Maak kennis met de New Nintendo 3DS: Ambassador Edition
Hands-on met nieuw speelgoed.
Oh C-stick, wat houd ik van je! Je laat me in Resident Evil: Revelations gezwind door nauwe gangen manoeuvreren. De vele monsterlijke koppen die ik onderweg tegenkom, voorzie ik met jouw hulp moeiteloos van het nodige lood. In Monster Hunter 3 Ultimate leid je mijn sierlijke pirouettes rond een monster en gids je mijn hand bij het raken van zijn zwakke plek. Als kers op de taart ben je niet langer een extra stuk lomp plastic, maar ben je nu mooi in je nieuwe gastheer geïntegreerd. En je nieuwe gastheer, dat is de New Nintendo 3DS.
Na lang wachten is in de laatste Nintendo Direct eindelijk de Europese releasedatum van de New Nintendo 3DS en de New Nintendo 3DS XL bekendgemaakt; vrijdag 13 februari. In Japan en Australië zijn ze al een tijdje verkrijgbaar, dus je hebt ze vast en zeker al eens in actie gezien. Ik heb de exclusieve Ambassador Edition van de New Nintendo 3DS - de gewone dus, niet de XL - uitgeprobeerd en vertel je graag wat je van Nintendo's nieuwste handheld kunt verwachten.
Nog voor je het toestel openklapt, vallen een aantal zaken op. De New Nintendo 3DS is heel licht; hij weegt net iets meer dan de originele Nintendo 3DS. Dit is een bijzondere prestatie, aangezien hij hoger, breder en dunner dan zijn voorganger is. Nintendo kiest bovendien voor het afgeronde design van de Nintendo 3DS XL, waardoor de handheld niet met rare vierkante hoeken in je handen steekt.
De stylushouder en de gleuf voor games zijn naar de onderkant verhuisd. Ze moeten namelijk voor de nieuwe ZL- en ZR-knoppen plaats ruimen. Net zoals de C-stick hebben beide de overstap van Circle Pad Pro naar integratie in het systeem gemaakt. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, bevinden beide knoppen bevinden zich niet onder, maar naast de L- en R-knoppen. Dit neemt echter niet weg dat je ze makkelijk met je wijsvingers bereikt.
Een gleuf voor een SD-kaart is nergens te bespeuren. De New Nintendo 3DS maakt namelijk gebruik van een microSD-kaartje, dat zich onder de achterste cover bevindt.
De power-knop prijkt onderaan het toestel, naast de stylushouder. Dit lijkt misschien een vreemde keuze, aangezien je zo het toestel ongewild kan inschakelen als je hem in je broekzaak hebt. In de praktijk blijkt echter dat de knop niet zo hoog is en je wel wat kracht moet uitoefenen om hem in te drukken.
Als je de handheld open klikt, springen de gekleurde ABXY-knoppen meteen in het oog. Deze kleuren zijn niet lukraak gekozen, maar zijn exact dezelfde als die van de Super Nintendo. Het is een leuk detail dat de old school Nintendo fans zeker waarderen. De aanpassingen blijven echter niet tot andere kleurtjes beperkt; ook de positie van een aantal knoppen is veranderd.
Zo is de volume-schuifknop naar de linkerkant van het bovenste scherm verplaatst. Het staat op dezelfde hoogte als de 3D-schuifknop, waardoor het bovenste scherm mooi symmetrisch is. Start en Select bevinden zich nu onder de ABXY-knoppen, net zoals bij de Nintendo DS Lite en de Nintendo DSi het geval was. Hierdoor kan je ze lekker snel indrukken en hoef je je duim niet meer onnatuurlijk ver naar de onderkant van het touchscreen te rekken.
Naast de vertrouwde camera op het bovenste scherm bevindt zich een tweede, kleinere camera. Deze meet de hoeveelheid licht en past de helderheid van de schermen automatisch aan. Je kan deze optie ook uitschakelen, want als je je in een plaats met een variërende lichtbron bevindt, begint het wel te vervelen. Ook bepaalt het cameraatje de positie van je hoofd en past het naargelang daarvan het 3D-beeld aan.
En wat werkt dat goed! Ik probeerde het systeem een paar keer te foppen door snel mijn hoofd heen en weer te bewegen, maar het het beeld past zich gewoon aan. Waar ik vroeger maximaal vijf minuten de 3D aanzette, betrap ik mezelf er nu op dat ik voortdurend met de 3D op maximale sterkte speel.
Dat de handheld over een verbeterde processor beschikt, merk je vooral aan de snelheid waarmee je vanuit een game naar het hoofdmenu gaat of door de verschillende instellingen heen gaat. Waar je voordien altijd twee à drie seconden moest wachten, loopt het nu heel vloeiend.
Nintendo 3DS games profiteren hier echter niet van. Zo vertonen gevechten in Pokémon Omega Ruby nog steeds lag als je de 3D inschakelt. Het is dus wachten op volwaardige New Nintendo 3DS games zoals Xenoblade Chronicles 3D om de kracht van de handheld te meten.
Wat de remodeling van handhelds betreft, is Nintendo zeker niet aan zijn proefstuk toe. De Game Boy Pocket, de Game Boy Advance SP en de Game Boy Micro, de Nintendo DS Lite... Allen waren antwoorden op de kritieken op hun voorgangers. De New Nintendo 3DS lijkt dit vooralsnog te overstijgen; het is niet louter een remodeling, maar een perfectionering van een reeds ijzersterke handheld. De hardware is er, nu is het afwachten of de nieuwe games Nintendo's jongste naar ongeziene hoogtes gaan tillen.
De New Nintendo 3DS en de New Nintendo 3DS XL lanceren op 13 februari.