Skip to main content

Mario en Luigi Dream Team

RPG om van te dromen.

Naast platformers, racing games en party games, is Mario ook nog een held in een ander genre, de RPG. Niet meteen wat je verwacht van onze besnorde held, maar toch is het zo. Wanneer je Mario en Luigi Dream Team speelt, is het niet het eerste avontuur dat vooral uit menu-gevechten bestaat. Nu zit de nieuwste telg er aan te komen, waarin we een wel heel speciale toer opgaan.

In Mario & Luigi: Dream Team zien we onze twee favoriete loodgieters het Pi'illo volk redden van de nachtmerries. Dat Pi'illo volk bestaat vooral uit kussens en schijnt in een droomwereld te leven. Die droomwereld wordt nu bedreigt door nachtmerries. Dus wat kunnen onze helden anders doen dan te hulp schieten? Het helpt ook dat Princess Peach voor de zoveelste keer ontvoerd is, dit keer door Antasma, die de droomwereld wil overnemen. Het lijkt wat vreemd om de bange Luigi te confronteren met zijn angstige dromen, maar al snel blijkt dat hij niet alleen ongelooflijk nuttig is, hij zal zelfs voor een groot stuk van de tijd de spelwereld bepalen.

In deze 3DS game kom je regelmatig een kussen tegen dat op de grond ligt. Eens Luigi zijn hoofd op dit kussen legt en gaat slapen, kom je in zijn dromen terecht. Daar gaat het spel meer de platform richting uit. Wat daarbij enorm van pas komt, is het feit dat je op het onderste scherm de slapende Luigi kan manipuleren. Het is zijn droomwereld, dus alles wat je met hem doet, heeft een effect op je omgeving. Hoe? Wel, hou je vast. Luigi wordt eerst onderdeel van de omgeving. Bijvoorbeeld, een palmboom. Wanneer je dan aan de snor van onze slapende held trekt, beginnen zijn bladeren te bewegen. Daarmee kan je Mario vastgrijpen, om hem naar een hoger stuk van de spelwereld te tillen. Om het kort samen te vatten; wanneer je in de droom van Luigi rondhuppelt, kan je door Luigi te manipuleren, ook het spel beïnvloeden.

Klinkt ingewikkeld, en dat is het ook. Maar het gaat enorm vlot, en voelt heel leuk aan. Deze interactie is maar het tipje van de ijsberg. Het moet gezegd, in typische Mario-stijl voelt deze game anders aan dan zijn soortgenoten. Zo gaan de gevechten door een menu, waar je een item kiest, of een aanval, en dan het slachtoffer. Om het leuk en spannend te houden, gaat echter geen enkele aanval vanzelf. De simpelste versie houdt in dat je op het juiste moment op de passende knop drukt om extra schade te doen. De leukste die ik zag? Met een soort sneeuwbal, gemaakt van Luigi's rollen. Jawel, er staat een rijtje kleine Luigis klaar die je door de 3DS rond te bewegen, kan oppikken. Zo maak je de bal zo groot mogelijk, om dan je vijand te verpletteren. En dat is nog maar de basis-aanval. In elk geval veelbelovend.

Dat is ook het woord dat ik op deze titel wil plakken. Veelbelovend. Het is leuk, het verhaal is vanaf het begin goed gevonden. De cutscenes zijn wat traag naar mijn smaak, maar dat heb je met RPG's wel vaker. Maar een gevecht dat zo'n glimlach op je gezicht kan brengen kom je zelden tegen. Vanaf 12 juli ligt hij in de winkel..

Lees ook dit