Mafia II: Jimmy's Vendetta
Nog meer ven-detta?
Dat er heel wat verschillende meningen zijn rond Mafia II heeft het internet ons ondertussen reeds duidelijk gemaakt. Gemiddeld weet het spel vijfenzeventig procent te behalen volgens Metacritic, terwijl we zelf Mafia II een welverdiende zeven op tien gaven in onze review, met als sterkste punten een aangrijpend verhaal in combinatie met een pakkende sfeer. Minder positief waren we over de wat leeg aanvoelende open wereld die na het uitspelen van het spel nagenoeg niets meer te bieden had. Ook ontwikkelaar 2K Czech lijkt zich bewust te zijn van de mindere kanten van hun zomerse blockbuster, en ze trachten deze aan te kaarten in de vorm van downloadable content.
In Jimmy's Vendetta maken we – hoe kan het ook anders – kennis met Jimmy, een harde jongen die na enkele zedenfeiten vijftien jaar lang in de cel verplicht zijn tijd heeft moeten doorbrengen. X360- en PC-bezitters zullen echter nooit helemaal precies te weten komen wat nu eigenlijk de voorgeschiedenis van Jimmy's misdaden is, gezien dit verhaal exclusief op de PlayStation 3 uit de doeken werd gedaan in de vorm van 'The Betrayel of Jimmy', een verzameling aan missies die enkel op de console van Sony in het originele spel te vinden waren. Een licht gemis dus, maar gelukkig krijgen we aan de hand van een knap introfilmpje meteen genoeg informatie over de Bruce Willis/ Ed Harris look-alike mee om ons op te maken voor zo'n dertigtal missies doorheen Empire Bay.
In principe zijn er twee soorten opdrachten. Aan de ene kant heb je missies die rechtstreeks te maken hebben met het plot van Jimmy's Vendetta, terwijl de rest draait rond het stelen van de door de opdrachtgever gemarkeerde voertuigen. Verwacht in beide gevallen echter geen inleidende tussenfilmpjes, verrassende plottwists of zelfs ingesproken dialogen. De inhoud van je opdracht krijg je te zien aan de hand van een statisch lapje tekst, waarna het aan jou is om naar de aangegeven plek in Empire Bay te rijden en je ding te doen. De ene keer moet je doelwitten uitschakelen, de andere keer moet je iemand achtervolgen. Ook minder spannende activiteiten als het stukmaken van dozen zijn af en toe van de partij, en de saaiheid van dit soort dingen komt nog sterker naar boven doordat er geen interessante verhalende inleiding aan vooraf gaat. In het originele spel moesten we ook al toiletten schrobben of – alweer – dozen inladen, wat eveneens niet de meest opwindende activiteiten zijn, maar daar passen deze tijdsrovers wél binnen een overkoepelend verhaal wat het geheel minder stompzinnig maakte.
Omkadering is bij Jimmy's Vendetta slechts deels aanwezig doordat 2K Czech voor een wat meer arcade gevoel wil gaan met hun eerste portie betalende DLC. Anders dan wat we in Mafia II te zien krijgen kun je als Jimmy volledig vrij kiezen in welke volgorde je missies wil aannemen. Eerst even een auto stelen en dan pas die gevaarlijke doelwitten uitschakelen? Geen probleem, aan jou de keuze! Net zoals in die andere open-world game met daarin auto's en geweren kun je de opdrachten makkelijk vinden doordat ze in de vorm van een icoon op je map komen te staan. Lekker toegankelijk allemaal, zeker als je weet dat de plek waar je je missie aanneemt meestal ook dichtbij je objectief gelegen is. Geen onnodig gescheur door de stad dus.
Wanneer een missie echter niet meteen lukt doordat je op de een of andere manier het loodje legt voelt Jimmy's Vendetta opeens weer wat minder vergevend aan. Vergeet mid-level checkpoints, want in deze DLC staat sterven gelijk aan volledig opnieuw beginnen. Vooral wanneer je in een missie meerdere objectieven hebt – bijvoorbeeld drie kopstukken van de maffia neerhalen – hadden we liever gehad dat het spel je progressie tijdelijk op zou slaan. Nu kan het wel eens gebeuren dat je nét voordat je je laatste doelstelling haalt fataal tegen aan paal knalt met je auto en al hetgeen je daarvoor succesvol deed weer mag gaan herhalen.
Veel tijd voor experimentatie is er verder ook niet tijdens missies gezien je voortdurend tegen de klok werkt. Aan de ene kant zorgt dit voor meer spanning en leuke online mogelijkheden – daarover later meer -, maar aan de andere kant is die verdomde klok af en toe een vloek. Een missie al sluipend oplossen – een strategie die in het origineel meermaals van pas kwam – is volledig uit den boze omdat je daar simpelweg geen tijd voor hebt. Ook flankerende bewegingen maken lijkt soms de meest voor de hand liggende keuze te zijn wanneer je het opneemt tegen een heel battalion aan vijanden, maar doordat je met een aftellende klok zit is er gewoon geen tijd voor een diep uitgewerkte, tactische aanpak. De enige manier om inzicht te krijgen in sommige situaties is via trail and error, oftewel: sterven en opnieuw proberen.
De competitieve gamer kan zich achteraf wel vergapen aan online leaderboards waarop elke missie te vinden is, samen met de scores die iedereen met Jimmy's Vendetta in huis wist te behalen. Dingen als hoeveel vijanden je neerlegde, hoe snel je de missie wist af te werken en hoeveel schade je zelf opliep beïnvloeden stuk voor stuk je eindscore. Meer dan het recht om al dan niet op te scheppen en een verzameling medailles valt er echter niet te halen uit deze scores.
Dingen die vanaf deze DLC eveneens voor punten zorgen zijn je rijstijl. Waar de ontwikkelaar in het origineel roekeloos rijden onrechtstreeks afkeurde, doet men in Jimmy's Vendetta net het omgekeerde. Driften, jumpen en snelheidsbeperkingen aan je laars lappen zorgen elk voor een verhoogde score wat er dan weer voor zorgt dat je als speler al eens wat meer risico's gaat nemen tijdens je ritjes door Empire Bay. Aan de andere kant is de stad nog steeds hetzelfde gebleven, wat wil zeggen dat er nou niet bepaald om elke hoek springschansen te vinden zijn. Toch wisten we deze toegevoegde optie te appreciëren, zonder er verder al teveel aandacht aan te besteden.
Het grootste pluspunt wat aan Jimmy's Vendetta verbonden kan worden is echter het feit dat je op een meer directe wijze toegang krijgt tot de snelste wagens en de vetste wapens. Bovendien spelen heel wat missies zich af op plekjes die je tijdens het avontuur met Joe en Vito misschien over het hoofd zag. Dat je Empire Bay weer wat beter zult leren kennen kan ook bijna niet anders gezien deze DLC je ongeveer zo'n vijf à zes uur bezig zal houden, wat een ongekend lange speelduur is voor downloadable content die je nog niet eens tien euro zal kosten.
Jimmy's Vendetta laat je – net zoals Mafia II dat al deed – met een dubbel gevoel achter. Aan de ene kant is het erg mooi van ontwikkelaar 2K Czech dat ze kritiekpunten uit de wereld willen helpen met hun DLC – lees: introductie van losse missiestructuur -, maar aan de andere kant vergeten ze daardoor de sterke punten opnieuw te onderstrepen – lees: een aangrijpend verhaal. De kwaliteit van de pakweg dertig missies is niet altijd even consistent, maar toch zullen de vijf à zes uur extra gameplay die je uit Jimmy's Vendetta haalt niet als verloren tijd aanvoelen.
Jimmy's Vendetta laat je – net zoals Mafia II dat al deed – met een dubbel gevoel achter. Aan de ene kant is het erg mooi van ontwikkelaar 2K Czech dat ze kritiekpunten uit de wereld willen helpen met hun DLC – lees: introductie van losse missiestructuur -, maar aan de andere kant vergeten ze daardoor de sterke punten opnieuw te onderstrepen – lees: een aangrijpend verhaal. De kwaliteit van de pakweg dertig missies is niet altijd even consistent, maar toch zullen de vijf à zes uur extra gameplay die je uit Jimmy's Vendetta haalt niet als verloren tijd aanvoelen.
Om Jimmy's Vendetta te kunnen spelen heb je het originele Mafia II nodig. Voor de review van deze game kun je hier terecht.