Meest opvallende gamereleases van 2015
Het wordt een mooi gamejaar!
Heb je nog goede voornemens voor het nieuwe jaar? Eurogamer Benelux heeft ze in ieder geval wel: nog meer gamen! 2015 zit weer boordevol interessante titels. Aangezien je gemakkelijk door de bomen het bos niet meer ziet, hebben we daarom een selectie gemaakt van de meest opvallende games die officieel voor 2015 zijn aangekondigd. Daar gaan we!
Evolve
Releasedatum: 10 februari 2015
Platform(s): pc, PlayStation 4, Xbox One
Wat: De ontwikkelaar van de Left 4 Dead-serie komt met een nieuwe coöperatieve shooter.
Waarom wel: Vier hunters en één monster bieden een originele variant op een eeuwenoud kat-en-muisspel.
Waarom niet: Uitstel en een niet al te vlekkeloze alfa zijn meestal slechte voortekenen.
Total War: Attila
Releasedatum: 17 februari 2015
Platform(s): pc, Mac
Wat: In de nieuwste Total War-game zaaien Attila en de Hunnen dood en verderf.
Waarom wel: Er zijn nieuwe strategische elementen zoals burgers, verwoestingen van nederzettingen en dynamische branden. Daarnaast maken stambomen en skill trees hun rentree in de serie.
Waarom niet: De game heeft wel erg veel weg van Barbarian Invasion; de eerste uitbreiding van Rome: Total War.
The Order: 1886
Releasedatum: 20 februari 2015
Platform(s): PlayStation 4
Wat: The Order: 1886 is een third-person shooter van de (portable) God of War-makers en komt exclusief voor de PlayStation 4 uit.
Waarom wel: De grimmige setting van een alternatief Victoriaans Londen en ook nog eens met ontzettend mooie graphics beloven veel goeds.
Waarom niet: De eerste grote consolegame van een studio die tot nu toe alleen handheldgames ontwikkelde. Als dat maar goed gaat!
Battlefield Hardline
Releasedatum: 19 maart 2015
Platform(s): pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
Wat: DICE en Visceral slaan de handen ineen en brengen een nieuwe Battlefield in een andere setting uit.
Waarom wel: Na een buggy Battlefield 4 en het uitgekauwde militaire thema kan de 'cops versus criminals' voor de nodige nieuwe elan zorgen.
Waarom niet: In de bèta's had de shooter meer weg van een mod op Battlefield 4 dan van een volwaardige game.
Project CARS
Releasedatum: 20 maart 2015
Platform(s): pc, PlayStation 4, Xbox One
Wat: Na een succesvolle Kickstarter-campagne brengt de onafhankelijke ontwikkelaar Slightly Mad Studios een eigen racegame uit.
Waarom wel: Op grafisch gebied misschien wel de mooiste game van dit moment. Daarnaast heeft de studio met Need for Speed: Shift op positieve wijze diens passie voor realistische rijervaringen getoond.
Waarom niet: De racesimulatie is alleen weggelegd voor hardcore raceliefhebbers. Het kan qua content ook niet tippen aan de Gran Turismo- en Forza Motorsport-games.
Bloodborne
Releasedatum: 25 maart 2015
Wat: De nieuwe actie-RPG van Hidetaka Miyazaki, het brein achter Demon's Souls en de eerste Dark Souls. Een game waarbij de focus dit keer ligt op aanvallen, in plaats van verdedigen.
Waarom wel: Omdat het van de maker van de eerste twee Souls-games is, de games die eigenhandig het gamelandschap veranderden. Flikt Myazaki het met Bloodborne weer?
Waarom niet: Er bestaat een kans dat Bloodborne niet kan tippen aan de Souls-games maar er wel in alles op lijkt.
Mortal Kombat X
Releasedatum: 14 april 2015
Platform(s): pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
Wat: Scorpion en consorten keren voor de tiende keer terug met wederom een flink aantal fatalities.
Waarom wel: Er zijn naast nieuwe vechters dit keer drie unieke vechtstijlen per personage. Maar vooral door het gebrek aan fighters op de huidige generatie consoles is de game zeer welkom.
Waarom niet: Het nieuwe klassensysteem kan er voor zorgen dat de game uit balans raakt.
The Witcher 3: Wild Hunt
Releasedatum: 19 mei 2015
Platform(s): pc, PlayStation 4, Xbox One
Wat: De mythische Wild Hunt zijn de Northern Kingdoms binnengevallen. Aan de witharige Geralt en zijn vrouwelijke sidekick Ciri de taak de nodige demonen en ander gespuis met een zwaard te doorklieven.
Waarom wel: Eindelijk een open wereld. Volgens ontwikkelaar CD Project Red is de omgeving 35 keer zo groot als The Witcher 2: Assassins of Kings en 20% groter dan The Elder Scrolls V: Skyrim.
Waarom niet: Weet na het overdonderende Dragon Age: Inquisition het derde deel in The Witcher-serie nog wel te verrassen? Tevens is het verontrustend dat de game al twee keer is uitgesteld.
Batman: Arkham Knight
Releasedatum: 2 juni 2015
Platform(s): pc, PlayStation 4, Xbox One
Wat: Rocksteady neemt het roer weer in handen voor het laatste deel in hun Arkham-trilogie.
Waarom wel: De ontwikkelaar zet als belangrijkste troef de epische Batmobile in waarmee je voor het eerst zelf door Gotham City kan scheuren.
Waarom niet: Batman zonder The Joker is als Star Wars zonder Darth Vader of Harry Potter zonder Voldemort.
Yoshi's Woolly World
Releasedatum: voorjaar 2015
Platform(s): Wii U
Wat: De jongste telg in de serie die begon met Super Mario World 2: Yoshi's Island.
Waarom wel: De artstyle spreekt erg tot de verbeelding. Alles is van wol, net zoals Kirby's Epic Yarn.
Waarom niet: Voorloper Yoshi's New Island was vooral slaapverwekkend en kwam met te weinig eigen ideeën. Is Woolly World minder voorspelbaar?
Dead Island 2
Releasedatum: tweede kwartaal 2015
Platform(s): pc, PlayStation 4, Xbox One
Wat: Niet Techland maar ontwikkelaar Yager Development is dit keer verantwoordelijk voor de sequel van Dead Island. Het verhaal speelt zich af op diverse iconische locaties in het zombie-overgoten Californië
Waarom wel: De Unreal Engine 4, een crafting systeem voor wapens, vier verschillende klassen en tot acht spelers in de multiplayer: er wordt van alles uit de kast getrokken om ondoden slachten tot een ware kunst te verheffen.
Waarom niet: Het eerste deel kende veel tekortkomingen en ook Escape Dead Island is niet om over naar huis te schrijven. Hoe lang weet de zoveelste zombiegame te boeien?
Splatoon
Releasedatum: tweede kwartaal 2015
Platform(s): Wii U
Wat: Splatoon is een multiplayer-shooter voor de Wii U, waarbij je elkaar bestookt met gekleurde verf.
Waarom wel:De game is een first-party titel van Nintendo, dus kwaliteit staat voorop. Daarnaast zit er een jong team ontwikkelaars bovenop, die hun creativiteit de vrije loop mochten laten.
Waarom niet: Er is een singleplayer-modus, maar houd er rekening mee dat je er mogelijk pas de meeste lol mee hebt als je geregeld vrienden over de vloer krijgt.
Mario Maker
Releasedatum: eerste helft 2015
Platform(s): Wii U
Wat: Zoals de naam doet vermoeden maak je in Mario Maker je eigen Mario-levels, onder meer gebaseerd op Super Mario Bros. 3 en New Super Mario Bos.
Waarom wel: Je kan de levels zo moeilijk maken als je zelf wilt en ze vervolgens delen, en dat kan hilarische taferelen opleveren.
Waarom niet: Hoe lang blijft het leuk?
Kirby and the Rainbow Paintbrush
Releasedatum: tweede helft 2015
Platform(s): Wii U
Wat: Het vervolg op de Nintendo DS-game Kirby's Canvas Curse is volledig uit klei gemaakt. Loods Kirby naar het einde van het level door lijnen te tekenen op de GamePad.
Waarom wel: Weer een Nintendo-game die opvalt door zijn unieke uiterlijk. Bovenal maakt de game volop gebruik van de GamePad en dat geeft de Wii U nu net zijn meerwaarde.
Waarom niet: Als het alleen blijft bij tekenen van lijnen, dan wordt de gameplay misschien te passief om lang te blijven boeien.
Until Dawn
Releasedatum: tweede helft 2015
Platform(s):PlayStation 4
Wat: Until Dawn is een horrorgame van Supermassive Games, waarin je over het lot beslist van acht speelbare personages dat op de hielen wordt gezeten door een seriemoordenaar.
Waarom wel: Personages die door jouw toedoen sterven, zijn voor altijd weg. Net als in Heavy Rain kan dat nagelbijtend spannende situaties opleveren.
Waarom niet: Wellicht zijn de keuzes slechts schijn en staat er te veel van tevoren vast. Until Dawn ontaardt dan in een saaie opeenstapeling van quick time events.
Halo 5: Guardians
Releasedatum: najaar 2015
Platform(s): Xbox One
Wat: In de Reclaimer Saga pakt het nieuwste deel in de Halo-serie de draad op waar Halo 4 is gebleven.
Waarom wel: Halo 4 haalde het maximale uit de Xbox 360. Met een krachtigere Xbox One en volledig nieuwe engine kan 343 Industries wederom de grenzen verleggen.
Waarom niet: De singleplayer van Halo 4 was erg kort en voegde uiteindelijk maar weinig toe aan het grotere plaatje. Blijft het verhaal zo langzamerhand nog te volgen?
Star Wars: Battlefront
Releasedatum: najaar 2015
Platform(s): pc, PlayStation 4, Xbox One
Wat: Star Wars: Battlefront is een reboot van de gelijknamige game uit 2004.
Waarom wel: Battlefield-studio DICE is verantwoordelijk voor de ontwikkeling. Met de Frostbite 3-engine kunnen we hopelijk grootschalige gevechten op het Star Wars-slagveld verwachten.
Waarom niet: De game moet rondom de release van de nieuwe Star Wars-film aan het einde van het jaar klaar zijn. Met die deadline is het maar de vraag of dat de kwaliteit van de game ten goede komt.
Uncharted 4: A Thief's End
Releasedatum: 2015
Platform(s):PlayStation 4
Wat: Het is de vierde Uncharted! En het is ook de laatste Uncharted, als we Naughty Dog mogen geloven.
Waarom wel: Uncharted 4: A Thief's End wil je op grafisch gebied van je sokken blazen. Het wordt de game die je aan je vrienden laat zien, om ze over te halen ook een PlayStation 4 te kopen. Naughty Dog levert consequent hoogstaande kwaliteit.
Waarom niet:De gameplay die tot nu toe is getoond, is erg sober voor een Uncharted-game. Na vier voorgaande delen (vergeet Golden Abyss immers niet) is een jungle als setting wel erg uitgekauwd.
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Releasedatum: 2015
Platform(s): pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
Wat: In het tweede deel van de tweeluik Metal Gear Solid V beland je als Snake a.k.a. Big Boss in Afghanistan ten tijde van de Koude Oorlog.
Waarom wel: Naast dat Hideo Kojima's games op audiovisueel vlak altijd tot in de puntjes verzorgd zijn, brengt de open wereld veel nieuwe mogelijkheden op de stealth-gameplay.
Waarom niet: Dertig euro voor een veredelde demo (Ground Zeroes) heeft een bittere nasmaak achtergelaten.
Fable Legends
Releasedatum: 2015
Platform(s): Xbox One
Wat: Je keert in deze Xbox One-exclusieve titel terug naar Albion, maar dan vierhonderd jaar voor de andere games uit de serie.
Waarom wel: De game krijgt met vier Heroes tegen één Villian een andere benadering en draait dus veel meer om coöperatieve gameplay.
Waarom niet: Zitten de fans wel te wachten op zo'n drastische verandering? Zeker gezien geestelijk vader Peter Molyneux dit keer zelf niet aan het roer staat.
The Legend of Zelda voor Wii U
Releasedatum: 2015
Platform(s): Wii U
Wat: De eerste volledig nieuwe The Legend of Zelda-game sinds Skyward Sword keert terug naar de roots en gooit Hyrule helemaal voor je open.
Waarom wel: Nadat de serie je telkens meer bij het handje hield, mag je het nu lekker zelf uitvogelen. Je mag helemaal zelf bepalen waar je heen gaat en dat past bij een avontuur als dat van Zelda.
Waarom niet: De open spelwereld kan een valkuil zijn voor de focus van het verhaal. Eindeloos verdwaald zijn als in de eerste The Legend of Zelda ligt op de loer.
Quantum Break
Releasedatum: 2015
Platform(s): Xbox One
Wat: Alan Wake-studio Remedy Entertainment komt met een exclusieve Xbox One-titel, waarin een experiment met tijdreizen behoorlijk uit de hand loopt.
Waarom wel: Tijd manipuleren verveelt nooit. Daarnaast combineert de ambitieuze third-person shooter gameplay met afleveringen van de bijgeleverde televisieserie.
Waarom niet: De game valt en staat met de kwaliteit van het script van de televisieserie. Een gouden combinatie, of werkt het niet?
Just Cause 3
Releasedatum: 2015
Platform(s): pc, PlayStation 4, Xbox One
Wat: Na vijf jaar keert Rico Rodriguez terug voor een nieuw deel in Just Cause-serie. Zijn doel: door zoveel mogelijk chaos te creëren het fictieve eiland Medici van dictator Di Ravello te verlossen.
Waarom wel: Het wordt weer de oude vertrouwde formule van over de top actie waarbij niets te gek lijkt en alles kapot kan. Naast de grappling hook en parachute maakt nu ook de wingsuit zijn opmaking.
Waarom niet: Tot teleurstelling van de fans krijgt de open wereld action-adventure game bij de lancering geen officiële multiplayer-modus.
Xenoblade Chronicles X
Releasedatum: 2015
Platform(s): Wii U
Wat: In deze Japanse role-playing game struin je de wereld af naar monsters om ze in je mechsuit een gigantisch pak slaag te geven.
Waarom wel: Xenoblade Chronicles was een topper op de Nintendo Wii, maar werd beperkt door de capaciteiten van de console. Je mag er vanuit gaan dat in de spirituele opvolger op de Nintendo Wii U nu alle remmen worden losgegooid.
Waarom niet: In een spelwereld minstens vijf keer zo groot als de vorige game kan de grote focus op sidequests ervoor zorgen dat je het verhaallijn al snel uit het oog verliest.
Tom Clancy's The Division
Releasedatum: 2015
Platform(s): pc, PlayStation 4, Xbox One
Wat: Op Black Friday legt een pandemie de kwetsbaarheid van de Amerikaanse samenleving bloot. Aan jou de taak als onderdeel van een geheime elite-eenheid orde te scheppen in het distopische New York City.
Waarom wel: De open wereld third-person shooter met MMORPG-elementen kan zeer verslavend uitpakken. Daarnaast zijn de games gebaseerd op de verhalen van wijlen Tom Clancy altijd van een hoog niveau.
Waarom niet: Een maatschappij die in chaos vervalt na een virusuitbraak: het is niet bepaald het meest originele verhaal die we in tijden hebben gehoord.