Monster Hunter Generations review - Vertrouwd op jacht
Vertrouwd op jacht.
Het is moeilijk om uit te leggen waarom de Monster Hunter-reeks zo aantrekkelijk is. De immens populaire serie is in Japan een onderdeel van het dagelijkse leven. Een cultstatus ontbreekt in het Westen, maar het is wel duidelijk dat er met elk deel aspirant-jagers bijkomen. Monster Hunter Generations is de jongste telg en slaat een brug tussen eerdere delen.
In de basis doet Monster Hunter Generations niets anders dan zijn voorgangers. Er is een dorp dat in nood is en je hulp nodig heeft. Je kiest één van de veertien verschillende wapentypes, zoekt interessante missies uit en gaat op jacht naar één van de vele monsters die het dorp teisteren. Na een hevig gevecht maak je het monster van kant en versnijd je hem voor z'n ledematen en andere voorwerpen, zodat je nieuwe wapens en uitrustingen kunt maken. Met sterkere wapens en bepantsering krijg je sterkere roofdieren neer, waardoor je wilt blijven upgraden. Het is een spelconcept dat al jaren standhoudt en waar Capcom in principe niks aan hoeft te veranderen.
Toch vernieuwt Capcom de manier waarop je je aanvallen uitvoert. Dat doet de ontwikkelaar overigens op positieve wijze. Nog altijd heb je de standaardaanvallen die je gebruikt om monsters tijdens openingen aan te vallen, maar daarnaast heb je nog keuze uit vier verschillende Hunting Styles en diverse Hunting Arts. Kort gezegd zijn de Arts nieuwe verdedigende of aanvallende vaardigheden op basis van je wapenkeuze. Denk aan ontwijkmanoeuvres, speciale combo's of statusverhogende effecten.
De Hunting Styles zijn nieuwe vechtstijlen die de manier waarop je een monster aanvalt fundamenteel veranderen. Guild Style is een traditionele jachtstijl die je de vrijheid geeft om twee Hunting Arts te kiezen. Het is Monster Hunter in de puurste vorm. Adept Style draait vooral om het wachten op vijandelijke aanvallen om die op het laatste moment te ontwijken, zodat je counteraanvallen kunt uitvoeren. Daarnaast geeft de Aerial Style je de mogelijkheid om in de lucht te springen, zodat je het monster kunt berijden. Met de Striker Style focus je vooral op de nieuwe Hunter Arts, aangezien je dan drie Arts mag kiezen. De juiste vechtstijl en Hunting Arts uitzoeken vergt enige oefening, maar geeft net dat extra beetje smaak aan de gameplay. Met een Hunting Horn een Lagiacrus op zijn kop rammen door middel van Aerial Style tovert gegarandeerd een glimlach van oor tot oor op je gezicht.
Wat volgt is het mixen en matchen van wapens met Hunting Styles en Hunting Arts. Het is een bescheiden toevoeging die de diverse wapenstijlen toch weer fris laat aanvoelen. Want na diverse delen op de PlayStation Portable en de Nintendo 3DS bekruipt toch ergens het gevoel dat alles al bekend is. Dat heeft eveneens te maken met de omgevingen waarin alles zich afspeelt. Klassieke dorpen Yukumo, Pokke en Kokoto maken hun terugkeer met enkel Bherna als nieuwe locatie. Het is een trip down memory lane voor veteranen.
Normaal gezien zou dit niet zo'n probleem zijn, ware het niet dat er ook heel veel oude monsters terugkeren. Als je delen binnen de serie al langere tijd trouw aanschaft, moet je er rekening mee houden dat je weinig weerstand kunt verwachten. Natuurlijk zijn er enkele nieuwe monsters, zoals Glavenus, Astalos, Gammoth, Mizutsune en Malfestio, maar het gros heb je waarschijnlijk al eerder bevochten. Het is de achilleshiel van gamereeksen die al langere tijd meegaan.
Monster Hunter Generations is dan ook eerder een verzamelbundel van meerdere Monster Hunter-games, wat het ontwikkelingsteam bij Capcom beaamt. Dat brengt tegelijkertijd een ander probleem met zich mee. Monster Hunter 4 Ultimate nam nog de tijd om belangrijke zaken uit te leggen en alles middels een verhaallijn rustig te introduceren. Generations laat dat allemaal achterwege, waardoor nieuwkomers ongetwijfeld als een kip zonder kop door één van de vier dorpen rondlopen. Het is een irritante designkeuze na het indrukwekkende Monster Hunter 4 Ultimate.
Generations komt dan ook langzaam op start, waardoor je in het begin vooral naar paddenstoelen, ertsen en planten op zoek bent. Echte uitdagingen komen pas na vijftien à twintig uur om de hoek kijken, waardoor de game minder gestroomlijnd is dan voorganger 4 Ultimate. Om de allereerste uurtjes toch enigszins interessant te maken, is er de mogelijkheid om als een Palico te spelen.
In de Prowler Modus heb je de volledige besturing over één van de miauwende katachtigen. Je mag dan wel geen toegang hebben tot genezende drankjes of rantsoenen, de speelstijl verschilt als dag en nacht met die van de gewone jager. Als Felyne beschik je over speciale vaardigheden, zoals bommen gooien en helende muziekinstrumenten gebruiken. De Palico zijn ook wat zwakker dan de menselijke tegenhangers, maar maken dat goed door de extra snelheid en spectaculaire ontwijkmanoeuvres. Deze nieuwe manier van spelen tilt de game naar een hoger niveau.
Ook online mag je als Palico het jachtveld betreden, waardoor nieuwe teamcombinaties mogelijk zijn - een saillant detail dat zeker niet ongewenst is. Dat komt omdat de G-Rank-missies afwezig zijn, waardoor er in Monster Hunter Generations beduidend minder te doen is. In plaats daarvan focust de game zich vooral op het maken van verschillende wapens en uitrustingen voor je jager en Palico.
De manier waarop je dat doet, is eveneens op de schop gegaan. Wapens zijn in Generations te levelen, waardoor je sneller verschillende typen wapens vrijspeelt. Hierdoor heb je de mogelijkheid om in een vrij vroeg stadium met een sterkere Longsword of hamer te zwaaien. Het levelen is echter in het begin nogal onduidelijk en zorgt ervoor dat je minder snel een wapen naar een subtype uitbouwt, omdat je het wapen nog een aantal keer mag levelen. Hierdoor voelt dat nieuwe systeem nogal ongemakkelijk aan. Don't fix something, when it's not broken is het devies.
Monster Hunter Generations maakt geen grote sprongen vooruit. In plaats daarvan biedt de game een mengelmoes van oude en nieuwe elementen die door diens voorgangers zijn geïntroduceerd. De game zet dan ook vooral op nostalgie in door oude monsters en gebieden te recyclen, maar daardoor bestaat wel het gevaar dat je als veteraan snel bent uitgekeken. De grootste verrassing is dan ook de Prowler Modus, waardoor je de game vanuit een ander perspectief beleeft. Monster Hunter Generations is uiteindelijk een ode aan voorgaande delen.
Monster Hunter Generations is nu exclusief verkrijgbaar voor Nintendo 3DS.