Luigi’s Mansion 2 HD review – Griezelig goed

Lenteschoonmaak met Luigi

Luigi's Mansion 2 HD cover
Image credit: Nintendo
Luigi blijft charmeren in deze geslaagde remaster van Luigi’s Mansion 2.

De Luigi’s Mansion 2 HD review van Clara kijkt of deze Nintendo 3DS klassieker standhoudt.

Luigi blijft een van de meest onwaarschijnlijke helden in games. Met een klein hartje gaat hij op spokenjacht in uitgestrekte, griezelige huizen die tjokvol zitten met spoken, geheimen en verborgen schatten. Het is ondertussen elf jaar geleden sinds Luigi’s Mansion 2 op de Nintendo 3DS uitkwam. Nu kan je opnieuw op avontuur in een opgepoetste versie; deze keer in HD.

In Luigi’s Mansion 2 HD roept professor K. Wibus de hulp van Luigi in nadat de donkere maan op mysterieuze wijze in stukjes is gebroken. Zonder diens invloed zijn de spoken in de Schaduwvallei namelijk wild en agressief geworden. Gewapend met zijn betrouwbare Spookzuiger 5000 reist Luigi naar verschillende spookhuizen, elk met unieke uitdagingen en puzzels, op zoek naar de stukjes van de donkere maan. Het verhaal van Luigi’s Mansion 2 is op zich heel simpel, maar het blinkt uit in personages en wereldopbouw.

De titel doet het al vermoeden, maar Luigi is echt de ster van de game en hij brengt een overvloed aan charme met zich mee. De manier waarop hij mee neuriet met de themamuziek, zijn gestuntel, hoe hij op de tippen van zijn tenen loopt en schrikt van elk klein geluidje—het is allemaal even aandoenlijk. Hoewel het rinkelen van de telefoon soms vervelend werd, moest ik steeds lachen bij zijn vrolijke 'Yello' wanneer hij opneemt. De spoken stralen ook veel persoonlijkheid uit. Elk spook heeft zijn eigen eigenaardigheden, is geniepig, en geniet ervan om onze bange held te plagen. Soms slaat die komische toon bovendien uitstekend om in een griezelige sfeer. Nog voordat je een kamer binnenstapt, hoor je de spoken al voor chaos zorgen. Vaak kan je door ramen en spleten in muren naar binnen gluren om te zien hoe ze amok maken. De animaties zitten vol leven, met kakelende spoken die de boel op stelten zetten. Zowel Luigi’s reacties als de streken van de spoken brengen je continu aan het lachen en benadrukken de charme van Luigi’s Mansion 2.

Je verkent tijdens de game in totaal vijf landhuizen, elk met een eigen unieke stijl. Van een duister huis vol spinnenwebben tot een oude mijn vol gevaren: elk spookhuis biedt een nieuwe ervaring. Luigi is gewapend met drie hulpmiddelen: zijn Spookzuiger 5000, een UV-lamp en een eenvoudige, maar essentiële zaklamp. Amper drie spelmechanieken lijkt weinig, maar toch slaagt Nintendo erin de game fris en boeiend te houden. Elke keer wanneer je denkt dat alles voorspelbaar wordt, ontdek je een nieuwe manier om je spookzuiger te gebruiken of stuit je op innovatieve puzzels die je dwingen creatief te zijn met je gereedschap. De spookhuizen zitten bovendien vol met geheimen, en voor je het weet heb je een juweel of stapels geld gemist. Als je met je UV-licht experimenteert of per ongeluk een tafelkleed opzuigt, onthul je verborgen schatten en geheime passages. Daardoor blijft de ervaring van begin tot einde spannend en meeslepend.

Luigi's Mansion 2 HD spookzuiger
Luigi's Mansion 2 HD review - De gameplay houdt grotendeels stand | Image credit: Nintendo

Die heerlijke ervaring wordt echter regelmatig verstoord door de missiestructuur. Na elke missie keert Luigi naar het laboratorium van professor K. Wibus terug, waar je door onnodige dialogen moet scrollen om verder te kunnen. Daarnaast belt Wibus je om de paar minuten om aanwijzingen te geven, wat de ervaring telkens onderbreekt net als je in een aangename ‘flow’ zit. Die onderbrekingen doen Luigi’s Mansion soms traag en geforceerd aanvoelen. Ondanks die oneffenheden blijft de game wel charmeren.

Luigi's Mansion 2 HD review op Switch - Immer charmant

Hoewel deze remaster van een elf jaar oude game misschien niet zo indrukwekkend is als Luigi’s Mansion 3, is dit nog steeds een visueel pareltje. Nintendo heeft het originele 3DS-spel grotendeels intact gelaten, maar de graphics hebben een enorme sprong voorwaarts gemaakt. De modellen van de personages zijn gloednieuw, en de omgevingen zijn opgefrist, waardoor de charme nog meer uit de verf komt. Dit is een feest voor zowel oud-spelers van de 3DS-game als nieuwkomers. De besturing heeft ook een opknapbeurt gekregen waardoor je moeiteloos als Luigi door het spookhuis beweegt. Hoewel de besturing doorgaans veel verbeterd is, kan het nog steeds lastig zijn om je stofzuiger precies te richten, wat af en toe frustratie veroorzaakt.

Luigi’s Mansion 2 HD is een prachtig opgepoetste versie van de originele 3DS-game. Luigi charmeert als bange spokenjager in griezelige huizen vol geheimen en verborgen schatten. Hoewel er qua inhoud niets nieuws is toegevoegd, blijkt dat ook niet nodig. De game zit tjokvol charme en blijft fris; een nostalgische reis voor oude fans en een boeiende ervaring voor wie zijn eerste stapjes als spokenjager zet.

De Luigi’s Mansion 2 HD review vond plaats op de Nintendo Switch. De game is vanaf 27 juni 2024 verkrijgbaar op de Nintendo Switch.