Skip to main content

Mad Max wordt zo gestoord als de films

Derek bezoekt Avalanche Studios in Zweden en gaat hands-on.

In de post-apocalyptische open wereld van Mad Max woedt een constante strijd tegen de natuur en bloeddorstige vijanden. Er is geen boom te bekennen, nergens een plek om je dorst te lessen. Ondanks de deprimerende staat van de aarde is humor nooit ver te zoeken. De makers van de Just Cause-serie hebben zich daarbij niet enkel laten inspireren door Mad Max: Fury Road.

"Onze vertolking van het Mad Max-universum is een combinatie van alle Mad Max-films", zegt creatief directeur Magnus Nedfors. "Deze bevat een hoop vreemde en interessante personages." Dit uit zich prominent in de techneut Chumbucket, die de sobere Max constant van komisch commentaar voorziet. Avalanche Studios erkent zo duidelijk de bizarre humor die voor fans van het oude werk van George Miller welbekend is.

Bekijk op YouTube

In de eerste demo krijg ik de taak om een konvooi wagens van de krijgsheer Scrotus te onderscheppen. Hier gebruikt men auto's niet enkel als een transportmiddel om de uitgestrekte zandvlaktes te doorkruisen, maar ook als middel om conflicten uit te vechten. Mijn wagen is in deze speelsessie al compleet voorzien van wapens, maar dit moet je in de volledige game zelf upgraden door middel van 'scrap'. "Schaarsheid van goederen speelt een grote rol in Mad Max", vertelt Nedfors. "We willen dat trouw blijven. Zo zijn alle algemene hulpmiddelen samengevoegd in een munteenheid die we scrap noemen."

Scrap is het belangrijkste middel dat je kunt vinden in de game. Het is niet alleen bruikbaar om Max en zijn auto van nieuwe upgrades te voorzien, maar dient ook als betaalmiddel. De studio wil echter aan de wijze waarop je dit ruilmiddel krijgt, tegemoetkomen. "We proberen scrap te geven als beloning die van jouw persoonlijke speelstijl afhangt ", vervolgt Nedfors. "Als je de wereld wilt ontdekken, stuit je op diverse locaties waar je scrap kunt vinden, maar wie enkel het verhaal wil volgen, heeft genoeg andere mogelijkheden om het te verkrijgen."

Het wordt me niet gemakkelijk gemaakt om in de buurt te komen van de truck die de hulpmiddelen van Scrotus vervoert. Ik beland in een chaotisch gevecht met een stel door War Boys bemande auto's, die mijn achtervolging hardhandig belemmeren. Met grof geweld word ik de zandduinen in geramd en krijg een doorgedraaide verstekeling op mijn dak. Een welgeplaatst schot met Max' iconische shotgun laat hem voor de gieren achter en ik gooi mezelf weer in de strijd. Wat volgt is een situatie die zich gemakkelijk laat omschrijven als Mad Max met een typische Avalanche Studios-twist.

Er zijn namelijk verschillende opties voorhanden om je van vijanden te ontdoen. Zo maakt een schot met Max' shotgun op een benzinetank een snel en explosief einde aan een auto. Met hulp van Chumbucket werp ik een Thunderpoon door een voorruit voor een soortgelijk effect. Het is de harpoen die voor de meeste variatie zorgt. "We weten wat voor plezier er met dit wapen in Just Cause 2 werd beleefd," werd me van tevoren in de presentatie verteld.

Ik schiet het op een vijand om hem daarna meters door de lucht te laten vliegen, trek wielen van auto's om de achtervolging onmogelijk te maken of ruk bepantsering van wagens om ze daarna in een vuurzee van de weg te rammen. Het is een multifunctioneel wapen dat tevens buiten de strijd inzetbaar is om barrières te omzeilen.

Ook te voet is Max een waardige tegenstander. In een missie om een vesting van Scrotus over te nemen, volgen de vuistgevechten elkaar in hoog tempo op. Het volgt een bekend stramien van combat die je wellicht kent uit andere Warner Bros-games, zoals de Batman-serie of Middle-Earth: Shadow of Mordor. Het is een ritmisch dansspel van aanvallen en op het juiste moment counteren. De studio geeft er zijn eigen draai aan door de toevoeging van lichte en zware aanvallen. Je wisselt ze af om het daarna met een gewelddadige grondaanval af te maken.

Max is echter ook kwetsbaar. Om jezelf weer in een opperste staat van gezondheid te brengen, moet je roeien met de riemen die je hebt. "Niets gaat verloren" is het mantra van de studio. Mocht je geen volle waterfles in bezit hebben, betekent dit dat Max zich moet vullen met hondenvoer of maden. Eten is een schaars goed. Als gevolg is onvoorbereid een gevecht met een grote groep vijanden uitlokken zeer risicovol.

Om jezelf uit benarde situaties te redden, heeft Max ook zijn shotgun als laatste toevlucht paraat. Zoals de meeste middelen in de game is ook munitie niet altijd voorradig. "Het geeft een interessante uitdaging om de keuze te maken wanneer je een van je kostbare shotgunhulzen moet gebruiken", zegt Nedfors. Waarbij je shotgun niet afgeschoten hoeft te worden om invloed te hebben op de situatie. Volgens Nedfors is het trekken van een wapen in de wereld van Mad Max een vertoning van macht. Het kan gebruikt worden als een tactisch element om meer overzicht te krijgen in de situatie. Vijanden rennen van je weg of zijn als gevolg meer op hun hoede. Het moet zo leiden tot meer dynamiek in de gevechten.

Tijdens de speelsessie krijg ik de tijd om op mijn gemak in de verschillende locaties van de game op ontdekking te gaan. Ik rijd langs neergestorte vliegtuigen en vergane schepen in gebieden die eerder op Mars dan de aarde hun plaats lijken te hebben. Het is duidelijk dat Avalanche Studios weet wat de belangrijkste elementen zijn van het Mad Max-universum. Ik proef van het explosieve autogeweld, de vreemde humor en krijg een beeld van het desolate apocalyptische Australische landschap. Nu is nog de vraag of ook het verhaal deze verschillende facetten in een ultieme Mad Max-ervaring laat samenkomen.

Mad Max is vanaf 4 september verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees ook dit