Metal Gear Solid: Peace Walker
Oorlog in een land zonder leger.
Costa Rica is een land van natuurpracht gelegen in Centraal-Amerika. In tegenstelling tot zijn buurlanden heerst er een stabiele democratie en een relatieve rust. Naar Centraal- en Zuid-Amerikaanse normen is er sprake van welvaart. Het ontbreken van een leger sinds 1948 speelt een belangrijke rol. Metal Gear Solid: Peace Walker neemt dit als uitgangspunt voor een diepgaand verhaal.
Na eliminatie van “The Boss” draagt Snake de naam “Big Boss”. Hij heeft de leiding over Militaires Sans Frontières (MSF), een huurlingenleger gestationeerd in Colombia. Een Costa Ricaanse bezoeker slaat alarm over een mysterieuze miltaire aanwezigheid in zijn moederland. MSF trekt naar Costa Rica om een guerilla uit te vechten tegen de mysterieuze troepen, die steun ontvangen van de CIA.
Kojima lijkt alvast een sterke verhaallijn neer te zetten. Zeker als je weet dat nucleaire wapens en de Koude Oorlog een rol spelen binnen de game. Het is dan ook bekend dat Kojima een boodschap van vrede en pro-ontwapening in zijn Metal Gear-franchise verwerkt. Hier en daar merk je die aspecten ook in zijn personages.
De interne strijd van Snake is gekend, maar ook in de nieuwe personages is dit aanwezig. Zo is Kazuhira Miller de manager van MSF en van Japans-Amerikaanse afkomst. Zijn carrière begon bij de Japan Self-Defense Force (want Japan heeft officieel geen leger). Hij geraakt echter op de dool en wordt huurling. Snake en Miller worden gecontacteerd door Ramón Gálvez Mena. Ramon is een professor vredestudies. Hij neemt contact op met MSF op vraag van Paz Ortega Andrade. Zij is een protegee van Ramón, die de mysterieuze troepen vreest. Haar voornaam verwijst dan weer naar het Spaanse woord voor vrede. Verder zijn er nog personages waar niets over bekend is zoals Huey (een legendarische legerhelikopter) en Strangelove (een meesterwerk van Stanley Kubrick).
Reeds in juli onthulde Kojima dat Snake gecustomized kan worden. Keuzes spelen dan ook een belangrijke rol in Peace Walker. Het gaat niet meer om een stealthgame in de pure betekenis van het woord. Kies je resoluut voor sluipen, dan ontwikkelt je Snake naar een geluidloze moordenaar, die echter weinig wapens meezeult. Ga je voor vuurkracht, dan wordt het moeilijk om geruisloos te bewegen. Je draagt meer vuurkracht met je mee, maar pakt de vijanden dan ook vaak rechtstreeks aan. Bij deze manier van spelen kom je vaker onder vuur te liggen.
Er wordt ook nadruk gelegd op co-op. Dit gaat van twee tot vier spelers en biedt meerdere mogelijke tactieken. De levensbalken van de spelers vloeien samen wanneer ze in elkaars nabijheid zijn. Zo ontstaat al gauw een team met de vuurkracht van een klein leger. Maar dit is nog het minst spectaculaire. Het is mogelijk om rug aan rug te lopen waarbij je alle zijden onder controle kan houden. Zo geef je de AI niet de kans om langs achteren aan te vallen.
Maar ook op het gebied van sluipen is er voldoende ruimte voor co-op. De alomtegenwoordige doos is terug en biedt nu plaats voor twee personen. Zet als Snake 1 de doos klaar en Snake 2 heeft een snelle mogelijkheid om zich bij jou te verbergen. De doos is in meerdere vormen verkrijgbaar, waaronder in de vorm van een tank. Een doos dient ook niet meer enkel als schuilplaats, maar dient tegelijkertijd als opstapje.
Met meerdere gamers spelen geeft ook een extra dimensie aan de diverse wapens. Lichtbewapende Snake's kunnen op voorhand verkennen, om daarna de geholpen te worden door hun zwaarbewapende broeders. Zo moet niet iedereen een antitankwapen dragen. Geef een of twee Snake's een doorzichtige schild en laat ze dan voor dekking zorgen. Bescherm op deze manier een speler die een gewonde speler de nodige zorgen toedient.
Grafisch lijkt alles zich af te spelen in een donkere, maar sfeervolle wereld. Het typische donkere kleurenpalet van de reeks zet zich door. De personages en omgevingen worden goed weergegeven en Konami haalt zowat alles uit de PSP. Peace Walker is een titel om naar uit te kijken, neem dat van ons aan.