Skip to main content

Max & the Magic Marker (hands-on)

We tekenen ons een bult.

Videogames spelen is altijd al een interactieve ervaring geweest. De dingen die op je beeldscherm gebeuren vloeien meestal rechtstreeks voort uit de knoppen die jij op je controller of toetsenbord indrukt. De laatste jaren zijn er echter een paar titels opgedoken die het begrip interactiviteit naar een nieuw niveau hebben gebracht. Zo liet de PS3-klassieker LittleBigPlanet je op een ongelofelijk toegankelijke manier levels aanpassen en hing de gameplay in de DS-titel Scribblenauts volledig vast aan je eigen verbeeldingskracht.

Die laatste titel werd ontwikkeld door 5th Cell, een studio die eveneens verantwoordelijk is voor het meer dan vermakelijke Drawn to Life. Zoals de titel al doet vermoeden is het de bedoeling dat je als speler zelf als ontwerper aan de slag gaat door zelf personages, wapens en stukjes omgeving te tekenen. We gokken dat dit concept voor een groot stuk als inspiratie dienst deed tijdens het bedenken van Max & the Magic Marker, een titel die binnenkort verschijnt voor WiiWare.

Op een mooie dag zit hoofdpersonage Max, een tienjarige creatieve knaap, zich thuis wat te vervelen. Net op dat moment valt er een mysterieuze stift in zijn brievenbus, zonder enige aanleiding of verdere informatie. Max beslist om de stift eens uit te proberen op een blanco blad papier – als je je verveelt is elke afleiding goed genoeg – en tekent een monster. Tot zijn verbazing komt zijn zelfverzonnen gedrocht tot leven en springt het weg naar andere tekeningen die Max ooit gemaakt heeft. Mochten wij dit te zien krijgen zouden we meteen stoppen met het drinken van alcohol tijdens dode momenten, maar Max is duidelijk een stuk dapperder. Hij tekent zichzelf op hetzelfde stukje papier en gaat op die manier het monster achterna.

Als speler bestuur jij eigenlijk twee personages tegelijk. Aan de ene kant laat je de getekende Max rondlopen met je nunchuck, terwijl de Wiimote dienst doet om de magische stift ten alle tijden te controleren en te gebruiken. Met Max zelf zul je vooral naar voren moeten lopen en moeten springen, net zoals dat in elke traditionele 2D-game het geval is. Het is geen geheim dat de ontwikkelaar van dienst met Max & the Magic Marker een kleine hommage aan spellen uit het 16bit-tijdperk wil lanceren, al zorgt de aanwezigheid van de magische stift voor een nodige hedendaagse tint.

Je stift gebruik je namelijk om Max obstakels te laten overkomen, vijanden te verslaan en omgevingspuzzels op te lossen. Al snel kom je oog in oog te staan met een ravijn waarover Max onmogelijk kan springen. Zulke problemen moet je oplossen door met de Wiimote een lijn te tekenen die de twee uiteinden van de ravijn aan elkaar vastmaakt. Wanneer je dat gedaan hebt zal de getekende lijn een vaste materie worden en kun je met Max over je zelfgemaakte loopplank lopen. Dit trucje zul je meermaals moeten herhalen tijdens de eerste levels, maar later in het spel belooft het allemaal een stuk complexer te worden, zonder dat de puzzels ooit onmogelijk gaan lijken. Max & the Magic Marker is een game die een groot publiek zal aanspreken, maar de ontwikkelaar mikt voornamelijk op een wat jongere doelgroep.

Tekenen speelt met andere woorden een belangrijke rol binnen de gameplay van het spel. Verder dat lijnen trekken ging het in onze testversie echter niet. De moeilijkheidsgraad gaat lichtjes omhoog wanneer er weinig inkt in je stift zit. Deze tekenvloeistof verzamel je door zwevende balletjes te verzamelen doorheen het level. Max moet deze voortdurend verzamelen, en dat laat je hem doen door lijnen te tekenen waarmee hij ze kan bereiken. In elk level zitten ook enkele verborgen objecten verstopt die wat lastiger zijn om te bekomen. Hierbij is vaak wat meer denkwerk vereist en het opsporen van alle extra's maakt de totale speelduur dan ook wat langer. De ontwikkelaar vertelde ons dat een gemiddelde doorloop van het volledige spel zo'n drie uur in beslag zal nemen, wat niet bepaald lang is. Aan de andere kant hebben we het hier over een WiiWare-titel die voor een zachte prijs beschikbaar zal zijn, waardoor hierover klagen niet helemaal terecht is.

Max & the Magic Marker lijkt ons een vermakelijke WiiWare-game te worden voor jong en oud. Voorlopig waren de puzzels die wij te zien kregen nogal makkelijk, maar we konden al een glimp opvangen van wat meer complexe problemen waarbij je harder zult moeten nadenken. Grafisch weet de game zonder al teveel toeters en bellen een goede indruk achter te laten, al ondervonden we hier en daar nog wat problemen met de animatie van Max. Binnenkort gaan we aan de slag met de finale versie en laten we jullie zeker weten hoe het avontuur van Max afloopt.

Lees ook dit