Veel info over de Xbox One
TL;DR? Deels bevestigde feiten, deels overgebleven onduidelijkheden.
De Xbox One is deze week aangekondigd. Welke aspecten van Microsofts aankomende console zijn inmiddels bekend en waarover heerst nog onduidelijkheid?
Om het kort samen te vatten: de Xbox One lijkt niet op een toegewijde gameconsole. De Xbox One krijgt en speelt games maar het apparaat legt even grote nadruk op vrijetijdsbesteding als televisie en muziek. Microsoft zet haar zinnen op een prominente aanwezigheid in de woonkamer. Hiermee concureert het bedrijf met Apple en Valve's Steam Box. Op het internet lijken veel fans teleurgesteld in het weinige nieuws omtrent games.
Trek echter nog geen overhaaste conclusies: de Electronic Entertainment Expo (kortweg E3) 2013 begint op 11 juni. Microsoft heeft al gezegd aankondigingen voor dit grote evenement te bewaren. Larry Hyrb ('Major Nelson', Xbox Live directeur programmering) vertelt dat "[hardcore gamers] ongetwijfeld gaan genieten van de E3" en dat Microsoft hier komt met "games, games, games!" Schrijf de game-kant van de Xbox One dus niet direct af. Het feit blijft immers dat de Xbox One gewoon spellen afspeelt. Het bedrijf heeft games niet uit het oog verloren maar kijkt naar een bredere markt.
De weken voor de onthulling van de Xbox One gingen veel geruchten de rondte. Microsofts aankomende machine zou bijvoorbeeld tweedehands spellen blokkeren en altijd online moeten zijn. Hoewel deze geruchten tijdens de presentatie van dinsdag niet werden aangekaart, is de industrie inmiddels wat wijzer.
Accounts op dezelfde Xbox One kunnen dezelfde game disc afspelen. Op verschillende consoles is een betaling vereist.
Tweedehands spellen: Grote verwarring ontstond over de vraag of de Xbox One tweedehands spellen leest. Eerdere geruchten zeiden van niet maar na de officiële onthulling deden tegenstrijdige uitspraken de rondte. Phil Harrison van Microsoft probeerde de zaak op te helderen. Hij sprak eerst over 'digitale toestemming', een functie die meerdere gebruikers toegang verleent aan of blokkeert tot data op de Xbox One. De aankomende console kopieert gamedata naar de harde schijf - de game disc is dus, na het kopiëren, niet meer nodig om een game te spelen. Elke Xbox One account heeft de mogelijkheid een spel te spelen zolang deze digitale toestemming heeft gekregen. Zo kunnen bijvoorbeeld broer en zus dezelfde game spelen op dezelfde Xbox One op hun eigen accounts.
Maar wat als het spel (i.e., de game disc) in een andere Xbox One wordt gestopt, zoals bij het bezoeken van vrienden of de aanschaf van een tweedehands spel? "Ik kan [met mijn disc] bij jou langskomen, het spel in jouw console stoppen, inloggen op mijn account en dan spelen we het spel," zegt Harrison. "De data staan dan [ook] op jouw harde schijf. Als ik naar huis ga en de disc meeneem - of bij jou laat - en je wil verder spelen [op je eigen account], dan moet je voor dat gebruik betalen. De data staan al op je harde schijf - je hoeft enkel in onze [online] winkel het spel te kopen en het is meteen beschikbaar [op jouw profiel]. De data op de game disc kan ik met iedereen delen maar om het te spelen op verschillende accounts, moeten we het spel wel allebei bezitten. Dit is niet anders dan hoe discs tegenwoordig werken."
De Microsoft medewerker ging dieper in op het tweedehands verkopen van Xbox One-spellen, hetzij particulier of via een winkel. "We maken een systeem waarbij je de digitale data van een gespeelde spel in kan wisselen bij winkels. De details onthullen we niet nu maar binnenkort vertellen we hierover meer." Het is mogelijk dat Microsoft dit systeem nog aan het uitwerken is, of wellicht winkelketens zoekt die hier partner in willen worden.
De Xbox One heeft verbinding met internet nodig, echter niet continu.
Altijd online: Een ander hardnekkig gerucht was dat de nieuwe Xbox een constante internetverbinding nodig zou hebben om te functioneren. De Xbox One heeft wel een verbinding met het internet nodig maar de console hoeft niet constant online te zijn. "Ik wil het onderwerp niet begatelliseren want mensen hebben hier sterke gevoelens bij. Ik verwacht echter dat gebruikers snel inzien dat de meest plezierige ervaringen op de Xbox One de online gebeurtenissen zijn. Ik denk dat de consument vreest voor een scenario waar het internet enkele minuten of een aantal uur wegvalt. Wij kunnen van onze kant al deze verbindingen verwerken."
Het is niet verwonderlijk dat Microsoft haar online functionaliteiten aanprijst. Dit doet Sony met de PlayStation 4 ook. Maar in hoeverre een internetverbinding nodig blijkt, is nog steeds onduidelijk. De uitspraak van Harrison lijkt in lijn met de (niet bevestigde) berichten dat de Xbox One in de afgelopen 24 uur verbinding met het internet moet hebben gehad om te functioneren. Toch moeten we afwachten op officieel bericht van Microsoft voordat we hier het fijne van weten.
Hardcore gamers krijgen "games, games, games" te zien op de E3 2013.
Interne harde schijf & backwards compatibility: Gebruikers kunnen de interne harde schijf van de Xbox One niet zelf vervangen, bevestigt Microsoft. De USB 3.0 poorten stellen de consument echter in staat om de console via externe schijfruimte uit te breiden. Zoals eerder vermeld is de Xbox One niet backwards compatible. Naast Xbox 360 spellen en Xbox Live Arcade spellen kan je echter ook geen Xbox 360 accessoires (e.g., controllers) gebruiken op de aankomende console. Microsoft laat in een verklaring weten dat dataverkeer tussen console en bijvoorbeeld controller met hoge snelheid gebeurt. Deze snelheden zijn onmogelijkis met technologisch verouderde Xbox 360 controllers. Bovendien moet de Kinect sensor controllers waarnemen. Ook dit is enkel mogelijk met de Xbox One controllers.
Kinect: De Kinect microfoon staat altijd aan om gesproken commando's te herkennen, meldt John Link (hardware programma manager). Zo kan de Xbox One opstarten (of afsluiten) met je stem. In deze staat vaan laag energieverbruik ("wake on voice" genoemd) 'luistert' de Xbox One enkel naar specifieke commando's. Het opgevangen signaal stroomt dan door naar de console voor bevestiging en start dan op.
Link benadrukt dat Microsoft privacy belangrijk acht. "De nieuwe Kinect zoekt enkel naar specifieke uitspraken zoals 'Xbox on'. We beseffen dat onze consumenten strenge privacyregelementen willen en verwachten. Microsoft heeft meer dan tien jaar ervaring met privacybescherming.