Mandragora lijkt een stralende soulslike-metroidvania te worden
Het beste uit verschillende games.
Primal Game Studio is een kleine studio en is er trots op dat de ontwikkelaars allemaal inspraak hebben. Dat zie je meteen bij Mandragora. Iedereen heeft een handje met features ingebracht die zij gaaf vinden in verschillende games en zijn daarmee aan de slag gegaan. In de basis is Mandragora een '2.5D action RPG'-sidescroller met metroidvania- en souls-elementen. Het klinkt als een chaos aan termen, maar in deze hands-onpreview op Gamescom lijkt alles heerlijk samen te werken.
Mandragora speelt zich af in Faelduum - een grimmige en gevaarlijke wereld waarin de mensheid zich heeft overgegeven aan monsters. De mensheid probeert de macht terug te pakken en daarvoor ben jij de aangewezen persoon. ‘s Nachts trek je eropuit om de wereld een voor een van de monsters te bevrijden. Daarvoor trek je door een breed scala aan levendige locaties - van donkere bossen, moerassen, en verlaten kerkers, tot aan bevroren bergtoppen en snikhete woestijnen.
De wereld van Mandragora is opgebouwd als een metroidvania. Overal zitten geheime gangetjes waar je op springt, muren die je kunt breken, geheime grotten met kisten en shortcuts om vrij te spelen. Het ontdekken van de wereld geeft je waardevolle voorwerpen en de shortcuts kunnen enorm veel tijd schelen. Tijdens de preview lijkt je personage niet even beweeglijk als in bijvoorbeeld Hollow Knight of de Ori-serie, maar het platformen speelt alsnog een aanzienlijke rol en voelt responsief. Exploratie van de wereld lijkt een belangrijke rol te spelen.
In Mandragora kies je een class die ieder zijn eigen vaardigheden en magische elementen beheerst. Speel je liever met grote en zware wapens? Of pak je het toch liever aan als een vuurtovenaar? Je kiest zelf! Nieuwe vaardigheden voor je class speel je vrij door in een skilltree Talent Points vrij te spelen. Die skilltree lijkt veel diepgang aan de 'character building' te geven met zowel actieve als passieve vaardigheden. De Talent Points vrijspelen is schijnbaar in een souls-jasje gestoken. Wanneer je vijanden verslaat, krijg je namelijk punten - die je prompt kwijtraakt wanneer je doodgaat. Je hebt echter een enkele kans om die terug op te rapen. De classes en souls-elementen die met een grote skilltree worden vermengd, lijken voor een intrigerende gameplayloop te zorgen.
Gedurende de gameplaysessie maak ik kennis met een aantal verschillende vijanden en bazen. Zo zijn er skeletten of ratten die op vrij normale manieren te verslaan zijn, maar voor vijanden met schilden of speciale effecten pak je het beter anders aan. Zo moet je die vijanden met hun schild op de grond laten slaan zodat je er snel overheen springt om hen in de rug te raken. Een grote besmette rat strooit giftige delen rond en introduceert zo een heel nieuw element. Die rat breng je namelijk liever uit balans door hem tegen de muur te laten rennen voordat je aanvalt, zodat je alle poison damage ontwijkt. Je moet elke vijand dus op een eigen manier benaderen. Tijdens het beperkte gebied van de preview lijkt er een mooie variatie aan vijanden te zijn, die me nieuwsgierig maakt naar de rest van de game.
In de previewsessie merk ik dat er nog ontzettend veel te ontdekken is; zo heb ik maar een ontzettend klein deel van de skilltree, wereld, en vijanden gezien. Dat alles wordt samen verpakt in een intrigerende metroidvaniawereld. Mandragora lijkt met de vermenging van al die elementen een succesvol experiment te worden.
Mandragora staat nog voor 2024 gepland en komt uit op de pc, PlayStation 5, Xbox Series X/S en Switch.