Skip to main content

Makers Minecraft stellen Scrolls voor

Kruising tussen card- en boardgame.

Markus Persson, beter bekend als Notch, de man achter Minecraft, vermeldde het al enkele malen terloops op z'n blog dat nieuwe games tot de mogelijkheden behoren nu hij z'n eigen ontwikkelstudio Mojang heeft opgericht in Stockholm. Samen met Jakob Porser koesterde hij al vijf jaar lang het idee om een bepaalde game te verwezenlijken en vandaag kreeg RockPaperShotgun de eer die game voor te stellen aan het grote publiek.

De game werd 'Scrolls' gedoopt en heeft in de verste verte geen raakpunten met Minecraft. Scrolls vindt plaats in een fantasy-universum en wordt een kruising tussen de klassieke card games en board games met een fikse scheut RPG-invloeden. Concreet betekent dit dat je een eigen deck zal kunnen samenstellen om het vervolgens tegen allerlei vijanden op te nemen die op hun beurt een eigen verzameling kaarten tot hun beschikking hebben.

Zoals het hoort in dit soort games begin je met je eerste deck kaarten en mocht je dat willen kan je op een later tijdstip extra packs kopen -Porser benadrukte dat dit niet essentieel zal zijn- en op die manier je deck uitbreiden of je wisselt gewoon de kaarten die je hebt met andere spelers. Vervolgens kan je je aanwinst dan gebruiken in wedstrijden die gaan van vriendschappelijke spelletjes over gerankte wedstrijden tot heuse toernooien.

Klinkt verdacht veel zoals al die andere Collectible Card Games en hun digitale varianten? Mojang wil zich als kaf van het koren onderscheiden door de nadruk te leggen op het gamegedeelte. Andere videogames gebaseerd op dit soort kaartspelen kunnen vaak niet voluit gaan omdat ze zich aan het reglement van het spel moeten houden. Aangezien Scrolls geen tabletop-variant heeft, kunnen zij hun verbeelding de vrije loop laten. Probeer maar eens met pen en papier bij te houden welke eenheden vijf rondes lang schade oplopen door vergif of regenererende levenspunten hebben. In een videogame als Scrolls houdt de computer dat voor je bij en zullen deze nieuwe elementen ook deel uitmaken van de mogelijke strategieën.

Om nog meer strategische diepgang toe te voegen zal het spelbord waarop de kaarten geplaatst worden, dynamisch zijn. Porser zegt zelfs meer, we willen een willekeurige factor inbouwen zodat je nooit één strategie kan uitdokteren die met alle andere de vloer aanveegt. Nog meer strategie en taktiek zullen voortkomen uit het gebruik van spells en het toekennen van items aan je geplaatste eenheden.

Hoewel het idee voor Scrolls al vijf jaar rondspookt in het hoofd van deze Denen, is de echte ontwikkeling slechts enkele maanden ver en konden er nog geen bewegende beelden getoond worden. De basis is gelegd en de ideeën achter Scrolls kunnen op dit moment dan ook niet veel gedetaileerder dan hierboven worden omschreven.

Indien alles echter volgens plan verloopt, zal Scrolls tegen het eind van het jaar het stadium bereikt hebben waarin Minecraft zich nu bevindt: de bètafase waarin vroege vogels zich reeds een exemplaar kunnen aanschaffen. In tegenstelling tot Minecraft, zal er geen open alphaversie verkocht worden, net omdat Scrolls een game is die heel precies gebalanceerd moet worden. Dat zal in eerste instantie gebeuren tijdens een gesloten alpha waarvoor je je op tijd en stond zal kunnen inschrijven op Scrolls.com.

Lees ook dit