Skip to main content

Mighty No. 9 is meer dan een Mega Man kloon

Hands-on met Inafunes nieuwste game.

Een snelle blik op de beelden van Mighty No. 9 verraadt meteen de invloeden van de game. Producer Kenji Inafune verdiende zijn strepen met de Mega Man games en zamelde in 2013 vier miljoen dollar in op Kickstarter om een spirituele opvolger te maken. De visie van de Mega Man-maker is duidelijk zichtbaar in Mighty No. 9. Zo lijkt het hoofdpersonage Beck de android-tweelingbroer van Mega Man. De charmante cartoonstijl is op het eerste gezicht ontwapenend en er ontglipt me een: "Ik had het meer hardcore verwacht." Een uitspraak waar ik al snel spijt van heb.

Hoewel Mighty No. 9 er kleurrijk uitziet en meteen een verzameling aan gekke personages introduceert, is het moeilijk. Beenhard zelfs, maar nooit oneerlijk. Na enkele ongelukkige game over-schermen of sprongen die in een afgrond eindigen, heb je de besturing vrij snel onder de knie. Het is makkelijk te leren, maar moeilijk te beheersen.

Bekijk op YouTube

Net als in de Mega Man-games doorloop je ook hier een level vol obstakels en verschillende vijanden met een uniek aanvalspatroon. Die ga je te lijf met transformaties die je verzamelt door eindbazen te verslaan. In de demo waren acht krachten beschikbaar. Denk aan elektromagnetische velden, een gigantische raketlanceerder en zelfs een snelle katana. Meer zeggen zou gelijk staan aan verklappen. Voorlopig lijkt het erop dat er tussen de verschillende transformaties voldoende variatie bestaat en elk wapen zijn eigen unieke speelstijl meebrengt.

Het slim combineren van de transformaties onderscheidt een goede van een uitstekende speler. Elk level heeft zijn eigen stijl en bijhorende hindernissen. Zo is er een elektriciteitscentrale waar je jezelf voorzichtig een weg langs dodelijk turbines baant Op een olieplatform dat rond je instort, heb je je mobiele krachten nodig om de chaos te ontwijken.

Er is heel wat ruimte om jezelf te verbeteren. Timing is van cruciaal belang. Het is niet genoeg om vijanden met een wapen uit te schakelen, maar je moet ze ook aanraken om ze voorgoed te vernietigen. Daardoor moet je voortdurend in beweging blijven en alles tot op de kogel juist timen. Het aaneenrijgen van de ene kill na de andere beloont je niet alleen met power-ups, maar laat je hart ook sneller slaan. Deze adrenalinestoot wordt onvermijdelijk gevolgd door een misstap en bijhorend gevloek. Mighty No. 9 belooft zo zelfs de meest masochistische Mega Man-fanaat uit te dagen. Online leaderboards zorgen daarbij voor een gezonde dosis competitie.

Als je de traditionele levelstructuur beu bent, kun je vrienden en jezelf uitdagen in de Challenge Mode. Hierin trotseer je uiteenlopende uitdagingen zoals zo lang mogelijk in leven blijven tegen horden vijanden, aanvallers verslaan met beperkte vaardigheden of doelwitten uitschakelen in de stijl van de Super Smash Bros.-minigames. De uitdagingen lijken op het eerste gezicht alvast erg divers. Nu is het nog afwachten of ze daadwerkelijk boeiend zijn.

Wat Mighty No. 9 in ieder geval nu al boeiend maakt, is de combinatie van de klassieke Mega Man-gameplay en de eigen toets die Comcept aan het vertrouwde concept toevoegt. De beperkte speeltijd met de game verraadt alvast een charmante visuele stijl, divers leveldesign, een nadruk op timing waar je hart sneller van slaat en een hoog vaardigheidsplafond waar veteranen van het genre hun tanden op kunnen stukbijten. Binnen een dikke maand weten we of Beck die beloftes inlost of dat de android toch een productiefout heeft.

Mighty No. 9 is vanaf 12 februari beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 3, PlayStation Vita, Xbox One, Xbox 360, Wii U, 3DS en pc.

Lees ook dit