Monster Hunter Rise rijst boven de verwachtingen uit
Land van het rijzende monster.
Dankzij Monster Hunter World zou je het bijna vergeten, maar de Monster Hunter-reeks heeft sinds jaar en dag een trouwe achterban op handhelds. De hapklare missies zijn immers uitermate geschikt voor een kort potje monsters jagen, met uitgestrekte landschappen en gedetailleerde graphics die in het geval van handhelds eerder een uitzondering dan de norm zijn. Monster Hunter Rise lijkt op de Switch het beste van beide werelden aan bod te brengen, dankzij de draagbaarheid van de console en de krachtige RE Engine die de serie naar nieuwe visuele hoogtes tilt. De pas aangekondigde demo is kort en gelimiteerd, maar laat de nieuwe game van zijn beste kant zien.
Monster Hunter Rise haalt zijn inspiratie uit Japan. De gebouwen, muziek, cultuur en ongerepte natuur lijken regelrecht uit het land van de rijzende zon geplukt. Zowel in handheldmodus als docked draait de demo aan een stabiele 30 frames per seconde en ondanks visuele toegevingen ten opzichte van Monster Hunter World ziet de game er prachtig uit. Net als in Monster Hunter World jaag je in één open gebied, en niet in zones. Bovendien is de 'draw distance' meer dan voldoende. Het valt alleen op dat het gebied in de demo erg klein is. Of dat de toon voor de volledige game zet, is natuurlijk nog maar de vraag. En hoewel je dus minder te onderzoeken hebt, bevordert de eerder beperkte omvang van het speelterrein wel het speltempo.
Alle veertien wapens zijn in Monster Hunter Rise van de partij en functioneren naast wat kleine aanpassingen op de vertrouwde manier. Daardoor kunnen veteranen meteen weer met hun favoriete gereedschap aan de slag. De Wirebug zorgt dan weer voor een vernieuwende golf in de combat. Het handige insect geeft je niet alleen de mogelijkheid om snel door gebieden te manoeuvreren, maar geeft ook elk wapen twee unieke aanvallen. Op die manier kun je een monster snel flink wat schade toebrengen en zelfs tijdelijk aan de grond nagelen, zodat het hopeloze beest aan je vlijmscherpe wapens is overgeleverd. Het is een eenvoudig te gebruiken toevoeging die gegarandeerd voor een nieuwe gevechtsdynamiek gaat zorgen.
De belangrijkste toevoeging van de Wirebug aan Monster Hunter Rise is de mogelijkheid om monsters te berijden. Waar je in Monster Hunter World de mogelijkheid kreeg om je prooi een paar rake steken te verkopen, gaat Rise een stap verder. Wanneer je nu op de rug van een Wyvern klimt, krijg je de controle over het beest en kun je met hem vechten. Dat opent nog meer ruimte voor strategie, zoals het uitlokken van Turf Wars of een monster opofferen om op een ander te springen. En ben je je geïmproviseerde ros beu, dan ram je hem simpelweg tegen een muur. Een monster vangen brengt uiteraard risico's met zich mee, maar wanneer je er een in bedwang hebt, beleef je een powerfantasie zoals je niet vaak tegenkomt in Monster Hunter.
Tijdens je jacht word je deze keer niet alleen door een Palico, maar ook door een Palamute ondersteund. Het brave beest is een hondachtige 'mount' die met je meevecht en waarmee je over het jachtgebied scheurt. Dat laatste bespaart niet alleen veel tijd, maar laat je ook snel een verloren situatie ontkomen. Een even belangrijke toevoeging is dat je tijdens de rit op je Palamute voorwerpen kunt oppikken, verslagen monsters kunt stropen en bovenal bepaalde items zoals whetstones en potions kunt gebruiken. Dankzij je twee metgezellen ben je dus nooit alleen en lijkt je arsenaal alleen maar groter.
Naast je wapen en bepantsering draag je deze keer een Petalace bij je, een bedelarmbandje dat je basisstatistieken versterkt. Het landschap is doorspekt met Spiribirds, vogeltjes die jouw Petalace versterken met extra gezondheid, stamina, attack- en defense-punten. Dat is een interessante manier om je Hunter tijdens een missie nóg sterker te maken, maar het moet zich nog uitwijzen of je in de latere missies ook afhankelijk bent van je Petalace. Zo kan die afhankelijkheid ervoor zorgen dat je elke missie belangrijke tijd verliest aan het verzamelen van Spiribirds. Vooralsnog lijkt het echter een handige tool voor beginnende spelers die een duwtje in de rug nodig hebben omdat hun uitrusting nog niet op punt staat, wat de toegankelijkheid weer ten goede komt.
Deze demo bevat ook een aantal twijfelachtige aanpassingen aan de formule. Zo laat de kaart vanaf het begin de locaties van de monsters zien. Dat is wellicht deels omdat je ditmaal geen spoorzoekende scoutflies hebt. Bovendien hangt er een MMO-achtige pijl boven je hoofd die je te allen tijde naar je prooi wijst. Die toevoegingen staan haaks op de gameplay die Monster Hunter door de jaren populair heeft gemaakt. Het moet weliswaar gezegd dat de demo in het begin benadrukt dat hij van de volledige game afwijkt, wat goede hoop geeft dat deze toevoegingen alleen ten behoeve van de demo zijn gemaakt.
Monster Hunter Rise slaat met zijn demo al met al geen modderfiguur. De RE Engine doet een knap staaltje werk om de game aan een solide framerate en gedetailleerde graphics op de Switch te toveren, en de toevoegingen aan de kerngameplay maken Rise meer dan een simpel vervolg op World. Het is nog afwachten of de game niet te graag de hand van de speler wil vasthouden middels de Petalace en het gebrek aan jachtmechanieken, maar vooralsnog lijkt Monster Hunter Rise opnieuw een game te worden waarin Hunters zich volledig willen vastbijten.
Monster Hunter Rise is vanaf 26 maart beschikbaar op de Nintendo Switch. De demo is beschikbaar tot 1 februari.