Mafia 3 kiest voor geweld en explosies
De eerste gameplaybeelden van Mafia 3 geanalyseerd.
2K heeft Mafia 3 aangekondigd. Dit derde deel komt er vijf jaar na de release van Mafia 2. Meteen na de onthullingstrailer is ook al de eerste gameplay getoond en die beelden bewijzen dat er veel kan veranderen in vijf jaar.
Zo valt meteen de grote hoeveelheid explosies op. De vorige Mafia-games waren relatief sober en probeerden een realistische blik te werpen op het leven van maffiosi. Mafia 3 drijft het spektakel heel hard op. In beelden van achtervolgingen zie je hoe andere voertuigen meteen in brand vliegen en uiteindelijk exploderen wanneer je ze ramt. Wagens gaan ook snel over de kop, waarna ze eveneens ontploffen. Het geeft de game de uitstraling van een zomer-blockbuster.
Met deze grotere focus op actie lijkt ontwikkelaar Hangar 13 een breder publiek te willen aanspreken. Maar het is nog maar de vraag in hoeverre de Mafia-reeks daarmee gediend is. De games staan namelijk bekend voor de serene, ingehouden manier van spelen. Zo moest je je in de eerdere games bijvoorbeeld aan snelheidslimieten houden. Deze 'wildere' manier van spelen lijkt dan ook voor een stijlbreuk te zorgen. Fans van de vorige delen verklaren op internetfora intussen al volop hun teleurstelling in die stap naar meer actie.
De game lijkt ook veel grimmiger dan zijn voorgangers. De eerste twee games volgden de stijl van 'klassieke' maffiafilms, zoals The Godfather en Carlito's Way. Je maakt deel uit van een misdaadfamilie, die prestige hoog in het vaandel draagt. Daar lijkt in Mafia 3 geen sprake van. Je behoort tot de de 'black mafia': een misdaadorganisatie met minder rituelen en tradities. Vooral het geweld valt op. Kaap je een wagen, dan kan hoofdpersonage Lincoln de medepassagier er brutaal uittrappen. Er zijn ook beelden van een gevecht waarbij hij een tegenstrever herhaaldelijk met een mes in het gezicht steekt.
Mêlee-gevechten maken in elk geval hun terugkeer, na de geslaagde passage in het tweede deel. Waar de meeste third-person games zich op vuurgevechten focussen, kon je in Mafia 2 ook een aardig robbertje vechten met je blote knuisten. Daarbij was het vechtsysteem diepgaand. Verkoop je iemand een mep, dan schakelt de game over naar een zij-aanzicht zodat je opeens de indruk krijgt een beat-'em-up te spelen. Of één van de oude Fight Night games.
Je repertoire reikt niet veel verder dan simpel slaan, schoppen, verdedigen en counteren, maar je krijgt de indruk dat er echt fysiek contact tussen de personages plaatsvindt. Daardoor voelen de gevechten realistisch aan. De finishing moves van Vito zijn tenslotte erg bruut. Aangezien de handgevechten in het tweede deel zo goed uitgewerkt waren, lijkt het erop dat die formule in Mafia 3 niet heel anders gaat zijn.
Ten slotte betekent de setting ook een hele ommezwaai. Waar deel één en twee zich allebei afspelen in grootse metropolen en enkel stedelijke omgevingen bevatten, zoekt dit derde deel de zuidelijke intimiteit van New Orleans in de jaren zestig op. Geen gigantische wolkenkrabbers, maar wel antieke gebouwen in de Franse bouwstijl. En het is niet ondenkbaar dat je ook een uitje mag maken naar de moerassen rond New Orleans. Dat typeert de stad, net zoals haar mengelmoes van culturen en rassen.
De setting van Mafia 3 is dus veelbelovend, maar het wordt nog afwachten hoe de gameplay het ervan afbrengt. Is deze nieuwe focus op actie de juiste richting voor deze maffia-simulator? Of slaapt deze reeks binnenkort bij de vissen? Het wordt nog even wachten op een antwoord.
Mafia 3 komt in 2016 uit op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.