Metal Gear Solid V: The Phantom Pain officieel aangekondigd
Ground Zeroes en The Phantom Pain samen, trailers, Hideo Kojima maar geen David Hayter.
Hideo Kojima heeft tijdens de Game Developers Conference 2013 Metal Gear Solid V aangekondigd, het nieuwe deel in zijn populaire serie sluipspellen (stealth). De baas van Kojima Productions praatte uitvoerig over het spel en toonde zowel een trailer als een gameplay video.
Kojima legde, samen met Jideki Sasaki (CG art director), Junji Tago (technical director) en Masayuki Suzuki (lighting artist), enkele zaken uit over het MGS spel. Het meest opmerkelijke nieuws is dat Metal Gear Solid: Ground Zeroes en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain samen Metal Gear Solid V zijn -- Ground Zeroes vormt een proloog voor The Phantom Pain.
Het spel vindt plaats na Metal Gear Solid: Peace Walker. Snake (de man die later bekend wordt als Big Boss) ontwaakt uit een lange coma en hij moet uit het ziekenhuis ontsnappen. Tijdens de gameplay demonstratie is te zien hoe hij hulp krijgt van een karakter wiens gezicht omwikkeld is door verband. Hij noemt zichzelf Ishmael. Keifer Sutherland, bekend uit televisieserie 24, verzorgt de stem voor Ishamel. Snake heeft een prothese aan zijn linkerarm en kan zijn benen niet gebruiken vanwege zijn langdurige coma. Hij dient kruipend te ontsnappen. Eenmaal aangekomen bij de lift, zien Snake en Ishmael een gedaante opstijgen en in het plafond verdwijnen. Even later ontploft de liftdeur. Een vooralsnog onbekend persoon stapt te midden de vuurzee uit en staat imposerend boven de versuft Snake. Daarna verdwijnt hij. Snake en Ishmael pogen via een andere route het ziekenhuis te verlaten alvorens de demonstratie eindigt.
Opmerkelijk is de naam van Snake's helper: Ishmael. Ishmael is een karakter in het klassieke verhaal Moby-Dick, geschreven door Herman Melville uit 1851. Ishmael is het hoofdpersonage van het boek. Hij is een zeeman die op het schip van Kapitein Ahab werkt. Ahab heeft het doel Moby Dick, een walvis, te vangen uit wraak want het dier heeft tijdens een vorige ontmoeting Ahabs schip en been verwoest. Ishmael is een personage dat zich niet op zijn gemak voelt in sociale kringen. Hij is vervreemd van de mensheid. De ontwikkelaar van The Phantom Pain kreeg voorheen het pseudoniem Moby Dick Studios. Het lijkt alsof Kojima meerdere verwijzingen maakt naar dit klassieke literaire werk.
Het team bediscussieerde ook fotorealisme (hyperrealisme, superrealisme): het creëren van beelden die levensecht lijken. Kojima Productions tracht met hun nieuwe FOX Engine hyperrealistische spelwerelden en -karakters te creëren. De FOX Engine gebruikt bijvoorbeeld veel parameters om verschillende aspecten van licht (e.g., lichtval, reflectie, lensflares, ambient lighting) te berekenen. De leden van Kojima Productions stelden dat niet fotorealisme maar nauwkeurigheid hun hoofddoel is.
Op Twitter berichtte David Hayter dat hij niet de stem van Snake zal verzorgen in Metal Gear Solid V. Hayter sprak de stem van Naked Snake/Big Boss en diens kloon Solid Snake in voor elke MGS game met steamacteurs.
Phantom pain (fantoom pijn) is de neurologische aanduiding voor het waarnemen van pijn (of andere sensaties) in lichaamsdelen die niet meer bij het lichaam behoren. Als iemand bijvoorbeeld een arm verliest, kan deze persoon nog enige tijd sensaties voelen in zijn arm terwijl deze geen onderdeel meer uitmaakt van zijn lichaam. Dit komt omdat de hersenengebieden die de verwerking van sensaties in de arm verwerkten nog steeds in het hoofd zitten. Op willekeurige momenten worden deze gebieden gestimuleerd. Dit zorgt ervoor dat een persoon sensaties als pijn kan voelen in fantoom (spook) gebieden.