Skip to main content

Metro Exodus: Complete Edition wil next-genconsoles op hun best tonen

RT, RT, en nog eens RT.

Ontwikkelaar 4A Games heeft een passie voor al zijn games. Na de release van zowel Metro 2033 als Metro Last Light ontwikkelde het Redux-versies die de games zowel grafisch als qua gameplay naar een hoger niveau tilden. Hoewel je in de Metro Exodus review al kon lezen dat de game zelf steengoed is, krijgt ook Exodus die behandeling. Vorige maand lanceerde Metro Exodus: Enhanced Edition op pc, dat bestaande eigenaars gratis een nieuwe versie van Exodus gaf die raytracing, DLSS 2.0 en meer ondersteunt. Nu zijn de next-genconsoles aan de beurt in de vorm van Metro Exodus: Complete Edition.

4A Games stond altijd al bekend vanwege zijn ambitie om de grenzen van technologie te verleggen. Dat is ook voor de PlayStation 5 en Xbox Series X en S het plan. Volgens de studio zal Metro Exodus op zowel de PS5 als Series X speelbaar zijn aan een resolutie van 4K, met een framerate van 60 frames per seconde en met raytracing. Bovendien zijn er geen modi zoals 'Quality' of 'Performance' aanwezig: 4A Games weigert namelijk om op gebied van kwaliteit compromissen te sluiten. Enkel op de Series S is het nodig om de resolutie van de game naar 1080p te verlagen, aangezien een combinatie van 60fps, raytracing en een 4K-resolutie gewoon te veel van de console vergt.

Bekijk op YouTube

Raytracing staat centraal in de hele visie van 4A Games. Zoals medewerkers Jon Bloch en Benjamin Archard uitleggen, is de engine van de studio op het gebruik van zowel Ray Tracing Global Illumination als Ray Traced Emissive Lighting toegepast. Elke lichtbron en alle oppervlakken in de game tonen daardoor belichting en reflecties die genuanceerder en realistischer zijn. Volgens 4A Games heeft dat ook op de gameplay invloed. Zo zou de realistischere belichting er voor moeten zorgen dat je verbergen in de schaduwen tijdens stealth segmenten meer intuïtief is.

Voor 4A Games zorgt raytracing bovendien voor een aangenamer ontwikkelingsproces. Tijdens de presentatie toonde de studio immers hoe het vroeger zijn eigen tools gebruikte om handmatig lichtbronnen aan te brengen en de belichting op een realistische manier te berekenen. Zo'n proces van 'pre-baked' lighting is echter tijdsintensief en resulteert niet steeds in authentieke belichting. Dankzij raytracing gebeurt veel van het belichtingswerk nu automatisch. Lichtingenieurs moeten niet langer ingenieuze trucjes gebruiken om belichting zo realistisch mogelijk na te apen. De introductie van raytracing als een nieuwe standaard voor de game-industrie is volgens 4A Games dan ook een enorme vernieuwing.

Bekijk op YouTube

Naast een meer hoogstaande presentatie kun je via Metro Exodus: Complete Edition ook van enkele andere snufjes genieten. Dankzij de 'solid state drives' (SSD) van de nieuwe generatie consoles worden de laadtijden flink korter. De PlayStation 5-versie krijgt bovendien ondersteuning voor de DualSense-controller. De studio is altijd al geïnteresseerd geweest in immersie, zoals het moeten oppompen van de 'air gun' in Exodus. Wanneer de weerstand van die luchtdruk verhoogt, vertaalt dat zich bijvoorbeeld in meer weerstand in de Adaptive Triggers van de PS5.

Eigenaars van Metro Exodus op console kunnen deze update gratis downloaden. Voor de Xbox wordt er gebruikgemaakt van Smart Delivery om bestaande spelers de nieuwe versie te geven. De naam 'Complete Edition' duidt op het feit dat ook de twee stukken DLC voor Metro Exodus in het pakket inbegrepen zitten: The Two Colonels en Sam's Story. Beide expansies zijn weliswaar volledig lineair, waardoor ze in contrast met de (overwegend) open levels van de hoofdgame staan.

Metro Exodus: Complete Edition preview - Meer complexe, genuanceerde en realistische belichting.

4A Games sloot de presentatie af door te zeggen dat de geüpdatete versies de studio veel meer ervaring hebben gegeven wat betreft geavanceerde technieken op consoles. Vooral de development-pipeline en ontwikkelingstools zijn nu veel meer op consoles toegespitst, wat volgens de studio ongetwijfeld zal helpen bij de planning van toekomstige projecten. Over verdere Metro-games of andere projecten is verder nog niks bekend. Het staat in elk geval buiten kijf dat de studio ambitieus blijft. Benieuwd wat de toekomst brengt.

Lees ook dit