Max Payne 3 Hands-on
Wij speelden hem!
Acht jaar, zolang is het alweer geleden dat we voor het laatst hebben mogen genieten van het dramatische en gewelddadige leven van Max Payne. De typische film noire held met cynische levensblik en dodelijke revolverhand is bij vele gamers nog steeds een favoriet. Het goede nieuws is dan ook dat Max Payne na bijna tien jaar terugkeert. Nog ouder, nog cynischer, nog dodelijker, maar wel in het zonnige Sao Paulo, Brazilië. Geluksvogel die ik ben, heb ik bij Rockstar een voorproefje gekregen en alvast een leveltje mogen spelen.
Na het zien van diverse trailers vrezen een hoop old school Max Payne fans voor het ergste. Nu Max Payne in Brazilië zit, wat blijft er dan nog over van de hele film noire stijl? Deze zorgen zijn begrijpelijk, maar na mijn speelsessie kan ik je zeggen dat, ondanks het zonnetje, de duistere sfeer en Max eigen cynische blik op het leven gehandhaafd blijven. Rockstar Games bewijst dat de film noire stijl niet gebonden hoeft te zijn aan één bepaalde plaats op de wereld. Dit is Max Payne, don't worry!
Max Payne 3 speelt zich tien jaar na de eerste twee games af en in die tien jaar heeft hij zijn jaren vooral gesleten in de kroeg waar hij naast alcohol ook leeft op busjes vol painkillers. Eindelijk krijgt hij een job aangeboden via een oude maat van de politie academie, en voor hij het weet raakt hij verwikkeld in een bloederige oorlog tussen verschillende machtige groeperingen.
Het level dat ik speel is een voetbalstadion in Sao Paulo. Max is daar samen met zijn maat Passos om losgeld af te leveren voor de ontvoerde vrouw van hun client. Natuurlijk gaat dit plan helemaal de mist in wanneer nog een andere groep zich met deze deal gaat bemoeien. Het resultaat: bloed en kogels, veel kogels.
"Verschillende wapens hebben ook daadwerkelijk een ander effect op de omgeving. Een vijand die dekking zoekt achter een hekje is lastig neer te knallen met je pistool, maar met een mitrailleur pomp je gewoonweg het hekje én je tegenstander vol lood."
Laat ik beginnen met de graphics. Ik heb het spel gespeeld op de Xbox 360 en ik ben onder de indruk van de mate van detail die Rockstar Games in de game verwerkt heeft. Qua stijl is er gekozen voor een filmische stijl met comic-achtige invloeden. De graphics zijn grauw en kleurrijk tegelijk wat bijdraagt aan de keiharde sfeer die in de game heerst. Je ziet duidelijk de lijnen in de gezichten, de aderen in de armen en grijze haren in Max zijn kapsel. Cool is dat James McCaffrey - de iconische stem van Max - deze keer niet alleen de stem van de hoofdrolspeler heeft verzorgd, maar ook model heeft gestaan voor het personage van Max. Tof hieraan is dat Max Payne niet een standaard supergespierde über-dude is, maar een normale droevige man van middelbare leeftijd met een klein buikje die toevallig vreselijk goed kan schieten.
Waar ik ook onder de indruk van ben, zijn de geloofwaardige physics die in de game verwerkt zijn. Verschillende wapens hebben ook daadwerkelijk een ander effect op de omgeving. Een vijand die dekking zoekt achter een hekje is lastig neer te knallen met je pistool, maar met een mitrailleur pomp je gewoonweg het hekje én je tegenstander vol lood. Het meest gecharmeerd ben ik van de realistische animaties van de personages in de game. In Max Payne ga je geen belachelijke 'rag-doll' vijanden vinden die spontaan aan yoga doen wanneer je ze hebt neergeknald. Om de realistische animaties te bewerkstelligen heeft Rockstar Games twee engines gecombineerd: haar eigen RAGE engine en de Euphoria Engine. Het resultaat mag er zijn hoewel je wel zelf een pijnlijk gezicht zal trekken wanneer jouw kogel in slow-motion het kruis van je tegenstander doorboort.
En hier kom ik uiteraard op het meest kenmerkende aspect van de Max Payne games: Bullet Time. Uiteraard zit Bullet Time weer verwerkt in dit derde deel. Sterker nog, de Bullet Time effecten vormen de ruggengraat van de gameplay in Max Payne 3. Je hebt je gebruikelijke Bullet Time meter die volloopt naarmate je vijanden afknalt, maar je hebt ook 'Shootdodge'. Met Shootdodge spring je op dramatische wijze opzij, naar voren of naar achteren waarmee je in een 'gratis' Bullet Time zone terecht komt. Op die manier kun je dus tijdens je sprong flink wat slachtoffers maken. Echter moet je wel oppassen dat je tijdens je dodge niet ergens tegenop botst, want dan is de slow-motion modus onmiddellijk voorbij. Ook moet je oppassen waar je naartoe duikt, want je kunt rustig van een brug 'af-dodgen'. Shootdodge is vooral handig om vijanden om de hoek op spectaculaire wijze naar het hiernamaals te knallen.
"Voor het eerst in de serie bevat de game een cover-systeem. Dekking zoeken is misschien leuk en relatief veilig, maar de kern van de gameplay ligt niet op tactisch dekking zoeken en vijanden één voor één uitschakelen. Maaien zal je in deze actie-schooter!"
Net als in de eerdere games geneest Max Payne niet vanzelf. Hij is en blijft afhankelijk van painkillers. Daar zijn er op zich genoeg van te vinden, maar je moet je voorraad wel in de gaten houden. Er zijn meer kogels en wapens dan painkillers. Een toffe feature is 'Last man standing'. Wanneer Max een fataal schot incasseert en hij heeft nog medicijnen over dan valt hij naar achteren in slow-motion. Je hebt op dat moment de tijd om je belager compleet aan gort te schieten. Lukt je dat, dan blijft Max leven met een beetje levensenergie over. Dit geintje kost je wel een busje painkillers natuurlijk. Dat dan weer wel. Ook gaaf is overigens dat Max na een val of sprong op de grond blijft liggen en dat je vanaf daar elke richting op kan schieten die je maar wilt. De animaties die hiermee gepaard gaan, zijn ook weer bijzonder realistisch.
Voor het eerst in de serie bevat de game een cover-systeem. Max kan dus dekking zoeken achter muren, kisten en dat soort zaken. Dit systeem werkte tijdens mijn speelsessie erg goed en gaf me af en toe de ruimte om zicht te krijgen op de hectische situatie die voor mij lag. Vergis je echter niet. Max Payne 3 is een actie-shooter waarbij je veel van Shootdodge en Bullet Time gebruik moet maken om je door de levels heen te slaan. Dekking zoeken is leuk en relatief veilig, maar de kern van de gameplay ligt niet op tactisch dekking zoeken en vijanden één voor één uitschakelen. Maaien zal je!
Max Payne 3 kent verschillende besturingsmodi. Zo kun je elke vorm van 'aim-assist' uitschakelen zodat je helemaal zelf bepaalt waar je schiet. Dit is een modus die goed tot z'n recht zal komen met een muis en toetsenbord, maar voor een gamepad is dit niet weggelegd. Vervolgens heb je twee soorten aim-assist: Hard Lock en Soft Lock. Hard Lock laat Max automatisch richten op de torso van een tegenstander. Alles wat je hoeft te doen in dat geval is je wapen te richten en te knallen. Er is alleen wel een nadeel. Sommige vijanden dragen bescherming en zijn kwetsbaarder op andere plekken dan de torso. Met Hard Lock heb je dus meer kogels nodig om daar doorheen te schieten. Het beste van twee werelden is Soft Lock. Hiermee richt je automatisch op een vijand, maar heb je nog wel de mogelijkheid om je schot te 'finetunen'. Een tikje naar boven voor een headshot, of misschien vind je het leuker om je vijand in zijn been te raken. Mijn voorkeur ging duidelijk uit naar Soft Lock.
Zoals ik gezegd heb, is de game grafisch erg mooi en gedetailleerd. Nog mooier wordt het voor de PC-gamers onder ons. Een apart team is namelijk gezet op de PC-versie van Max Payne 3. PC-gamers krijgen dus geen schaamteloze port voorgeschoteld. De PC-versie zal DirectX 11 ondersteunen, terwijl de console-versies niet verder gaan dan DirectX 9. De PC-versie zal naar verwachting dus ook veel en veel mooier zijn. Enige nadeel is dat de PC-versie twee weken ná de console-versie uitkomt.
Van wat ik tot nu toe heb gezien, ben ik razend enthousiast over Max Payne 3. De game is grauw, heeft ballen, sfeer en het spektakel laat je zitten op het puntje van je stoel. Ik mag nog geen definitieve conclusies trekken, maar ik zal heel verbaasd zijn als deze game in onze review geen topscore gaat krijgen!
Max Payne 3 verschijnt 18 mei 2012 op PS3 en Xbox 360. Op 1 juni volgt de PC-release.