Lost Planet 2
Hot?
Toen de eerste Lost Planet begin 2007 verscheen voor de Xbox 360 werd de game redelijk goed bevonden door de wereldwijde pers. Dit kwam voornamelijk door de gameplay, want het verhaal was niet bepaald verfrissend te noemen. Het was niet meer mogelijk voor de mens om op aarde te overleven, dus besluit hij maar een andere planeet in te nemen. En toch heb ik het hier niet over James Camerons laatste meesterwerkje, want het klimaat op E.D.N. III kan alles behalve vergeleken worden met dat van Pandora. Het hemellichaam wordt namelijk geterroriseerd door een verschrikkelijke ijstijd en alsof dat nog niet genoeg is zoeken de plaatselijke inwoners, de insectachtige Akrid-aliens, niet bepaald nieuwe vriendjes. In de sequel verandert echter alles.
10 jaar na de feiten uit de eerste game valt er geen sneeuwvlokje meer te bespeuren; de eenzame kou heeft plaats geruimd voor tropische jungles, hoogtechnologische steden en woestijngebieden. De Akrid hebben zich daar niet alleen aan aangepast, maar hebben bovendien hun legertje uitgebreid om de invasie van de mensheid harder dan ooit af te weren. Deze keer speel je niet meer met de sneeuwpiraat Wayne Holden, maar zal je elke episode (er zijn er 6, op hun beurt onderverdeeld in hoofdstukken) iemand anders besturen, kwestie van het ‘één tegen de rest’-gevoel een beetje te beperken. Naast de rebellerende Yuri's Snow Pirates en de medewerkers van NEVEC (het bedrijf dat de planeet kaal wilt plukken) zullen er nog een heleboel andere facties speelbaar zijn. Op het einde van de game komen alle personages samen en afhankelijk van je keuzes doorheen het spel zal je het verhaal kunnen beïnvloeden.
Als je Lost Planet: Extreme Condition achter de kiezen hebt zullen de gevechten met sommige reusachtige Akrid zeker iets zijn dat je bij is gebleven. Wel, goed nieuws, want in Lost Planet 2 komen deze niet alleen vaker voor, ze zullen ook nog eens talloze malen groter zijn. Gelukkig worden de zwakke plekken van die liefelijke wezentjes aangeduid, en er zullen enkele nieuwe manieren zijn om ze ten gronde te krijgen. Wat dacht je ervan om bijvoorbeeld een bezoekje te brengen aan hun ingewanden om ze Gears of War-gewijs van binnenuit te vernietigen?
Over Gears of War gesproken, Marcus Fenix en Dominic Santiago van Gears of War maken hun opwachting als speelbare personages in de Xbox 360-versie van de game. Hetzelfde geldt voor Albert Wesker van Resident Evil 5, maar dan voor zowel de X360 als de PS3. Het is nog niet officieel bevestigd dat Marcus en Dominic niet naar de PS3 zullen komen, maar het lijkt ons onwaarschijnlijk aangezien Gears of War een Xbox 360-exclusive is. De gameplay wordt totaal niet beïnvloed door de skins, maar het lijkt ons alvast wel een leuke gimmick.
Vital Suits, bestuurbare robotachtige voertuigen, zullen opnieuw van de partij zijn, en wel in 4 verschillende smaken; drie variërende formaten en zelfs Vital Suits waar je onbeperkt het luchtruim mee kunt verkennen. Bovendien zal een VS meerdere personen kunnen vervoeren: één bestuurder, en twee ‘soldaten’ die langs de zijkanten voor dekking kunnen zorgen.
De gameplay van de eerste Lost Planet draaide naast de talloze gevechten rond het behouden van je lichaamstemperatuur in de vorm van thermische energie. Deze energie verminderde voortdurend naargelang de koude en je bewegingen, en kon je verzamelen door Akrid te doden. Aangezien het klimaat ditmaal gunstiger is zal de energie enkel nog worden verbruikt als je het geschut van een Vital Suit gebruikt of als je gedurende een bepaalde tijd sprint. Als al je energie op is overleef je het niet, tenzij er iemand in de buurt is om wat van zijn energie naar je toe te schieten.
Het zal voor velen als muziek in de oren klinken dat er een co-opmodus aanwezig zal zijn in Lost Planet 2. Je kunt de single player campagne op die manier zowel in splitscreen als met 3 online makkers beleven. Als je liever in je eentje speelt zullen 3 bots je vergezellen. Teamwork zal niet noodzakelijk zijn, maar wordt meestal aangeraden als je heelhuids een missie wilt volbrengen. Uiteraard zal er ook weer een multiplayermodus aanwezig zijn, waarmee je tegen maximum 15 tegenstanders kunt vechten. Een heleboel modi uit de eerste Lost Planet zal je opnieuw terug zien keren, dus veel vernieuwing zal je op dat vlak niet moeten verwachten.
Door op een originele en gewaagde manier te spelen verdien je experience points, waardoor de third person shooter een beetje weg zal hebben van een RPG. Er zal ook de mogelijkheid zijn om eigen personages te creëren en wapens te tweaken, dus we vermoeden dat je bepaalde items zult kunnen kopen met XP. Het is wel al zeker dat je wapens in de multiplayer enkel vrij kunt spelen door in level te stijgen.
De eerste Lost Planet zag er best wel goed uit, maar bij deze is Capcom nog een stapje verder gegaan: de game draait op MT-Framework 2.0, een opgepoetste versie van de vorige engine. Bekijk maar ‘ns een trailer en je zal snel merken waartoe deze engine in staat is. Cutscenes zullen zich voornamelijk manifesteren in de vorm van gebeurtenissen waarop je kunt focussen terwijl je aan het spelen bent. Op die manier blijft de continuïteit van het spel behouden. Laadtijden daarentegen blijken redelijk lang te zijn, maar ook daar heeft Capcom iets op gevonden: terwijl je wacht kan je de tijd doden met een leuke minigame.
Lost Planet 2 lijkt alles wat een sequel nodig heeft in z’n mars te hebben: een verfrissende look, grootsere monsters en heel wat nieuwe features zoals een co-op modus, aanpasbare opties en verschillende Vital Suits. Enkel de multiplayer lijkt weinig tot geen vernieuwing te bevatten. Zowat de grootste kritiek op de eerste Lost Planet was dat de PC- en PS3- port nogal te wensen overlieten in vergelijking met het origineel op de Xbox 360. We hebben er echter redelijk wat vertrouwen in dat Capcom geleerd heeft uit z’n fouten, en als dat het geval is zullen we in mei zeker en vast van een topper kunnen spreken.