Mario and Donkey Kong: Minis on the Move review
Opgewonden opwinding.
Een Mario game waar de hoofdrol van de besnorde loodgieter hem wordt ontnomen en waar ook de andere mascotte van Nintendo uit de titel, Donkey Kong, in een minuscuul bijrolletje wordt geduwd, kan dat nog wel een Mario game worden genoemd? Werd de naambekendheid misschien gebruikt om Mario and Donkey Kong: Minis on the Move makkelijker aan de man te brengen? Eurogamer puzzelde het antwoord voor je bij elkaar.
Mario and Donkey Kong: Minis on the Move is een puzzelgame zonder al te veel franjes. Waar er in de vorige edities van deze spin-off nog een motivatie zat waarom je de honderden raadsels moest oplossen, is er in deze Minis on the Move in de verste verte geen plot te bespeuren. Het gemiddelde verhaal van een game met Nintendo's bekendste personage is echter nooit beresterk geweest, dus erg veel zou je niet hebben gemist. Het is de gameplay die het em steeds weer doet en op dat gebied schiet ook deze titel dubbel en dik in de roos.
Zoals eerder al werd aangehaald speel je in deze game niet met Mario, maar met een opwindbare mechanische versie van de dikke Italiaan en zijn vriendjes. Alhoewel dat eigenlijk ook niet helemaal waar is, aangezien je de robotjes niet direct kan besturen. Jouw doel is om de figuurtjes van ingang naar uitgang te leiden door tegels van een bepaalde vorm te plaatsen die de Minis moeten volgen. Stort je karakter in de diepte of wordt hij of zij verwoest door een van de vele obstakels, dan is het game over.
Na twintig levels zal de gemiddelde gamer zijn grijze massa al behoorlijk moeten doen kraken om een opgave perfect af te ronden.
Net zoals bij de klassieke Mario games zit de leercurve ook in dit spel perfect. De eerste levels zouden door iedereen met meer dan één hersenhelft moeten kunnen worden opgelost, maar hoe verder je geraakt, des te meer elementen de game introduceert waar je rekening mee moet houden. Springplanken, vijanden die je enkel met een hamer kan verslaan, teleporteervlakken, de gevreesde spikes of death en ga zo maar door. Na twintig levels zal de gemiddelde gamer zijn grijze massa al behoorlijk moeten doen kraken om een opgave perfect af te ronden.
Door alle extra munten in een level te verzamelen kan je het voor de volle 100% uit spelen en zo verdien je gouden sterren. Deze geven niet alleen een boost aan je puzzelego, maar ontgrendelen ook nieuwe spelmodi. Aanvankelijk begin je met Mario's Adventure, maar na een tijdje kan je ook met de Puzzel Mode aan de slag waar je een parcours moet zien te vormen met een gegeven aantal tegels. Daarnaast is er ook een modus waarin je verschillende Mini's tegelijkertijd naar de eindstreep moet zien te loodsen. Elk van deze speltypes telt vijftig of meer levels. Het vierde en laatste speltype laat je spelen op extreem grote levels waarop tientallen collectables liggen die je in één keer moet zien binnen te halen. Alles samen levert dit je meer dan 150 uitdagingen van formaat op waar je langer zoet mee zal zijn dan een kruiwagen aan kaakkrakers.
Het is belachelijk simpel om zelf een level in elkaar te knutselen en te delen met de rest van de wereld.
De genieën of doorbijters die door de geleverde puzzels zijn geraakt en nog steeds niet genoeg hebben van de Minis of the Move kunnen hun kick ook nog vinden bij de creaties van andere spelers. Het is namelijk belachelijk simpel om zelf een klein, groot, makkelijk of moeilijk level in elkaar te knutselen en te delen met de rest van de wereld. Niemand kan voorspellen hoe goed en hoe lang de community verse levels blijft aanvoeren, maar niemand had ze intuïtievere en uitgebreidere tools kunnen geven om de puzzels in de hoofden van de spelers vorm te geven.
Tenslotte zijn er nog enkele mini-games, maar die zijn in tegenstelling tot de rest van het spel de moeite niet waard. Het draait em bij deze spelletjes vooral om dingen te raken door een object af te schieten vanuit een katapult. Erg origineel is het niet en het werd ook al beter gedaan. Ze zijn misschien leuk voor een keertje, maar daarna stap je best terug naar de hoofdbrok van de game.
Grafisch doet de game erg hard terugdenken aan de Super Mario Bros. spellen op de (3)DS. Dit betekent dat je een erg kleurrijke en mooi afgewerkte wereld op je bord krijgt zoals enkel Miyamoto had kunnen bedenken. Spijtig genoeg zal je die pracht niet vaak bewonderen aangezien je meestal verwoed op het onderste scherm zit te puzzelen. Ook het puike 3D-effect gaat zo goed als zeker aan je puzzelwoede verloren.
Wie iets nodig heeft om een half uurtje de tijd te doden, kan haast geen betere game wensen.
Kritiek geven op eender welk aspect van deze game is moeilijk, zeker omdat Minis on the Move je slechts 8 euro kost en je langer zal kunnen plezieren dan menig schijfje waar je meer het vijfdubbele voor neertelt. Het spel is niet geschikt voor lange sessies, daarvoor is het iets te eentonig. Wie iets nodig heeft om een half uurtje de tijd te doden en graag zijn bovenkamer op volle toeren wil doen draaien, kan haast geen betere game wensen. Toch voelt de aanwezigheid van Mario en zijn metgezellen wat geforceerd aan. Hun rol is zo miniem dat eender wie met hen van plaats had kunnen wisselen.
Mario and Donkey Kong: Minis on the Move is een geweldige puzzeluitdaging voor jong en oud. Zijn draagbare karakter zorgt ervoor dat deze game voor een lange periode de perfecte tijddoder kan zijn voor iedereen met een 3DS. De game biedt een uitdaging voor iedereen en zou door zijn lage prijs niemand aan een aankoop mogen doen twijfelen.
Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om aan de slag te gaan met Mario and Donkey Kong: Minis on the Move? Dat kan, want de game is nu beschikbaar via de eShop van de 3DS.