Skip to main content

Metal Gear Solid: Snake Eater 3D

Terug naar Tselinoyarsk.

Er zijn zo van die games waarvan je gewoon weet dat het klassiekers zullen worden, ook al zijn ze nog maar net uit. Ik denk aan games als Red Dead Redemption, Shadow of the Colossus, Fallout 3 en natuurlijk ook Metal Gear Solid 3. Het lijkt alsof het gisteren was dat het sterk verhaal gedreven spel menig mond liet openvallen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het - als zijnde één van de beste Metal Gear games aller tijden - uitgekozen werd door geestelijke vader Kojima om een 3D-remake te krijgen voor de Nintendo 3DS. Ik haastte me op de voorbije E3-beurs naar de Konami booth om het spel al eens te kunnen uittesten. Het was tevens mijn eerste 3DS-ervaring tout court, dus ik was toch wel een beetje onder de indruk.

Aangezien we bij Eurogamer Benelux niet over de technologie beschikken om een tuinslang uit de computerschermen van onze lezers te laten komen, moeten we het stellen met droge woorden om jullie geheugen op te frissen. Want ja hoor, er gebeurden ook nog andere dingen in Metal Gear Solid 3 buiten Naked Snake die stiekem naar EVA's boezem staarde. Het spel weefde heel wat geschiedenis doorheen z'n fictieverhaal, aangezien de game zich afspeelde tijdens de Koude Oorlog.

Een man met codenaam Naked Snake wordt gedropt op vijandelijk terrein om een overgelopen Russische wetenschapper genaamd Sokolov te bevrijden. Maar het verhaal wordt al snel een pak ingewikkelder wanneer blijkt dat The Boss, Snakes vroegere mentor, samenwerkt met Kolonel Volgin, een über bad guy die de Shagohod oorlogsmachines gestolen heeft van de Amerikaanse staat. Wat volgt is Operation Snake Eater, waarin Naked Snake, samen met spionne EVA, The Boss en Volgin te pakken probeert te krijgen om uiteindelijk de Shagohod te kunnen vernietigen.

Metal Gear Solid 3 is een wilde rit doorheen de jungle van de voormalige Sovjet-Unie. Zoveel mogelijk de directe confrontatie met de vijand proberen vermijden was al waar de MGS-games rond draaiden, maar Metal Gear Solid 3 voegde daar zomaar eventjes het C.Q.C.-gevechtssysteem en uitgebreide menu's om camouflagekleertjes aan te trekken en jezelf te genezen aan toe. Dit werd daarbovenop overgoten met een sausje van iconische eindbazen, ellenlange tussenfilmpjes en plotwendingen om u tegen te zeggen. Dat ik overspoeld werd door een vlaag van nostalgie toen ik de 3DS in mijn handen kreeg om opnieuw de eerste missie van het spel te doorlopen, is op z'n minst een understatement.

Terwijl ik me een weg baande doorheen de talloze struiken op zoek naar Sokolov, kon ik het 3D-effect van de 3DS volledig in me opnemen. In het begin zag ik een beetje dubbel, maar toen mijn ogen gewend begonnen te raken aan de technologie werd ik aangenaam verrast. Sluipen vanuit het eerstepersoons gezichtsstandpunt krijgt een heel nieuwe dimensie wanneer je de grassprietjes in 3D langs je heen ziet bewegen. Ook wanneer je in aanraking komt met soldaten kan je diepte veel beter inschatten, wat in een stealthspel als Metal Gear Solid 3 natuurlijk altijd van pas kan komen. Grafisch ziet de game er echter iets minder goed uit dan de originele PS2-versie.

Gelukkig is 3D dan ook niet de enige vernieuwing die je mag verwachten. Soms maakt het spel gebruik van de bewegingssensor in de 3DS, in het eerste level bijvoorbeeld wanneer je een vervallen brug moet oversteken en ondertussen je evenwicht moet zien te bewaren. Verder is er een nieuwe feature genaamd Photo Camo aanwezig, die gebruik maakt van de 3DS-camera. Hiermee kan je een foto nemen, die vervolgens door het spel wordt vertaald naar een camouflagepatroon voor Snakes uitrusting. Leuk extraatje!

Een on-rails demo van Metal Gear Solid: Snake Eater 3D.

Het is bijzonder handig om het spelmenu voortdurend ter beschikking te hebben op het onderste touchscreen. Alles heb je daar ter beschikking, van het gadgetmenu tot de camouflagepakjes. Om nog minder frustratie teweeg te brengen heeft Kojima Productions zelfs de moeite gedaan om het bewegingssysteem van een update te voorzien. Rondlopen en mikken gebeurt nu op dezelfde manier als in Metal Gear Solid: Peace Walker op de PSP, waardoor het allemaal een pak vlotter verloopt. Het enige dat een beetje raar aanvoelt is het gebruik van de vier cirkelknopjes rechts om de camera te besturen, aangezien er geen twee thumbsticks aanwezig zijn.

Metal Gear Solid: Snake Eater 3D lijkt de functionaliteiten van de 3DS ten volle te zullen benutten, maar daar blijft het dan ook bij. Afgezien daarvan is het gewoon de goeie ouwe Metal Gear Solid 3 van zeven jaar geleden. Als je de game nog nooit hebt gespeeld wordt de 3DS-port ongetwijfeld de moeite waard, maar als je het jungle-avontuur al hebt doorlopen zal je voor jezelf de overweging moeten maken of je de enkele toevoegingen met als kers op de taart het 3D-effect voldoende vindt om het spel aan te schaffen. En zo niet kan je je al direct bij de meute fans scharen die aan het wachten zijn op een volledig nieuwe telg in de reeks. Komaan Kojima, we weten dat je het kunt!

Metal Gear Solid: Snake Eater 3D zal rond het einde van 2011 verschijnen voor de 3DS.

Lees ook dit