Mass Effect: Andromeda multiplayer richt zich op de lange termijn
BioWare legt het uit.
Ontwikkelaar BioWare laat weten dat de multiplayer van Mass Effect: Andromeda gebaseerd is op diepgang, toegankelijkheid en langdurigheid.
De ontwikkelaar geeft aan geleerd te hebben van de multiplayermodus in Mass Effect 3 en de multiplayer in Mass Effect: Andromeda beter te willen verzorgen.
"Ondanks dat ik de multiplayer in Mass Effect 3 leuk vond, was ik geen fan van hoe deze bijvoorbeeld het verhaal veranderde. Verder was er niet veel reden om naar de multiplayer terug te keren."
"Toch speel je op een gegeven moment gewoon om het spelen. Op de lange termijn zat er geen voordeel aan het vaker spelen van de multiplayer. Dat willen we anders zien in Mass Effect: Andromeda", aldus hoofd-designer Ian Frazier.
Om dit aan te pakken, introduceert Mass Effect: Andromeda de Prestige XP. Deze experience points verdien je samen met je reguliere XP en leveren bonussen en beloningen op.
Ook kun je met in-game geld of via microtransacties nieuwe wapens en uitrusting kopen. Dat kan via de in-game winkel of de Blind Card Packs.
"Als je niet afhankelijk wilt zijn van de willekeurige kaarten, kun je ook vaste wapens kopen in de in-game winkel. Dat is natuurlijk niet verplicht.", aldu Frazier.
BioWare geeft aan naast de langdurigheid van de multiplayermodus ook de toegankelijkheid en de diepgang van de game aan te pakken.
"Het eerste wat spelers merken is hoe dynamisch de multiplayermodus is. Alles is gestroomlijnd, snel en er is een hoop actie. Ook de besturing is responsiever dan die in Mass Effect 3."
"We willen de multiplayermodus toegankelijk en dynamisch maken, maar toch genoeg diepgang bieden", aldus producer Fabrice Condominas.
Zo is de mobiliteit in Mass Effect: Andromeda anders ten opzichte van Mass Effect 3. Je kunt je nu namelijk middels een jetpack voortbewegen.
"De jetpack is geen permanente raket waarmee je eindeloos kunt rondvliegen. De levensduur van je jetpack is afhankelijk van je input", laat Condominas weten.
Ook werken de abilities anders ten opzichte van die in Mass Effect 3. Zo werkt Mass Effect: Andromeda met een cooldown per ability in plaats van een gezamelijke cooldown.
"Je kunt in een keer al je abilities inzetten of de juiste situatie afwachten. Op deze manier kun je strategisch te werk gaan en interessante combinaties maken", aldus Frazier.
Verder kun je je niet meer verstoppen op een en dezelfde plek om zo vijanden te weren. De AI heeft namelijk verschillende aanvalspatronen. Sommige vijanden dwingen je om dekking te zoeken terwijl andere je het open terrein in jagen.
Ook wil BioWare de multiplayer aan de singleplayer-campagne linken. Zo kun je het geld dat je verdient in de multiplayer gebruiken in de rest van de game. Daarnaast kun je bepaalde missies laten voltooien door je team, of dit zelf doen in de multiplayer.
Mass Effect: Andromeda wordt in de lente van 2017 verwacht. Onlangs gaf BioWare nog aan dat Mass Effect: Andromeda minder laadschermen heeft. Ook werd er een nieuw alienras in Mass Effect: Andromeda onthuld.
Meer over de game weten? Lees dan ons overzicht van alle Mass Effect Andromeda info die tot nu toe bekend is.