Metroid Dread houdt je op het puntje van je stoel
De schrik zit er goed in.
Metroid Dread. Een concept dat al meer dan vijftien jaar door de gangen van Nintendo spookt. Steeds werd de productie gestaakt omdat het maar niet aan de verwachtingen van producent Yoshio Sakamoto kon voldoen. Maar nu is het dan zover dat Metroid Dread na al die jaren het licht op de Nintendo Switch ziet. Het einde van de verhaallijn die in 1986 startte is ingeluid. Tijdens een previewevenement waren de eerste twee uur van de game speelbaar, en het was niet moeilijk om te zien waarom Sakamoto nu wel tevreden kan zijn.
Het vijfde deel van de hoofdserie heeft als ambitieus doel om het verhaal af te sluiten dat op de NES begon. Samus krijgt de opdracht om naar planeet ZDR af te reizen, waar ze moet vaststellen of de X-parasiet uit Metroid Fusion daadwerkelijk nog in leven is. Eenmaal daar aangekomen ontmoet ze een Chozo-krijger, die haar direct aanvalt en - traditiegetrouw - het merendeel van haar krachten afneemt. Onder begeleiding van de artificiële intelligentie Adam doorzoekt Samus de diverse biomes van de planeet. Hoewel de Metroid-serie niet als verhaalgedreven game bekendstaat, zweept de opening je direct op om aan Samus' nieuwe avontuur te beginnen.
De sfeer die Metroid Dread neerzet, is van bij het begin erg sterk. De graphics knallen van het OLED-scherm van de nieuwe Nintendo Switch af, de muziek is toepasselijk ingetogen en de cinematische cutscenes maken van Metroid Dread een geheel nieuwe ervaring. Bovendien wisselt de camera tijdens baasgevechten en poignante momenten van perspectief, waardoor Samus schittert in haar rol van badass premiejager. Metroid Dread lijkt op deze manier de serie naar een hoger niveau te tillen.
Gedurende de twee uur durende preview liep ik geregeld tegen E.M.M.I.'s op. E.M.M.I.'s zijn doorgeslagen researchrobots die het op Samus gemunt hebben. Ze patrouilleren in specifieke maar cruciale punten op de planeet, waardoor je hoe dan ook met ze te maken krijgt. Wanneer je zo'n gebied betreedt, hapert het beeld en wordt de muziek vervangen door het dreigende gechirp van een E.M.M.I. op zoek naar jou. Word je ontdekt, dan is het vrijwel zeker afgelopen, tenzij je op het perfecte moment nog een laatste tegenaanval weet in te zetten. E.M.M.I.'s bleven een constante en uitdagende dreiging in de preview, die mij op het puntje van m'n stoel joeg. Als dat gevoel door de gehele game behouden blijft, doet Metroid Dread zijn titel alle eer aan.
Om je overlevingskansen te vergroten, beschikt Samus over nieuwe skills. Al gauw leert Samus de Phantom Cloak, een Aeion-vaardigheid waarmee ze onzichtbaar wordt en langzamer loopt. Het maakt haar lastiger te vinden, al gaat de dreiging nooit helemaal weg. Pas als je de Omega Blaster, een tijdelijke upgrade voor je armkanon, bemachtigt, heb je de kracht om een enkele E.M.M.I. om te leggen. Samus gaat van prooi naar jager: een ommezwaai die een machtig gevoel geeft. Hoewel nog moet blijken of de dynamiek tot het einde van de game interessant blijft, laat het tijdens de twee uur durende preview in ieder geval een ijzersterke indruk na.
Ondanks de momenten van hoge spanning en rondsluipen is Metroid Dread een snelle, vloeiende game. Samus is athletisch en haar wall jump is - in tegenstelling tot die in Fusion - een stuk eenvoudiger uit te voeren. Ook de melee counter uit Samus Returns keert terug, maar is nu niet langer alleen uit stilstand uit te voeren. Daardoor ligt het tempo van de game hoog. Samus start ook met een paar vaardigheden zoals een slide en haar missiles, wat de vroege exploratie van de game ten goede komt. Het aantal afgesloten gebieden en unieke deuren doen hoe dan ook vermoeden dat er meer dan genoeg te ontdekken valt, terwijl het hoge tempo ervoor zorgt dat je je geen seconde hoeft te vervelen.
Metroid Dread weet binnen twee kleine uurtjes een positieve indruk na te laten. De sfeer, het hoge tempo en de zenuwslopende E.M.M.I. werken allemaal samen om de game uiterst memorabel te maken. Met het tot dusver uitblijven van een Switch-game wordt het geduld van liefhebbers van de serie flink op de proef gesteld. Metroid Dread lijkt het wachten echter waard te zijn en lijkt een meer dan waardige afsluiter van Samus' avontuur te worden. Vrees maar niet.
Metroid Dread komt op 8 oktober uit, exclusief voor de Nintendo Switch.