Skip to main content

Mario + Rabbids: Kingdom Battle - 5 dingen die je moet weten

Bwahrio.

Het is nog even wachten op het eerste soloavontuur van Mario op de Nintendo Switch. Maar treur niet, want voor die tijd kun je al met de besnorde loodgieter aan de slag. Mario + Rabbids: Kingdom Battle is een bijzondere samenwerking tussen enkele Nintendo- en Ubisoft-iconen. Nieuwsgierig? Hier lees je de vijf belangrijkste dingen die je over moet weten.

De Mario + Rabbids: Kingdom Battle review lees je alvast hier.

Samenwerking tussen Ubisoft en Nintendo

Geruchten over een Mario en Rabbids-RPG deden begin 2017 al de ronde. Toch is Mario + Rabbids: Kingdom Battle een van de grote verrassingen tijdens de E3 2017. Zo stelen niemand minder dan Yves Guillemot en Shigeru Miyamoto met hun grote speelgoedlaserguns de show.

De game wordt door Ubisoft Milan en Ubisoft Paris ontwikkeld, maar de teams hebben regelmatig contact met hun concullega's van Nintendo om de puntjes op de i te zetten. Mario + Rabbids: Kingdom Battle is na Just Dance 2017 trouwens de tweede Ubisoft-game op de Switch. Daarnaast zitten onder andere Just Dance 2018, Rayman Legends: Definitive Edition en Starlink: Battle for Atlas in de pijplijn.

Bekijk op YouTube

Mario x Rabbids crossover

In de game verkeert het vredige Mushroom Kingdom in een staat van anarchie nadat het door de Rabbids is overgenomen. Om orde in de chaos te scheppen, slaan Mario, Luigi, Yoshi en Princess Peach de handen ineen met een viertal Rabbids-lookalikes.

Hoewel de gameplay van de norm afwijkt en Ubisoft deze keer aan het roer van de ontwikkeling staat, gaat het in deze game vooral om de integratie van Rabbids in een Mario-wereld. Het kleurrijke Mushroom Kingdom is een feest van herkenning voor iedereen die met de Mario-games bekend is. Dat wordt nog eens versterkt door vertrouwde elementen zoals Goomba's, Brick Blocks en Warp Pipes.

Turn-based strategy à la XCOM

Mario + Rabbids: Kingdom Battle is een strategiegame met RPG-elementen. Turn-based gevechten vergelijkbaar met die van de XCOM-games eisen een groot deel van de gameplay op. Daarin neem je het gewapend met een lasergun in teams van drie tegen een of meerdere vijanden op. Je kunt naast schieten ook achter muren dekking zoeken of met behulp van je teamgenoten speciale moves uitvoeren.

De gevechten krijgen dankzij skill trees meer diepgang. Zo heeft elk personage andere wapens en vaardigheden die je kunt unlocken, met daartoe behorende sterke en zwakke punten. De game draait overigens niet alleen om gevechten. Zo verken je ook verborgen locaties waar je bekende gezichten tegenkomt, puzzels oplost en misschien wel op geheime schatkisten stuit.

Co-op op de bank

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Naast de singleplayer campaign bevat Mario + Rabbids: Kingdom Battle ook een aparte multiplayermodus. Daarin speel je samen met een vriend of vriendin challenges. Gewapend met een van de twee Joy-Cons of een Pro Controller bestuur je ieder een personage. Het gaat daarbij overigens om offline co-op.

Dezelfde engine als The Division

Ontwikkelaar Ubisoft maakt voor Mario + Rabbids: Kingdom Battle gebruik van de Snowdrop Engine. De engine is door Massive Entertainment ontwikkeld en in The Division geïntroduceerd, maar wordt ook voor South Park: The Fractured But Whole ingezet.

Voor iedereen die zijn twijfels heeft of de Switch wel krachtig genoeg voor de engine is: volgens een Ubisoft-medewerker hoef je je absoluut geen zorgen te maken. "We zijn eigenlijk verrast hoe makkelijk de ontwikkeling voor dit systeem is. Ik wil niet als een Nintendo-fan klinken, maar sinds we de Dev-Kit hebben, passen de Snowdrop Engine en Switch perfect bij elkaar."

Mario + Rabbids: Kingdom Battle is vanaf nu exclusief verkrijgbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer weten? Hier lees je alle Mario + Rabbids info die je moet weten.

Lees ook dit