Metro Exodus geeft je een kil en eenzaam onthaal
Alleen en ver van huis.
De demo van Metro Exodus was speelbaar op Gamescom 2018 en bood een dwarsdoorsnede van alle elementen van de aankomende game. Opnieuw trotseer je als de Ranger Artyom de ongastvrije omgevingen van postapocalyptisch Rusland, maar deze keer zonder de relatieve veiligheid van je thuis in de metrotunnels.Tijdens een dertig minuten durende gameplaysessie liet de game zich van zijn beste kant zien, maar toonde hij ook twee nieuwigheden die nog niet helemaal weten te overtuigen.
De demo start wanneer Artyom van een verdrinkingsdood gered wordt. Vlak daarna wordt hij echter weer alleen gelaten, in omgevingen die nauwelijks iets weg hebben van die uit de voorgaande games. De dichtbegroeide bossen, de dorpjes waar bandieten krioelen en de vele gemuteerde dieren in de omgeving stippen allemaal aan dat Artyom volledig op zichzelf is aangewezen. Grondstoffen zoeken en sluipen is de orde van de dag, en de vraag of je nu die laatste pijl of toch een extra medkit moet maken is altijd aanwezig. De sfeer van Metro Exodus komt door deze elementen samen tot een unheimlich gevoel dat perfect bij de game en zijn thema's past.
De Russische woestenij is 's avonds onvergeeflijk, maar overdag biedt de serene gloed van het zonlicht een welkome afwisseling. De uitgestrekte gebieden zijn met zorg ontworpen en hoewel er geen sprake is van een open wereld, valt er meer dan genoeg te ontdekken. Mede omdat je kaart erg onduidelijk is, houdt de game je nieuwsgierigheid op peil. Je zwerflust wordt alleen onderbroken wanneer er water in de buurt is, want Artyom kan niet zwemmen. Metro Exodus slaagt erin om je ontdekkingsdrang te prikkelen terwijl hij je subtiel naar je volgende opdracht wijst.
Een van die opdrachten brengt je naar een kamp met twee facties: de Pioneers en de Pirates. Beide hebben geleerd van The Teacher, maar zijn lessen worden verschillend geïnterpreteerd. Moet Artyom als indringer in hun land nu dood, of voor een tribunaal worden gezet? Terwijl zij bekvechten moet jij door het kamp sluipen en voorzichtig vallen ontmantelen, want als ze je zien, is het met je gedaan. De optie om je met veel geweld een weg door het kamp te vechten is er ook, hoewel je dan wel van goede huize moet komen om dat te overleven. Kogels zijn nog altijd zeer zeldzaam en zelfs met drie verschillende wapens op zak komt er een moment dat je met lege handen staat.
De drie wapens in de demo - een kruisboog, shotgun en machinegeweer - zijn aan te passen aan de hand van een eenvoudig mod-systeem. Je kunt elk element aanpassen, waardoor de statistieken van je wapen lichtelijk veranderen. Een betere grip verhoogt bijvoorbeeld de stabiliteit van het wapen, terwijl je met een beter vizier accurater wordt. De meeste onderdelen zijn tegelijk nadelig voor andere statistieken, waardoor je goed moet afwegen welke onderdelen je op je wapen gebruikt. Het systeem lijkt niet bijzonder diepgaand en het werd tijdens de demo niet helemaal duidelijk of het een grote impact op de gameplay gaat hebben.
Naast het mod-systeem biedt Metro Exodus een rudimentair crafting-systeem. Daarvoor verzamel je twee verschillende grondstoffen: chemische en mechanische. Daarmee bouw je medkits, pijlen voor je kruisboog en wapens om te werpen zoals messen. Je kunt ook onbenutte items ontmantelen om grondstoffen terug te winnen. Echter moet nog blijken of het crafting-systeem een echte meerwaarde biedt ten opzichte van de items hapklaar in de omgeving vinden.
Met de kern van Metro Exodus zit het in ieder geval helemaal goed. De sfeer, de combat en de vrijheid die je hebt werken allemaal samen om een beklemmende game neer te zetten, waarin overleven in een onbehagelijke wereld centraal staat. Het mod- en craft-systeem bieden wat variatie, maar op een oppervlakkige manier die niet door lijkt te zetten naar volwaardige systemen. Of dat het uiteindelijke spelplezier in de weg zit, moet nog blijken, want dankzij die uitstekende kern lijkt Metro Exodus opnieuw een topper te worden.