Minecraft krijgt verbeterde world generator en biomes
Mojang werkt aan nieuwe bloemen en bomen.
In een blogpost meldt Minecraft-ontwikkelaar Mojang dat ze druk werken aan een verbeterde world generator voor het enorm populaire spel. Die moet onder meer zorgen voor meer verfijnde en afwisselende biomes.
De laatste keer dat er een verandering werd toegevoegd aan de software die instaat voor de plaatsing van de verschillende soorten terreinen was in maart van vorig jaar, toen de jungles naar de Minecraft werelden kwamen. Nu werkt Mojang aan een grotere en iets technischere update voor regeling van de klimaten zoals toendra 's, bossen of woestijnen.
Mojang tackelt drie problemen: het vermijden van te grote oceanen, willekeurige plaatsing van klimaten en een gebrek aan variatie in landschappen. Zo loop je vanaf versie 1.7 dus niet langer minuten lang door dezelfde graslanden, maar wordt het evenzeer onmogelijk om eventjes van de Noordpool naar de Sahara te sprinten.
Om die ergernissen te verhelpen doet het team een aantal dingen. Zo genereren ze meer eilanden om de oneindige watervlaktes te breken. Wanneer een nieuw klimaat moet worden toegevoegd, moet deze lijken op de aangrenzende stukken. Om die vergelijking te kunnen maken, stoppen biomes ze in vier categorieën: besneeuwd, koud, medium en droog/warm.
Er werden ook een hele boel nieuwe klimaten toegevoegd. Deze kunnen zeldzame variaties in opbouw bevatten. In Minecraft 1.7 zitten ook een boel gloednieuwe terreinvullingen, zoals bloemen en bomen.
Onderstaande foto 's zijn een eerste voorbeeld van hoe de verspreiding van biomes er momenteel uitziet en hoe ze in de toekomst zal verschijnen.
Vorige week raakte bekend dat Minecraft niet alleen naar Xbox One, maar ook naar PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita komt. De world generator update is momenteel enkel bevestigd voor de PC-versie van het spel.