Skip to main content

MAD Lions x EPOS interview: "In e-sports telt elke milliseconde"

e-sports x hardware.

Een e-sportsteam is maar zo goed als zijn spelers én zijn materiaal. Om de allerbeste prestaties te bereiken in dit uiterst competitieve veld, heb je namelijk zowel een goede coaching als sterke technische ondersteuning nodig. Het vormt voor ons dan ook de perfecte gelegenheid om een duointerview te houden met e-sportsorganisatie MAD Lions én hardwarefabrikant EPOS.

MAD Lions is een Spaans e-sportsteam. Sinds kort werkt het samen met EPOS, dat het team bevoorraadt met hoogwaardige audioapparatuur. Daarnaast heeft EPOS partnerships met Heroic, Premier Blast en PSG.LGD.

Om de kant van MAD Lions te horen, spraken we met Christophe van Oudheusden (Assistant Coach bij MAD Lions) die oorspronkelijk uit België komt. Tegelijk luisterden we ook naar wat EPOS denkt van deze unieke samenwerking. Daarvoor spraken we met Jacob Grandahl Jørgensen (Global Esports Specialist - Gaming bij EPOS) en Troels Rasmussen (Product Portfolio Manager, Product Management - Gaming bij EPOS).

Inhoudstafel:

Interview met Christophe van Oudheusden (MAD Lions)

Carl: Hoe ben je in de e-sportswereld terechtgekomen?

Christophe: Mijn vader werkte vroeger voor HP als een mainframeprogrammeur. Onze eerste pc voor het gezin arriveerde toen ik 6 was. Sindsdien heb ik enorm veel tijd achter de computer gespendeerd. Het is belangrijk dat je een carrière vindt die je leuk vindt om te doen, want dat stelt je in staat om net dat beetje extra te geven. Ik hou van e-sports en in het bijzonder League of Legends, dus heb ik het geluk dat ik daar een kans in kreeg.

Carl: Wat zijn de belangrijkste taken van een assistent-coach?

Christophe: Nou, ik denk dat dat een heel open vraag is aangezien dat verschilt van team tot team. Mijn specifieke hoofdtaken zijn: positiecoaching, drafting, dagelijkse logistiek tussen het Management en de League of Legends-afdeling, en scouting van buitenlandse competities. Maar het gaat ook verder dan zo’n strikte taakomschrijving. Je doet wat nodig is, afhankelijk van je huidige teamsituatie. Dat extra beetje pushen is waar het allemaal om draait.

Bekijk op YouTube

Carl: Wat zijn de belangrijkste uitdagingen of aandachtspunten bij het coachen van een e-sportsteam?

Christophe: In traditionele sporten heb je systemen die soms al eeuwen worden gebruikt, terwijl e-sports net een erg jong concept is. Wij zijn als sector die systemen nog aan het ontwikkelen, en er is weinig transparantie tussen teams waardoor het proces langzaam gaat. Bovendien denk ik dat er een groot verschil is tussen - laten we zeggen - een voetballer en een e-sportsatleet. Alles bij elkaar genomen is de grootste uitdaging bij het coachen van een e-sportsteam het vinden van een balans tussen consistent oefenen, dagelijkse leefgewoonten en de x-factor.

Carl: De webpagina van MAD Lions legt een grote nadruk op ‘Our Values’, waaronder ‘Respect’, ‘Sportsmanship’, en ‘Honor’. Hoe komen die waarden aan bod bij je dagelijkse werk?

Christophe: De pijlers die we met ons team willen uitdragen in het League of Legends European Championship zijn ‘ownership’, zorgzaamheid, hard werken en plezier. Voor ‘ownership’ willen we dat iedereen sterk in zijn schoenen staat en fouten kan toegeven. Voor ‘hard werken’ vragen we een mentaliteit waarbij je elke dag hard werkt om een betere versie van jezelf te worden. ‘Zorgzaamheid’ spreekt voor zich: we willen we dat iedereen in het team voor elkaar zorgt; elkaar steunt in goede en slechte tijden. Wees de teamgenoot die je wilt hebben. En met ‘plezier’ drukken we de wens uit dat iedereen elke dag blij naar het werk komt! Plezier maken is noodzakelijk voor een goede teamcultuur.

Bekijk op YouTube

Carl: Hoe doet Spanje het op het gebied van e-sports?

Christophe: De Spaanse regio is exponentieel gegroeid. Als we specifiek naar teams kijken, dan zien we highprofile-teams zoals Koi (n.v.d.r.: gesticht door de LoL-bekendheid Ibai en FC Barcelona-speler Gerard Piqué) en FC Barcelona. Grotere namen betekent meer kijkers, en dat betekent meer geld. Je kunt zeggen dat Spanje samen met Frankrijk de grootste nationale competitie in Europa is. De Europese Masters liggen om de hoek, dus laten we eens zien of ze hun ambities kunnen waarmaken.

Carl: En hoe zit het met België en Nederland? Is er ruimte voor verbetering?

Christophe: België en Nederland zijn zeker verbeterd, zo wordt de structuur van de competitie beter. Op dit moment ontbreekt het in België en Nederland aan grote fanbases, streamers om wedstrijden op te hypen. Zonder grote streamers zullen België en Nederland er niet in slagen om landen als Spanje in te halen.

Carl: Heb je nog tips voor onze lezers die zelf in de e-sportswereld willen werken, als speler of als coach?

Christophe: Zoek wat je passie is, of dat nu het spelen van een videogame of coachen is. Verken die passie en zoek contact met mensen die al in de industrie zitten, want er is hulp voor degenen die dat willen. En tot slot: ‘work smart, not hard’!

Christophe van Oudheusden

Interview met Jacob Grandahl Jørgensen en Troels Rasmussen (EPOS)

Carl: Waarom is het belangrijk voor EPOS om betrokken te zijn bij e-sports?

Jacob: e-sports is het toppunt van competitief gamen. Het speelt zich af op de grootste podia waar de beste spelers het tegen elkaar opnemen. Op dat niveau telt elke milliseconde, en de spelers hebben de beste apparatuur nodig om op het hoogste niveau te presteren. Dat is de perfecte match voor onze producten. Bovendien is het de perfecte plek om via onze partners in contact te komen met de fans en ervaringen te creëren. Zo kunnen we via ‘storytelling’ aan consumenten uitleggen waarom het zo nuttig is om te investeren in een premium audio-oplossing.

Carl: Waarom heeft EPOS specifiek MAD Lions gekozen voor een partnership?

Jacob: MAD Lions was een voor de hand liggende partner voor EPOS. Hun moederbedrijf (n.v.d.r.: Overactive Media) biedt een zeer sterke commerciële basis om e-sportspartnerships uit te voeren op het hoogste niveau. En met hun franchiseslots in belangrijke gametitels en enkele zeer competitieve teams bieden ze een geweldig platform om de voordelen van premium audioproducten in competitieve games duidelijk te maken.

Jacob Grandahl Jørgensen

Carl: Wordt er rekening gehouden met e-sports wanneer EPOS nieuwe producten ontwerpt?

Jacob: Prestaties zijn een belangrijke factor bij het ontwerpen van producten bij EPOS. Van extreem accurate audio en comfort, tot microfoonprestaties… Het zijn belangrijke pijlers bij het ontwerpen van producten en ze zijn uiterst belangrijk voor onze e-sportsatleten. Accurate audio is vrij vanzelfsprekend vanuit een e-sportsperspectief omdat je de locatie van geluiden onmiddellijk moet kunnen identificeren om zo snel mogelijk te reageren. Comfort is ook belangrijk voor spelers om zich op de game te concentreren zonder te worden afgeleid door hun headset. Vooral tijdens het oefenen of bij wedstrijden is het moeilijk om je aandacht er tijdens de lange uren bij te houden.

We hechten ook veel waarde aan de helderheid en prestaties van de microfoon. Wanneer spelers communiceren in stressvolle en luide omstandigheden is het belangrijk dat elk commando duidelijk doorkomt. Zo kunnen spelers direct reageren en hun denkvermogen richten op het spel in plaats van op het ontcijferen van de informatie van hun teamgenoten.

Troels Rasmussen

Carl: Een product als een headset moet bruikbaar zijn voor verschillende genres. Hoe moeilijk is het om een veelzijdig product te ontwerpen? De eisen voor een first-person shooter zijn immers heel anders dan die voor een real-time strategygame of een MOBA.

Troels: Bij EPOS ontwikkelen we geen headsets voor specifieke gamegenres, maar we zien wel hoe bepaalde headsets en functies beter geschikt zijn voor bepaalde genres. We hebben de gewoonte om te beginnen bij de gemeenschappelijke vereisten voor headsets: geluidskwaliteit, duurzaamheid, en comfort. Zodra deze basislagen zijn gestructureerd, duiken we dieper in de functies waar gebruikers in een specifieke ‘use-case’ baat bij hebben.

Qua moeilijkheid hangt alles af van de kennis die je hebt. We ontwikkelen al heel wat jaren headsets en dat helpt ons enorm, maar het wordt nooit "gemakkelijk" omdat de eisen van gebruikers en omstandigheden voortdurend veranderen. Daarom doen we ons best om de meest recente ontwikkelingen in de gaten te houden, zodat we altijd op de hoogte zijn van de nieuwste eisen. Het belangrijkste is dat we altijd naar onze gebruikers luisteren en ons daaraan aanpassen.

Lees ook dit