Skip to main content

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain geeft je alle vrijheid in sluipen en schieten

Het langverwachte hoofdgerecht na voorafje Ground Zeroes.

Wat kun je allemaal binnen twee uurtjes doen? Met dank aan Konami in ieder geval een game uitspelen. Ruim binnen die tijd rollen namelijk de credits van Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes over je scherm. En als je een beetje je best doet, lukt dat ook wel binnen één uur. Het eerste deel van de tweeluik is niets meer dan een veredelde demo. Maar wel een solide demonstratie die absoluut naar meer smaakt en je alvast warm maakt voor Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain.

In Ground Zeroes heb je al kunnen proeven van wat je in The Phantom Pain kunt verwachten. Als Big Boss word je midden in de nacht aan de rand van een militair gevangenenkamp op Cuba gedropt. Terwijl de regen met bakken uit de hemel komt, verken je met je verrekijker Camp Omega en markeer je vijandelijke doelen. Het biedt uiteindelijk de ideale speelplaats om als speciaal getrainde soldaat je infiltratievaardigheden te testen. Sluip als een dief in de nacht langs soldaten, klim in de achterbak van een legertruck of leg iedereen één voor één om met een welgemikt schot tussen de ogen. Ongeduldig? Dan kruip je achter het stuur van een gepantserd voertuig en richt je de nodige ravage aan.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain wordt een stuk minder lineair dan je van zijn voorgangers gewend bent. Zo beslis je om te beginnen zelf in welke volgorde je missies doorloopt. Deze selecteer je net zoals in Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes vanuit het menu. Nieuw is echter Free Roam. Hierin ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Wanneer je echter een missie uitvoert, dien je wel binnen een specifiek missiegebied te blijven. Er zit dus wel een kleine 'maar' aan deze vrijheid.

Bekijk op YouTube

Dat is overigens niet het enige waaruit in het menu je kunt kiezen. Vizier, demper, magazijn, laser of een leuk roze legerprintje: je kunt vanalles aan je wapens customizen. Als je volledige uitrusting naar wens is, selecteer je vervolgens een buddy en een voertuig. Je hebt ook de keuze uit een aantal tijdstippen om je in vijandelijk gebied af te laten zetten. Sommige situaties lenen zich namelijk beter om nog voor de ochtendgloren af te werken.

Je wordt in Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain dus niet helemaal aan je lot overgelaten. Je hebt de mogelijkheid om de hulp van een van je vier buddies in te roepen. Zo is er de schaars geklede schoonheid Quiet die dankzij enkele bovennatuurlijke krachten altijd met haar sniper op de loer ligt. Witte knol D-Horse is handig om vrij onopvallend grote afstanden af te leggen, terwijl de gepantserde mech D-Walker er vooral voor het grove geschut is. Tot slot is er de trouwe viervoeter D-Dog die je voor verkenning en afleiding inzet. Met authentiek ooglapje overigens, want zo baasje, zo hond.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Met je plan van aanpak ben je dus al bewust bezig met de voorbereiding van je missies, die je vervolgens op verschillende manieren kunt ingaan. Tijdens de E3 van 2015 toont Konami alternatieve tactieken om ergens in de desolate omgeving nabij Kabul een Spetnaz-commandant te elimineren. Zo ligt Big Boss eerst minutenlang op een duin zand te happen en loert hij geduldig door het vizier van zijn sniper rifle. In een andere voordracht maakt hij per helikopter een bombastische entree waarbij de protagonist alles en iedereen aan gort schiet. IJzeren discipline of rigoureuze actie? Het doel heiligt in ieder geval de middelen.

De bovenstaande stealth- en actie-exposés zijn twee uitersten. Ergens daar tussenin zijn nog talloze andere methodes om vijanden te slim af te zijn. Out of the box denken door in een kartonnen doos te kruipen is inmiddels een traditie in de serie geworden. Een van de nieuwe speeltjes van Big Boss is de Active Decoy: een opblaasbare replica van zichzelf inclusief stemgeluiden om vijanden af te leiden. Daarnaast heeft Snake een bionische arm waarmee je vijanden verlamt of als bestuurbare raket gebruikt.

In de open wereld van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain drukken ook de omgeving en het weer hun stempel op de gameplay. De open zandvlaktes van Afghanistan vragen om een hele andere benadering dan de dichtbegroeide jungles van Afrika. Daarnaast heeft de game voor het eerst in de serie dynamische weersomstandigheden waarbij dag en nacht elkaar afwisselen. Maar ook een woedende zandstorm of hevige stortbui kan ineens oplaaien. Wil je echter graag onvoorziene omstandigheden als dit ontglippen, dan steek je een dikke sigaar op en spoel je versneld de tijd vooruit.

Kojima zet dus de schop in de serie waarbij de open wereld en bijkomende vrijheid het meest in het oog springen. Je beschikt in dit deel over een ruim assortiment aan wapens, gadgets, voertuigen en strijdmakkers. Voor je de eerste stap op de grond hebt gezet, heb je onbewust al een plan van aanpak uitgestippeld. Verschillende missies, verschillende stijlen. En samen met de dynamische omgeving biedt dat een interessante kijk op vermoedelijk de laatste Metal Gear Solid-game van de grootmeester zelf.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain komt op 1 september uit op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

Lees ook dit