Monster Hunter Rise toont zich van zijn beste kant
Tot in de late uurtjes.
Afgelopen januari hadden we reeds de kans om Monster Hunter Rise aan de tand te voelen. De eerste indruk was alvast positief, want volgens Sander rijst Monster Hunter Rise boven de verwachtingen uit. Afgelopen week konden we via een vooraf opgenomen presentatie van Monster Hunter Rise zien wat Capcom nog meer voor je in petto heeft. Een ding is duidelijk: de verslavende gameplayloop waar de reeks zo groot mee is geworden, wordt in Monster Hunter Rise in stand gehouden en laat je ongetwijfeld tot in de late uurtjes spelen.
Voordat je op jacht trekt, bereid je jezelf in het dorp Kamura Village voor op eventuele obstakels. Kamura Village is door en door Japans. Niet alleen zie je het land van de rijzende zon terug in de architectuur en omgevingen, maar ook in het voedsel dat je voordien in de Canteen consumeert. In Monster Hunter Rise draait het allemaal om de iconische Dango-deegballetjes waarmee je diverse buffs aan je Hunter toekent, zoals extra attack of meer defense. Het lijkt op de eerdere Canteen-systemen, maar dan met een Japans sausje. Dat laatste wordt nog extra benadrukt door de prachtige zangkwaliteiten van de serveerster. 'Een goede voorbereiding is het halve werk,' een spreekwoord dat ook voor Monster Hunter Rise blijft gelden.
Een andere locatie in het dorp is de Buddy Plaza. Daar kun je verschillende Palico en Palamute trainen en rekruteren. Volgens Capcom wil je daar na de quests geregeld terugkomen, omdat elke potentiële buddy over unieke eigenschappen beschikt. Dat is vooral handig omdat je tijdens je singleplayer-expedities over beide buddy's beschikt. De hondachtige Palamute moet dan weer extra bijzonder zijn, omdat je die zowel binnen als buiten het dorp kunt bereiden. Daardoor lijkt het tempo tijdens de quests wat hoger te liggen.
De presentatie toonde vervolgens de Frost Islands, een gebied dat ooit een broedplaats voor gigantische draken was. Zoals in Sanders preview te lezen valt, zijn alle genummerde gebieden in de game zonder laadschermen met elkaar verbonden en kom je gaandeweg de lokale fauna tegen, die je van diverse voordelen voorziet. Zo vergroot een Spiribird je max health, laat de Puppet Spider jou met zijn web vijanden vastzetten en zorgt de Fireblight voor schade na verloop van tijd. Het zorgt mogelijk voor een extra tactische laag tijdens de jacht op de diverse monsters die Monster Hunter Rise je voorschotelt.
Daarnaast is er nog de Wirebug waarmee je gemakkelijker gebieden doorkruist en je een monster kunt beklimmen. Daarna bestuur je het monster via Wyvern Riding en zet je een gevecht naar je hand. Die kans doet zich dan ook voor zodra een Tetranadon het strijdveld betreedt. Het doelwit Khezu is namelijk een pittige uitdaging, maar met Wyvern Riding heb je zo een handige troef achter de hand. Onder de juiste omstandigheden kun je zelfs een Mounted Punisher uitvoeren, waardoor je samen met je gigantische rijdier veel schade aanricht. Of je bespringt natuurlijk je doelwit om hem daarna tegen wat rotsblokken te parkeren. Monster Hunter Rise lijkt in ieder geval genoeg situationele keuzemogelijkheden te bevatten.
Dat komt na een succesvolle jacht ook tot uiting wanneer je de Smithy bezoekt. Met je nieuw vergaarde materialen van het monster craft je zoals altijd nieuwe wapens en uitrustingen voor jezelf, Palico en Palamute. Elk stukje uitrusting heeft voor- en nadelen, waardoor je ongetwijfeld tot in de late uurtjes aan de verscheidene sets werkt. Zodoende ben je weer een stuk beter voorbereid op je volgende doelwit. Het is die verslavende gameplayloop die de reeks zo groot heeft gemaakt en elke keer verzameldrang veroorzaakt. Dat lijkt met Monster Hunter Rise niet anders te zijn.
Eveneens werd de nieuwe Training Area getoond. Het is het domein van de nieuwe Toadversary die je via bepaalde instellingen diverse aanvallen of andere vaardigheden laat doen. In vergelijking met voorgaande delen heb je zo meer mogelijkheden om te oefenen en dat moet voor nieuwkomers aangenamer zijn om de diepgang van Monster Hunter te ervaren. Je kunt in de Training Area zowel alleen als met teamgenoten aan de slag. Het is wellicht een prettige toevoeging om je het uitgebreide wapenarsenaal van de reeks meester te maken.
De presentatie van Capcom laat zien dat Monster Hunter Rise alles in huis heeft om je weer tot in de late uurtjes op jacht te laten gaan. Nog steeds gaan voorbereiding en de jacht hand in hand met elkaar. Zo zorgen de lokale fauna en de Wirebug voor bijzondere tactische situaties, waardoor de kerngameplay alleen maar aantrekkelijker lijkt te worden. Daarnaast wordt de verslavende gameplayloop ook in Monster Hunter Rise in stand gehouden. Dat je je nieuw vergaarde wapens en uitrusting vervolgens in de verbeterde Training Area eigen kunt maken, maakt het des te interessanter - vooral voor nieuwkomers. Is het jachtseizoen al geopend?
Monster Hunter Rise komt op 26 maart exclusief uit op de Nintendo Switch. Wil je meer weten? Lees dan Sanders Monster Hunter Rise preview.