Lokale coöp modus voor Knack
Asymmetrische gameplay ontworpen voor jongere spelers.
PlayStation 4 adventurespel Knack krijgt een lokale coöperatieve modus. Mark Cerny heeft de modus ontworpen opdat kinderen tussen de vijf en zeven jaar makkelijker door het spel raken.
Cerny, de ontwikkelaar van het spel en systeemarchitect van de PlayStation 4, toonde en legde de asymmetrische coöp modus uit tijdens de Gamescom. Een tweede speler kan te allen tijde deelnemen aan het spel. Deze gamer bestuurt dan Robo-Knack, een kleinere en minder krachtige versie van hoofdpersonage Knack. Robo-Knack is niet altijd beschikbaar (e.g., op momenten dat Knack zo groot wordt dat hij vrijwel het gehele scherm vult). Ook heeft Knack meer vaardigheden dan zijn kleinere tegenhanger.
Volgens Cerny vervult Robo-Knack "de rol van assistent." Op deze manier kan een ouder als Robo-Knack zijn of haar kind bijstaan door bijvoorbeeld vijanden te verslaan of levens te verzamelen. Robo-Knack heeft zelfs de mogelijkheid zijn eigen onderdelen te doneren aan Knack zodat laatstgenoemde in leven blijft.
Op deze manier hoopt Cerny jonge kinderen te ontzien van frustrerende secties in het spel opdat ook zij een fijne ervaring aan het spel overhouden. Om ervoor te zorgen dat het spel echt geschikt wordt voor kinderen, bouwde SCE Japan Studio een reuze DualShock controller. Hierdoor ondervonden de volwasen ontwikkelaars met volgroeide handen hoe een kind de controller ervaart.