Skip to main content

Majin and the Forsaken Kingdom (hands-on)

Magisch duo.

Majin and the Forsaken Kingdom wordt nog wel eens heel makkelijk vergeleken met de games van Team ICO, vooral door de relatie van een mens met een monster, iets dat Team ICO met The Last Guardian gaat doen. Maar die vergelijking wil ik graag uit de wereld helpen, want het schept onterecht te hoge verwachtingen voor Majin.

In de demo die wij hebben gespeeld vinden we de naamloze hoofdpersoon en Majin in een soort kerker waar ze uit moeten zien te ontsnappen. De hoofdpersoon is een mens, een dief die met zijn magische staf wel klappen uit kan delen, maar al heel snel overpowerered wordt door de gevaarlijke vijanden. Gelukkig is daar Majin, een groot magisch monster dat al je vuile zaakjes op kan lossen.

Via de rechtertrigger kun je Majin opdrachten geven. Kom je bijvoorbeeld vijanden tegen, dan houdt je de trigger ingedrukt en druk op de aanvalknop om Majin op de vijanden los te laten. En een monster is niet zomaar magisch, dus je kunt hem bijvoorbeeld ook vuur laten spuwen.

Erg leuk zijn de combinatieaanvallen die je kunt activeren door genoeg orbs te verzamelen. Dan werken de dief en Majin samen om een sterke aanval los te laten op een vijand. Bij het verslaan van de vijanden verzamel je orbs en de rode orbs zorgen voor een betere band tussen Majin en de dief. Als deze band beter is kun je sterkere combinatieaanvallen doen. Bijvoorbeeld dat je door Majin in de lucht gegooid wordt en met een knal weer op de grond komt.

In de kerker konden we Majin ook gebruiken om deuren te openen waar we anders niet door zouden kunnen. En leuk is het als er een losse muur staat die je om kunt laten duwen als er vijanden onder staan. Staan je tegenstanders niet op de juiste plek, dan kun je eerst zelf naar beneden springen zodat je de vijanden lokt en dan Majin het teken geven dat hij een duw moet geven. Op deze manier kun je op een strategische manier met vijanden afrekenen die anders misschien te sterk voor je zouden zijn.

We hopen dat dergelijke dingen ook verder in het spel uitgewerkt worden in plaats van alleen een muur hier en daar. In de kerker konden we in ieder geval ook nog bommen oprapen die je door Majin aan kunt laten steken waarna je ze weggooit.

Tijdens het vechten verlies je beide health, maar Majin is zo aardig om jou na elk gevcht te healen. Dit kan hij niet tijdens het vechten, omdat hij dan te druk is met de vijanden. Majin kun jij healen door hem een soort groen fruit te geven. Daardoor ziet Majin dat je een goede gast bent en daarom helpt hij jou.

Bewegende beelden van Majin and the Forsaken Kingdom

Op een gegeven moment zat een deur op slot en moesten we zonder Majin op stap om een knop om te zetten zodat Majin door de deur kon. Op zo’n moment moet je veel voorzichtiger zijn, omdat je niet zo sterk bent, dus moet je sluipen en vijanden verrassen. Voorzichtig te werk gaan totdat je Majin weer bij je hebt en dan kun je los gaan.

Majin and the Forsaken Kingdom wordt geen game van Team ICO-kwaliteit, maar als je dat ook niet verwacht wordt het wel een titel dat leuk in zijn eigen recht. De combinatie tussen de hoofdpersoon en Majin zorgt hopelijk voor heel wat leuke gameplaymogelijkheden.

Lees ook dit