de twee schouderknoppen van de handheld heb je niet nodig om je kleurrijke, eetgrage balletje door de geflipte doch aaibare levels te rollen. Druk je naar links, dan kantel je de ondergrond naar diezelfde richting en de bal gaat letterlijk aan het rollen. De R-knop doet precies het tegenovergestelde. De genialiteit van LocoRoco ga je pas ontdekken wanneer je beide knoppen tegelijk indrukt. Je LocoRoco maakt een leuk geluidje, en maakt een sprong de lucht in. Rollen, en springen, meer kwam er tot nu toe niet bij kijken binnen deze mooie spellenreeks.
Of het derde deel vernieuwing zal brengen binnen de zonet beschreven formule valt nog af te wachten. Wat zeggen we, momenteel is het zelfs nog niet zeker of LocoRoco 3 in de maak is. Gelukkig weet Sony begin november de leegte op te vullen met Midnight Carnival, een spin-off die de verhaallijn uit LocoRoco 2 zal voortzetten. Niet dat dat laatste veel uitmaakt gezien de motivatie om met een bal te rollen meestal ver zoek is, maar we vermelden het even voor de volledigheid.
LocoRoco: Midnight Carnival voelt aan als een uitbreiding. De omgevingen zien er nog altijd alweer erg knap uit met hun felle kleuren en de weg die je blije blobje aflegt zit nog steeds vol met hindernissen en obstakels. Een boze bij die je maar al te graag wil steken, een kwade Moja die je in stukken wilt pitsen of een afgrond met op de bodem vol dodelijke pinnen, alles wat we uit het eerste deel al kennen keert terug in Midnight Carnival. Uiteraard zullen er hier en daar enkele nieuwe tegenstanders te vinden zijn, maar dat is van minder groot belang. Sony wil met deze spin-off vooral één nieuwe feature introduceren, en deze heeft de welklinkende naam “Boing!” met zich meegekregen.
Wanneer je je LocoRoco laat springen hopt deze omhoog, wat logisch is mocht je het concept van een sprong goed doorhebben. Wanneer je balletje op de grond neerkomt, en je springt meteen daarna opnieuw, dan geeft het spel aan dat je één Boing! hebt gemaakt. Elke succesvolle Boing! geeft je extra punten, maar dat is slechts bijzaak. Bij elke opeenvolgende sprong die je maakt kan je LocoRoco namelijk ook telkens een tikkeltje hoger springen. Dit is van groot belang om op bepaalde moeilijk te bereiken plekjes te komen, al vergt het Boingen! aardig wat vingervlugheid. Vooral wanneer het nodig is om van muur naar muur te springen is timing uitermate belangrijk, terwijl je met de schouderknoppen ook het level nog eens naar de juiste kant moet laten hellen. Oefening baart gelukkig kunt en na een tijdje Boing! je als een bezetene door de levels heen.
Elke geslaagde Boing! geeft je LocoRoco bovendien ook nog eens een gloeiend achterwerk waaruit een lichtstraal schijnt. Deze volgt je bewegingen op de voet en gaat telkens groter en groter worden. Zo produceert je blobje na vijftig keer Boing! te hebben gedaan een serieuze lichtstraal, wat er niet enkel mooi uitziet, maar ook nog eens dienst doet als magnetisch veld om eetbare vliegjes aan te trekken. Deze vliegjes slokt je LocoRoco naar binnen waarna jij meer punten krijgt aan het einde van het level. Hoe beter je Biong!-vaardigheden, hoe hoger je komt te staan in de rangschikking – net zoals in het echte leven!
Verder valt er voorlopig weinig nieuws op te merken aan de gameplay van Midnight Carnival. Wel zijn er weer een heleboel nieuwe voorwerpen te verzamelen die gekocht kunnen worden met de punten die je scoort tijdens de levels. De BuiBui-winkel zit vol met spulletjes die louter voor uiterlijk vertoon dienst doen – bijvoorbeeld een sombrero - tot voorwerpen die je tijdens het verloop van het spel kunnen helpen. Zo is er een amulet dat je eenmalig tegen een aanval van tegenstander zal beschermen. Ook het stickervel uit deeltje twee lijkt weer terug te zijn voor mensen die te kampen hebben met een onstopbare verzamelwoede.
LocoRoco: Midnight Carnival lijkt er eentje te worden waar fans van de reeks weer wat uurtjes plezier aan kunnen beleven. Sony lijkt echter op veilig te spelen door niet teveel aan de populaire formule aan te passen, met onderzondering van de Boing!-toevoeging. Het lijkt een detail te zijn, maar we zijn er zeker van dat de nieuwe springtechniek op nog enkele leuke manieren toegepast zal worden. Wij kijken dan ook uit naar begin november wanneer deze spin-off via de PlayStation Store beschikbaar zal zijn, en dat hopelijk voor een zacht prijsje!